printlogo


کد خبر: 156525تاریخ: 1395/2/6 00:00
اخبار

شبی با الکساندر سوکوروف
مراسم «شبی با الکساندر سوکوروف» با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و رضا میرکریمی دبیر سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در موزه ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم رضا کیانیان، رئیس کاخ جشنواره فیلم فجر بعد از نمایش مستندی ساخته الکساندر سوکوروف گفت: اسکورسیزی، کارگردان شناخته‌شده هالیوودی درباره الکساندر سوکوروف گفته بود این کارگردان از بهترین تکنسین‌های سینمای جهان است و بخوبی می‌داند چگونه با تکنیک برخورد کند اما من فکر می‌کنم سوکوروف یک عارف اخلاق‌گراست و این نوع نگاه اخلاق‌گرایانه او از فیلم‌هایش کاملا مشخص است. او دنباله‌رو سنت‌های ادبی روسیه است.  در ادامه این مراسم الکساندر سوکوروف، مستندساز بزرگ روسی بیان کرد: نمی‌دانم چه کلماتی به گفته‌های دوست عزیزم اضافه کنم. معمولا می‌گویند زبان سینما زبان بین‌المللی است و سینماگران یکدیگر را از طریق آثارشان درک می‌کنند. متاسفانه هر چقدر روح و احساسات آدم باز باشد، باز هم چیزهایی پوشیده می‌ماند. من بارها به این مساله فکر کرده‌ام که چه چیز مانع شناخت بهتر ما نسبت به هم می‌شود، در نهایت به این نتیجه رسیدم نیرویی که ما را از همه جدا یا متحد می‌کند، قدرت فرهنگ ملی است.  وی همچنین با اشاره به اینکه آیا لازم است انسان صادق باشد و همه چیز را بازگو کند، تاکید کرد: من خود را از جمله کسانی می‌دانم که جدا از دولت‌ها و ساختارهای کشوری، همیشه صادقانه به زبان سینما سخن گفته‌ام.

حاشیه‌های حضور وزیر ارشاد در جشنواره فجر
در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کاخ جشنواره پردیس چهارسو حضور پیدا کرد اما در کمال تاسف در بدو حضور وزیر فرهنگ بادیگاردهای وی با برخورد بسیار تند اصحاب رسانه را از وزیر دور کرده و برخی از آنها را بشدت و با پرخاشگری از مصاحبه راندند. در ادامه خبرنگاران تجمع کرده و در ارتباط با اعتراض‌شان تصمیم گرفتند هیچ سوالی از وزیر نپرسند. این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از سوال نپرسیدن خبرنگاران استقبال کرد و درباره اعتراض خبرنگار خانمی که بادیگارد دست او را گرفته و پرت کرده بود نیز تنها به گفتن جمله «رسیدگی می‌کنیم»؛ بسنده کرد! این مساله در حالی است که روز پیش از این با حضور مجری شبکه ضدایرانی من‌وتو در پردیس چهارسو حواشی بسیاری رخ داده است و تاکنون مسؤولان و برگزارکنندگان، پاسخی قانع‌کننده در این‌باره نداده‌اند.

اهدای جایزه «هنر و تجربه»
در جشنواره جهانی فیلم فجر
گروه سینمایی «هنر و تجربه» در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر ۲ جایزه اهدا می‌کند. قرار است تندیس سینمای «هنر و تجربه» به همراه جایزه نقدی به مبلغ ۸۰ میلیون ریال به بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق و همچنین تندیس سینمای «هنر و تجربه» به همراه جایزه نقدی به مبلغ ٦٠ میلیون ریال به بهترین فیلم مسابقه فیلم کوتاه در مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری «هنر و تجربه» اهدا شود. گروه سینمایی «هنر و تجربه» برای دومین بار و طبق سیاست‌گذاری‌های خود قصد دارد این
2 جایزه را اهدا کند.

آرزوی کوروساوا برای ساخت
 فیلم صامت
رئیس سازمان سینمایی ژاپن با حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر درباره ویژگی‌های کاری 4 کارگردان بزرگ سینمای این کشور توضیح داد. به گزارش ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، تاکفومی تسوت سی، رئیس سازمان سینمایی ژاپن به نقد روش کارگردانی 4 کارگردان بزرگ ژاپنی؛ یاسوجیرو اوزو، کنجی میزو گوچی، آکیرا کوروساوا و می‌کیو نانسه پرداخت. وی عنوان کرد: کوروساوا کسی بود که تاسف می‌خورد چرا فیلم صامت نساخته و حتی منتقدان هم در ژاپن آرزوی دیدن فیلمی صامت را از او دارند. تاکفومی تسوت سی با بیان این مطلب که این کارگردان بزرگ، سینمای آمریکا را بسیار مطالعه کرده بود و فیلم‌های اولش به نوعی مونتاژی از فیلم‌های آمریکایی است، گفت: او حتی یکبار سعی کرد فیلم آمریکایی بسازد که وسط ساخت آن منصرف شد!


Page Generated in 0/0054 sec