printlogo


کد خبر: 156540تاریخ: 1395/2/6 00:00
چهارگوشه

برکناری قدیمی‌ترین وزیر سعودی
پادشاه عربستان سعودی، شنبه عبدالله بن عبدالرحمن الحصین، وزیر آب و برق این کشور را از سمت خود برکنار و عبدالرحمن الفضلی، وزیر کشاورزی را مامور هدایت وزارت آب و برق کرد. دلایل برکناری وزیر آب و برق عربستان، که قدیمی‌ترین وزیر شناخته می‌شود، اعلام نشده است. این درحالی است ‌که جانشین ولیعهد سعودی که اصلاحات اقتصادی گسترده را در این کشور کلید زده است، اخیرا گفته بود افزایش هزینه مصرف آب براساس طرح‌های تدوین شده اجرایی نشده است. عربستان دسامبر گذشته برای نخستین بار طی چند سال گذشته بهای بنزین و تعرفه مصرف برق را افزایش داد.

رأی اعتماد به دولت آشتی ملی لیبی
دولت آشتی ملی لیبی به ریاست فایز السراج با رأی 102 نماینده از نمایندگان پارلمان «طبرق»، توانست رأی اعتماد این پارلمان را جلب کند. دولت آشتی ملی لیبی در 17 دسامبر 2015 با توافق سیاسی در الصخیرات مغرب و زیر نظر هیأت سازمان ملل متحد درباره لیبی به نمایندگی مارتن کوبلر از طرف سازمان ملل اعلان موجودیت کرد. در 9 اکتبر 2015 فایز السراج مکلف به ریاست دولت آشتی ملی شد و در تاریخ 19 ژانویه همان سال، لیست نام وزیران دولت آشتی ملی اعلام شد.

شرط پیونگ‌یانگ برای توقف آزمایش‌های اتمی
وزیر خارجه کره‌شمالی اعلام کرد کشورش حاضر است در صورت تعلیق رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی از آزمایش‌های اتمی دست بکشد. ری سو یونگ، شنبه با اشاره به اینکه اقدامات آمریکا باعث شد پیونگ‌یانگ به سلاح‌های اتمی روی بیاورد، خاطرنشان کرد توقف رزمایش‌های مشترک واشنگتن و سئول ممکن است مسیر را برای گفت‌وگو و کاهش تنش‌ها هموار کند. کره‌شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های آمریکا و متحدانش برای براندازی» پیونگ‌یانگ می‌داند.


راه‌حلی  جدید برای بن‌بست سیاسی لبنان
عون رئیس‌جمهور 2 ساله می‌شود؟
گروه بین‌الملل: تحرکات سیاسی در لبنان از پیشنهادی جدید برای برون‌رفت از خلأ ریاستی و ریاست 2 ساله میشل عون، نامزد جریان 8 مارس حکایت دارد. در این راستا، بسته پیشنهادی جدیدی توسط گروهی از سفرا در لبنان در حال تهیه و ارائه شدن است که به موجب آن رئیس‌جمهور انتقالی برای مدت 2 سال انتخاب شده و مهم‌ترین وظیفه وی تعدیلات در قانون اساسی لبنان مشخص شده است. روزنامه کویتی الرای در گزارشی نوشت، این بسته پیشنهادی نمی‌تواند مورد استقبال و به تبع آن موافقت برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنان قرار گیرد، چون ژنرال میشل عون به عنوان نامزد پیشنهادی تصدی این پست، این دوره 2 ساله برای زمامداری را رد می‌کند، علاوه بر اینکه مسیحیان لبنان مخالف دست بردن در مدت دوره ریاست‌جمهوری هستند، اهل سنت لبنان نیز دست بردن در اختیارات نخست‌وزیر از طریق وضع آیین‌نامه‌ای داخلی برای کابینه را رد می‌کنند، چون به تبع آن موضوع اختیارات رئیس پارلمان و دوره ریاست وی مطرح می‌شود. این طرح ابتدا توسط حسن الحسینی، رئیس سابق پارلمان لبنان ارائه شد و قرار بود در دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح شود تا وی برای حل قضیه ریاست جمهوری آن را به محافل لبنانی عرضه کند. صرف نظر از اتهاماتی که دشمنان و مخالفان حزب‌الله و جریان 8 مارس مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد این بسته پیشنهادی در این برهه زمانی بهترین گزینه برای خروج از بحران ریاستی و ازسرگیری فعالیت موسسات و نهادهای حکومتی است. در این شرایط 2 گزینه پیش‌روی ژنرال میشل عون خواهد بود؛ یا پیشنهاد حزب‌الله در این‌باره را بپذیرد یا با مخالفت با این طرح فرصت تصدی پست ریاست‌جمهوری را به طور کامل از دست بدهد. در این بین حزب‌الله نیز احتمال رویگردانی عون و مخالفت با رویکردی انتقالی پس از ورود به کاخ بعبدا را نادیده نمی‌گیرد. به گفته منابع نزدیک به حزب‌الله، عون مجبور است ائتلاف و همپیمانی خود با سمیر جعجع، رئیس حزب القوات را که ائتلافش با عون را منوط به چرخشی کردن پست ریاست‌جمهوری کرده بود، حفظ کند. این درحالی است که جریان ملی آزاد بر این باور است، پس از ورود عون به بعبدا وی تا زمانی‌که دوره قانونی ریاست‌جمهوری‌اش را سپری نکند، از آن خارج نخواهد شد.


Page Generated in 0/0050 sec