printlogo


کد خبر: 156489تاریخ: 1395/2/5 00:00
روز دوم نشست پیشرفت اسلامی ـ ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی پایان یافت
معرفی اهداف الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

گروه اجتماعی: دومین روز نشست پیشرفت اسلامی- ایرانی نقشه راه تمدن نوین اسلامی، با ارائه بحث‌های نمایندگان مؤسسات فعال در حوزه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به پایان رسید.  به گزارش«وطن امروز»، عطاءالله رفیعی آتانی، معاون مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در این نشست به تبیین رویکردهای گوناگون ایرانی از اواخر دوره قاجار پرداخت و گفت: احساس عقب‌ماندگی نسبت به غرب، احساس عقب‌ماندگی و تأخر تاریخی، اصالت و ریشه‌داری تاریخی ایرانیان، آموزه‌های دینی، رویکرد مثبت به تجربه غربی توسعه در ذیل مفهوم ترقی، رویکرد مثبت به چارچوب نظری مارکسیستی در ذیل مفاهیم انقلاب و تکامل، رویکرد ملی با تلاش برای بازتولید ایران قبل از اسلام و رویکرد دینی با 2 جلوه اساسی، رویکردهای گوناگون ایرانی است.
حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی، مدرس حوزه و عضو هیات رئیسه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نیز در این نشست عنوان کرد: در نگرش اسلام، آحاد مردم در فرآیند تصمیم‌سازی دخالت دارند و هر کدام به اندازه تشخیص تخصصی که دارند در سطح برتری از این هرم قرار می‌گیرند.  وی در ادامه با اشاره به هویت الگوی پیشرفت، بیان داشت: این هویت، کلان نظریه‌ای بوده که اسناد بالادستی را تولید می‌کند. تعریف پیشرفت یعنی فرآیند پاسخ بهینه و پایدار به سطوح نیازهای انسان. این سند جهت‌دهنده به الزامات تمدن‌سازی بر اساس دین است.  همچنین وحید یاوری، استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز طی سخنانی درباره ملاحظات اساسی و مقدماتی برای تدوین مدل بومی پیشرفت، به دوران انحطاط ایران در 100 ساله گذشته اشاره و بیان کرد: ما به علت افسون‌شدگی در برابر تمدن صنعتی و پیشرفت علمی غرب و دنباله‌روی آنها، یک دوره 100 ساله انحطاط را گذراندیم. یاوری تعامل افکار و اندیشه‌ها را لازمه ایده‌پردازی برای دستیابی به محصولی عملی و منطقی دانست و افزود: صاحبان فکر در دانشگاه‌ها باید روی این مسائل با دقت و پیگیری مطالعه و تحقیق کنند و برنامه‌ریزی، ضروری‌ترین الزام پیشرفت است.  در ادامه جلسه سیدمجید امامی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در موضوع آسیب‌ها و نقاط ضعف گفت‌وگوها و تجارب موجود در بحث الگو، برگشت به حوزه نظریه‌پردازی، فلسفه و تولید مبانی اسلامی، و ارائه نشدن شیوه‌نامه و موردکاوی را از جمله این آسیب‌ها برشمرد. حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی، عضو شورای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نیز طی سخنانی با بیان اینکه مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، حدود 4 سال است فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار داشت: نظریه‌پردازی و تولید فکر، ایجاد و توسعه نخبگانی و تدوین سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از جمله اهداف اصلی این الگو محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام میرمعزی با بیان اینکه مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت دارای یک شورایعالی و معاونت‌ها و اندیشکده‌هایی است، ادامه داد: تاکنون ۱۱ اندیشکده از ۲۷ اندیشکده‌ای که براساس برنامه‌ریزی و اهداف قرار بود تشکیل شود، فعال شده‌اند. در همین حال پرویز داوودی، عضو شورای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نیز با اشاره به مجموعه تعاریفی که از الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت وجود دارد، بیان داشت: این الگو مجموعه‌ای است به عنوان نقشه راه که باید جامعه را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب هدایت کند. نگاه ما در این زمینه نگاه پویاست و نه ایستا، در واقع طراحی وضع مطلوب مبتنی بر مبانی و آرمان‌ها بوده که در وضع مطلوب ما اثر می‌گذارد، بنابراین در این راستا باید اطلاعات وضع موجود را به دست آوردیم، زیرا این وضع مطلوب ما یک حالت تکاملی دارد، به همین جهت آرمان‌ها و اهداف ما باید طوری طراحی شود که این پویایی و تکامل را داشته باشد. در ادامه این نشست حجت‌الاسلام ثقفی، رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به شرایط اجتماعی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، عنوان کرد: اگر شرایط انقلاب را مورد توجه قرار ندهیم بحث علم و الگوی پیشرفت نخواهد توانست راهگشا باشد. در ارزیابی کلان انقلاب اسلامی، این حرکت 2 خصوصیت بدون توقف و بدون انحراف دارد، پیرامون دولت اسلامی از سال ۷۰ که مطرح شده تا سال ۹۰ به بیان رهبری ما به دولت اسلامی نرسیده‌ایم، مشکل دیگر آنکه این حرکت پرهزینه و همچنین آسیب‌پذیر بوده است. در این مسیر موانعی وجود دارد که اگر نبود خیلی زودتر از زمان طی شده به تحقق جامعه اسلامی می‌توانستیم برسیم.
وی با تاکید بر اینکه 5 وظیفه در قبال اندیشه رهبر انقلاب وجود دارد، یادآور شد: فهم که همان استنباط و اجتهاد است، تبیین، ترویج، ترفیع شامل تفکیک میان اندیشه‌های نظری و اندیشه‌های لازم‌الاتباع  رهبر انقلاب و نوآوری از جمله 5 وظیفه در قبال اندیشه رهبر معظم انقلاب به حساب می‌آید.


Page Generated in 0/0056 sec