printlogo


کد خبر: 156519تاریخ: 1395/2/6 00:00
سلامت

وزیر بهداشت:
مجازات حوزه پزشکی بازدارنده نیست
«متأسفانه مجازاتی که امروز برای متخلفان حوزه غذا و پزشکی در نظر گرفته می‌شود بازدارنده نیست». به گزارش «وطن امروز»، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با بیان این مطلب عنوان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه ttac روند اداری تولید محصولات غذایی آسان‌تر شود و دغدغه اصلی تولیدکنندگان تنها تولید محصولات سالم باشد.وی افزود: همچنین با استفاده از این سامانه از اعلام نظر‌های سلیقه‌ای و اعمال نفوذ‌ها جلوگیری شود و شاهد تغییر و تحول عمده‌ای در صنعت تولید محصولات سلامت‌محور باشیم. هاشمی تصریح کرد: موضوع غذا بسیار نگران‌کننده است و باید توجه ویژه‌ای به این حوزه شود، چراکه ارتباط مستقیم غذا و سلامت انکارناپذیر است. وزیر بهداشت گفت: کسانی که در حوزه غذا تقلب می‌کنند و کالاهای جعلی و آسیب‌رسان را به بازار عرضه می‌کنند، جرم‌شان از قتل‌عمد کمتر نیست. هاشمی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سلامت غذا و سلامت مردم تامین شود باید مجازات بازدارنده و قاطع داشته باشیم تا بتوانیم از تخلف و تقلب جلوگیری کنیم. وزیر بهداشت افزود: چرا که برخی از این تخلفات با جان مردم سروکار دارند و باعث خسارات جبران‌ناپذیری می‌شوند.

افزایش شکایات بیماران از دستگاه سلامت
دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی از افزایش شکایات مردم از حوزه بهداشت و درمان به دلیل بیشتر شدن مراجعات و افزایش جمعیت خبر داد. محمدمهدی قیامت، دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره افزایش شکایات مردم، در حوزه بهداشت و درمان به فارس گفت:‌ در آمارهای به‌دست آمده می‌بینیم که به دلیل افزایش جمعیت شکایات مردم هم از حوزه درمان بیشتر شده است. وی بیان داشت:‌ در واقع ما افزایش شکایات را نسبت به 5 سال گذشته شاهد هستیم و دلیل آن شاید افزایش بار مراجعات بیماران و بیشتر شدن و تخصصی شدن اقدامات تشخیصی و درمانی است. قیامت با اشاره به اینکه اکنون مردم بیشتر به وضعیت سلامت خود توجه دارند، افزود:‌ افزایش میزان آگاهی مردم و اهمیتی که به سلامتی خود می‌دهند، باعث افزایش خطا و تقصیرات از سوی جامعه پزشکی شده است.دادیار انتظامی سازمان نظام پزشکی، تأکید کرد:‌ یکی دیگر از دلایل افزایش خطای پزشکی نبود پروتکل‌های درمانی است، در این میان حتی نظارت کافی بر عملکرد دانش‌آموختگان انجام نمی‌شود. آموزش‌های مناسبی در دانشگاه‌ها نداریم و هر چه آموزش افت می‌کند، خطاها بیشتر می‌شوند. وی درباره بیشترین شکایات مردم گفت:‌  رشته‌های ارتوپدی، زنان و زیبایی بیشترین سهم شکایت بیماران را به خود اختصاص داده‌اند.

هشدار درباره مصرف شیر شتر
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به راه‌های پیشگیری از تب مالت درباره خطرات مصرف شیر فله‌ای و شیر شتر توضیحاتی ارائه داد. به گزارش «وطن امروز»، بیژن صدری‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی درباره مصرف شیر فله‌ای و شیر شتر در کشور گفت: شیر شتر تفاوتی با باقی شیرهای دامی ندارد اما اگر این شیر پاستوریزه نباشد که نیست، می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند که از جمله آن بیماری‌های عفونی بویژه تب مالت است و ایجاد این بیماری بر اثر شیر آلوده از بدترین نوع تب مالت محسوب می‌شود. وی افزود: ایجاد تب مالت در انسان به وسیله بز و گوسفند بسیار بدتر از تب مالتی است که به وسیله گاو در فرد ایجاد شود که در این‌باره شیر شتر نیز مانند گوسفند و بز آلودگی دارد؛ با توجه به اینکه در کشور ما شیر شتر پاستوریزه نمی‌شود باید حداقل 10 دقیقه جوشاندن آن مورد توجه باشد. متخصص بیماری‌های عفونی درباره تفاوت آلوده شدن به بیماری تب مالت به وسیله حیوانات گوناگون تصریح کرد: تفاوت آلودگی از نظر شدت بیماری و عوارض آن است؛ تب مالت از خوک و از سگ نیز می‌تواند به انسان منتقل شود البته خطر مرگ و میر بر اثر تب مالت فقط 2 درصد است اما عوارض شدیدی دارد که دستگاه گردش خون، قلب، کلیه، دستگاه تنفس بویژه ریه، دستگاه عصبی مرکزی بویژه مغز و اعصاب، مجاری ادراری در مرد و زن و دستگاه گوارش را درگیر خواهد کرد. وی با بیان اینکه بیماری تب مالت یک بیماری عفونی است که در اثر باکتری بروسلا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: انسان از مصرف شیر غیرپاستوریزه و نجوشیده به تب مالت مبتلا می‌شود البته گوشت نیم‌پخت این احشام نیز می‌تواند این بیماری را منتقل کند.


Page Generated in 0/0057 sec