printlogo


کد خبر: 156495تاریخ: 1395/2/5 00:00
اخبار

اظهارات سیف نشانه
«ناکارآمدی و راست‌نگویی»  برجام
دکتر پرویز امینی، جامعه‌شناس سیاسی در مطلبی با عنوان «داغ سیف، ماقبل سیف و مابعد سیف» درباره اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره بدعهدی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی نوشت: گزاره جناب ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی که گفته است «عایدی ایران از برجام، تقریبا هیچ بوده است»، در حکم نقطه عطفی در مساله هسته‌ای در دوران صدارت و حاکمیت دولت یازدهم است به طوری که از «برجام ماقبل سیف» و «برجام مابعد سیف» و «حتی دولت یازدهم ماقبل سیف» و «دولت یازدهم مابعد سیف» می‌توان سخن گفت. وی ادامه داد: این اظهارنظر صریح از سوی رئیس کل بانک مرکزی که رئیس‌جمهور در نقد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی، وی را به عنوان مرجع اصلی مسائل اقتصادی پسابرجام معرفی کرده است، آنچنان تکان‌دهنده و شوک‌آور برای خود دولت است که معاون اول رئیس‌جمهور برایش توضیحی ندارد و توضیح این مطلب را به خود سیف ارجاع می‌دهد و بقیه بخش‌های دولت نیز یا مانند رئیس دفتر رئیس‌جمهور توضیحات شاعرانه(!) می‌دهند یا تلاش می‌کنند در توضیحاتی که می‌دهند به قول معروف شدت فاجعه این اظهارنظر تکان‌دهنده را تعدیل کنند. جامعه‌شناس سیاسی با اشاره به «نظریه داغ ننگ» در روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی نوشت: کنش اجتماعی برخی افراد در شرایطی که دچار شکاف وضعیت بین آنچه می‌خواهند باشند (دونده دو سرعت) و آنچه هستند (معلول از ناحیه پا) قرار می‌گیرند، بسته به اینکه دیگران از آن مطلع هستند یا نه، متفاوت است. در موقعیت بی‌اطلاعی دیگران تأکید بر «احتمال بی‌اعتباری» است و تلاش کنشگر، معطوف به پنهان نگه داشتن داغ (مشکلی که مانع بالفعل شدن خواسته او شده) است. اما در صورت اطلاع دیگران از داغ او که فرد را در موقعیت «بی‌اعتباری» قرار می‌دهد، تلاش کنشگر، معطوف به «عادی» نشان دادن مساله است. امینی در پایان نوشت: اظهارات سیف بر پیشانی برجام و حامیانش داغ «ناکارآمدی و راست نگویی» زده است و این داغ پنهانی نیست و همه در جریان هستند. پیش از این اظهارنظر تلاش دولت و حامیان برجام، پنهان نگه داشتن نقاط ضعف برجام بود و از آن به «آفتاب تابان» تعبیر می‌کردند. اما الان این گزاره کاربرد ندارد و به همین دلیل اظهارات سیف، برجام را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده است. بعد از این، گزاره‌هایی که این شکاف موقعیت را عادی‌سازی می‌کنند، مثل هنوز «3 ماه از برجام گذشته نه 30 سال»، در کنش کلامی و غیرکلامی برجامی‌ها تکرار خواهد شد و این موضع «مابعد سیف» است.


ایران نبود به جای گروه داعش
با دولت داعش مواجه بودیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین سمینار بین‌المللی محیط‌زیست، دین و فرهنگ با هدف ارتقای گفت‌وگوی بین‌فرهنگی برای توسعه پایدار؛ محیط‌زیست، صلح جهانی، مقابله با افراط و خشونت و مبارزه با تروریسم را عامل وحدت میان ادیان برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران زمانی که تروریست‌ها برای سقوط بغداد و دمشق تلاش می‌کردند به ندای مظلومیت همسایگان خود پاسخ مثبت داد و اگر ایران نبود داعش به طور عملی تحقق می‌یافت و امروز به جای یک گروه تروریستی با دولت تروریستی داعش مواجه بودیم.

طرحی که مخالف منافع ملت سوریه باشد مورد پذیرش ایران نیست
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار سفیر سوریه در تهران با اشاره به مقاومت چندین ساله ملت و دولت سوریه در مقابل گروه‌های تروریستی و حامیان آنان تصریح کرد: محور مقاومت توانست نشان دهد مقاومت و ایمان می‌تواند در برابر همه مشکلات و جریانات افراطی، تکفیری و تروریستی ایستادگی کند و بی‌تردید در این مسیر پیروزی نصیب مقاومت خواهد شد. مشاور مقام معظم رهبری افزود: آنچه مسلم است آنکه جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و استقلال سوریه و حکومت قانونی بشار اسد که با رای مردم انتخاب شده و ادامه دارد حمایت می‌کند و هیچ طرحی که مخالف منافع ملت سوریه باشد مورد پذیرش نخواهد بود.


Page Generated in 0/0059 sec