گروه اقتصادی: با وجودی که دولت برای خروج از رکود سنگین حاکم بر اقتصاد کشور راهکارهای نهچندان تاثیرگذاری چون ارائه تسهیلات با مبلغی بالغ بر 4هزار میلیارد تومان به خریداران خودرو و نیز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید لوازم خانگی به کارکنان دولت و بازنشستگان اتخاذ کرد اما این شیوه کار نیز نتوانسته اقتصاد کشور را از رکود خارج کند، چرا که خودروسازان اکنون با بدهی سنگین قطعهسازان مواجه و فعالان عرصه لوازم خانگی نیز با رکود دست و پنجه نرم میکنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد واحدهای تولید قطعه خودرو در کشور به حالت تعلیق درآمده یا نیمهتعطیل هستند گفت: مشکل اصلی قطعهسازان تامین نقدینگی است. به گزارش تسنیم، آرش محبینژاد در برنامه گفتوگوی ویژه خبری گفت: قطعهسازان کشور 5 تا 8 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند. وی با اشاره به اینکه 40 تا 50 درصد واحدهای تولید قطعه خودرو در کشور به حالت تعلیق درآمده یا نیمهتعطیل هستند، افزود: مشکل اصلی قطعهسازان تامین نقدینگی است که باید برای آن فکری اساسی کرد. محبینژاد گفت: براساس سند چشمانداز 20 ساله توسعه در سال 1404 باید در کشور 3 میلیون خودرو تولید شود که یک میلیون آن صادراتی باشد و بر این اساس هیچ خودروسازی نمیتواند قرارداد جدیدی را با شرکتهای خارجی منعقد کند که سهم تولید قطعه آن در کشور کمتر از 40 درصد باشد. وی افزود: قطعهسازان کشور در قراردادهای جدید شرکتهای خودروسازی با طرفهای خارجی از ابتدا و در روند مذاکرات و عقد قرارداد حضور نداشتند و انتظارات آنها در این قراردادها برآورده نشده است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو تصریح کرد: قطعهسازان نباید از خودروسازان جدا دیده شوند. قائممقام همکاریهای بینالمللی ایرانخودرو هم در این برنامه گفت: با وجود کاهش شدید تولید در خودروسازیها که به علت تحریمها و بحران مالی صورت گرفت، ایرانخودرو به دلیل مسائل انسانی و اجتماعی و تعهد نسبت به کشور اقدام به تعدیل نیروی انسانی نکرد و این مساله هزینههای سربار ما را افزایش داد. سیدحسامالدین ذگردی افزود: در قراردادهای جدید با شرکتهای خارجی مقرر شده تا 40 درصد قطعات از ابتدا در داخل کشور تولید شود و با مرور زمان به 70 درصد برسد. وی گفت: در قراردادهای جدید طرفین باید به سمت داخلیسازی قطعات بروند تا به هدفگذاری تجاریسازی محصول دست یابند. ذگردی افزود: قطعهسازی در کشور باید مزیت نسبی داشته باشد و قیمت تمامشده محصولش کمتر از قطعه وارداتی باشد. وی تصریح کرد: هر قطعهای مزیت اقتصادی داشته باشد در داخل کشور تولید خواهد شد و ما آمادگی داریم تا صددرصد قطعهسازی محصولات را به داخل منتقل کنیم به شرط اینکه توانایی و صرفه اقتصادی وجود داشته باشد. محمدحسن شجاعیفرد، استاد دانشگاه هم گفت: چرا باید در قرارداد با شرکتهای خارجی بازار خودرو را در اختیارشان قرار دهیم و قطعات را هم وارد کنیم. این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید قطعهسازان کشور را در قراردادهای جدید وارد کنیم تا آنها بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل به فکر صادرات قطعات هم باشند. شجاعیفرد گفت: خودروسازان ما باید در انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی در پی طراحی محصول جدید در کشور باشند و دنبال مونتاژ خودرو نروند.
وجود ۳ هزار طرح نیمهتمام در کشور
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وجود ۳۰۰۰ طرح عمرانی نیمهتمام در کشور گفت: میانگین عمر طرحهای ما از زمانی که شناسایی میشود تا زمانی که به بهرهبرداری میرسد ۱۱ سال است. به گزارش تسنیم، اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر شبکه خبر سیما اظهار داشت: درصد نیمهتمامی این طرحها از طرحهای جدید تا طرحهای با
80 درصد پیشرفت فیزیکی متفاوت است. وی گفت: ارزیابی نهایی این طرحها تا پایان تیر 95 مشخص میشود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبول دارید که در تصویب بسیاری از این طرحها به جای منطقهنگری، بخشینگری شده است، افزود: بسیاری از این طرحها اصلا نباید تصویب میشد و مثلا ساخت فرودگاه در شهرهای نزدیک پایتخت چه ضرورتی داشته است؟ وی گفت: با توجه به محدودیت منابع برخی از این طرحها توجیه اقتصادی ندارد. جلیلی افزود: برای سال 95، 210 هزار میلیارد برای هزینههای جاری در نظر گرفتهایم و امسال قرار است 70 هزار میلیارد در طرحهای عمرانی هزینه شود و این 2 رقم نشان میدهد که چقدر در منابع ما نابرابری وجود دارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: هماکنون 3000 طرح عمرانی نیمهتمام در کشور وجود دارد که حدود 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل آن نیاز است و این طرحها برای دولت معضل ایجاد کرده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه این طرحها مطابق نیاز مناطق کشور تصویب شده است، گفت: اگر طرحی نیاز جامعه هدف نباشد اتلاف منابع است و به طور قطع همین 400 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تکمیل 3000 طرح عمرانی نیمهتمام در سال آینده به 450 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و به طور قطع موجب نارضایتی بیشتر جامعه هدف میشود. اسماعیل شیعه، استاد دانشگاه هم در این برنامه گفت: یکی از علل انباشتگی طرحهای نیمهتمام در کشور این است که ما این طرحها را بدون توجه به امکانات، اعتبارات و نگرشهای جهانی تصویب کردهایم. وی اتکا به بودجه نفت در 50 سال اخیر را از معضلات کشور خواند و گفت: برخی دولتها هم وقتی که در درون خود تصمیمگیری کردند برنامههای کلان را زیر سوال بردند و ما باید اهدافمان را براساس امکاناتمان برنامهریزی میکردیم که نکردیم و هیچ اتکایی به برنامههای مدون
توسعهای نداشتهایم.