printlogo


کد خبر: 156485تاریخ: 1395/2/5 00:00
چهارگوشه

اعدام یک فعال شیعه عربستانی
دادگاه استیناف سعودی، حکم اعدام علی المشیخص را تایید کرد. علی یوسف علی المشیخص از اهالی شهر العوامیه از توابع استان قطیف در شرق عربستان در
26 ژانویه 2014 بازداشت شد. دادگاه استیناف پس از تایید حکم اعدام این فعال عربستانی، آن را به وزارت کشور ارائه کرد. حکم اعدام این فعال عربستانی، مدت کوتاهی پس از اعدام آیت‌الله نمر باقرالنمر، روحانی بارز شیعه عربستانی صادر شد.

اذعان آمریکا به کشتن غیرنظامیان
فرماندهی مرکزی آمریکا جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد در بازه زمانی 5 ماهه از سپتامبر تا فوریه، در حملات هوایی ائتلاف تحت فرمان آمریکا در عراق و سوریه، در مجموع 20 غیرنظامی کشته و 11 نفر دیگر زخمی شده‌اند. براساس این بیانیه، آمار کلی تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف تحت فرمان آمریکا به سوریه و عراق که از سال 2014 آغاز شد، به 41 کشته افزایش یافته است؛ در این حملات همچنین 28 غیرنظامی زخمی شده‌اند

سقوط یک هواپیمای شناسایی عربستان
رسانه‌ها از سقوط یک فروند هواپیمای شناسایی عربستان‌سعودی در یمن خبر دادند.  این هواپیما روز جمعه در منطقه حرض یمن سقوط کرد. این در حالی است که با وجود اعلام آتش‌بس در یمن و آغاز مذاکرات طرف‌های یمنی در کویت، رسانه‌ها از ادامه نقض آتش‌بس توسط جنگنده‌های عربستان‌سعودی و مزدوران وابسته به این کشور خبر می‌دهند. مردم یمن پس از گذشت یک سال از تجاوز عربستان به کشورشان در انتظار پایان جنگ، محاصره و تجاوز سعودی و متحدانش هستند.

روسف تهدید کرد
دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل تاکید کرده است روند استیضاح یک کودتا است و در صورت عملی شدن آن، از بلوک تجاری مرکوسور خواهد خواست تا عضویت برزیل را به حالت تعلیق درآورد.  روسف در سال 2012 میلادی نیز درخواست تعلیق پاراگوئه در سازمان مرکوسور را ارائه کرده بود، یعنی زمانی که فرناندو لوگو، رئیس‌جمهوری این کشور استیضاح شد. پیش از این کنگره برزیل با طرح استیضاح روسف موافقت کرده است.

عقب‌نشینی حریری از موضع خود درباره پرونده ریاستی
رئیس جریان «المستقبل» لبنان تصریح کرد: انتخاب رئیس‌جمهور مساله‌ای اساسی برای به حرکت درآوردن چرخه نهادها و مسیر دولت است و تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان توسط هر فردی بهتر از خلأ در این سمت است.  وی گفت: اگر حد نصاب قانونی فراهم شود من به پارلمان رفته و رئیس‌جمهور را انتخاب خواهم کرد. حتی اگر میشل عون، رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» لبنان پیروز شود من نخستین کسی خواهم بود که به وی تبریک می‌گوید.  کرسی ریاست‌جمهوری لبنان از حدود 2 سال قبل تاکنون به دلیل برخی اختلافات سیاسی و به حد نصاب نرسیدن نمایندگان شرکت‌کننده در نشست‌ها خالی مانده است.

تیراندازی در جورجیا با 5 کشته
به گفته مقام‌های آمریکایی، در 2 تیراندازی مرتبط در ایالت جورجیا 5 نفر کشته شده‌اند. بازرسان پلیس اعلام کردند تیراندازی‌های شامگاه جمعه در خیابان‌های جانسون و رزمونت در محله اپلینگ مرتبط هستند. پلیس در رابطه با این تیراندازی به دنبال یک فرد 50 ساله به نام وین آنتونی‌هاوز است. به گفته سخنگوی پلیس، این تیراندازی به دلیل اختلافات خانوادگی صورت گرفته است. ایالت اوهایو نیز در روز جمعه شاهد یک تیراندازی مرگبار در منطقه پایک بود؛ در این تیراندازی 8 عضو یک خانواده کشته شدند.

چین به آمریکا هشدار داد
پکن قویا به آمریکا درباره اقدامات و اظهارات این کشور در ارتباط با دریای جنوبی و همچنین دخالت در امور داخلی خود هشدار داد. دریای جنوبی چین مدتی است به کانون تنش‌ها میان قدرت‌های بزرگ تبدیل شده و این چندمین‌بار است که مقام‌های دولت چین و وزارت خارجه این کشور به مسؤولان‌ آمریکایی در این‌باره هشدار می‌دهند. اخیرا، آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا از ساخت‌وسازهای چین در دریای جنوبی بشدت انتقاد کرد و گفت که این کشور اصلی‌ترین عامل تنش در منطقه شرق آسیا با انگیزه‌های پنهانی است.


Page Generated in 0/0055 sec