printlogo


کد خبر: 156571تاریخ: 1395/2/7 00:00
دادستان تهران از ابلاغ مجوز برای برخورد با رانندگان مست و بدحجاب خبر داد
برخورد با لایی‌کشی رانندگان از اخلاق

گروه اجتماعی: دادستانی تهران به پلیس اجازه داده با رانندگی در حال مستی، کشف حجاب بانوان در اتومبیل و رانندگی غیرمتعارف برخورد کند.
به گزارش«وطن‌امروز» عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه‌ای با حضور فرمانده و معاونان پلیس راهور، معاونان دادستان و سرپرستان نواحی و سرپرستان دوایر نظارت زندان دادسرای عمومی تهران، دادستان‌‌های شهرستان‌ها و رؤسای دادگاه‌های عمومی بخش استان تهران،  اظهار داشت: پلیس در جرائم مشهود مکلف به اقدام است و فقط در جرائم غیرمشهود باید طبق دستور قضایی اقدام کند. وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف پلیس، انجام وظیفه ذاتی خود است، تاکید کرد: شرب خمر از گناهان کبیره است و اخباری که از نواحی دادسرای ارشاد و راهور داریم، نشان می‌دهد در این بخش باید کار بیشتری انجام شود که از 2 جنبه‌ آموزش مردمی و برخورد با جرم برخوردار باشد.
جعفری‌دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه تصادفات از مسائل مهم است که کنترل آن، انعکاس تلاش‌های پلیس و دادسرا در پیشگیری از این حوادث را در پی دارد، عنوان کرد:  یکی از اقدامات دادستانی تهران طی چند سال گذشته، رصد اخبار تصادفات و انعکاس برخی از این موارد به مقامات مربوط بوده است.
دستور ویژه برای برخورد با 3 تخلف خاص
دادستان عمومی و انقلاب تهران با اعلام اینکه دادستانی تهران طی مجوزی به پلیس اذن داده است در 3 مورد شامل رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در اتومبیل و رانندگی غیرمتعارف مانند ویراژ دادن، خودرو را متوقف و اقدامات لازم را جهت انعکاس مراتب به مقام قضایی به عمل آورد، بیان داشت: در این موارد پلیس مکلف است طبق دستور صادره اقدام کند.
ارسال گزارش تصادفات به صورت ماهانه
در ادامه این جلسه دادستان تهران با مهجور خواندن موضوع تصادفات در سیستم قضایی، این جلسه را سر آغاز توجه دادسرای تهران به این موضوع دانست و از سرپرستان نواحی و دادستان‌های شهرستان‌های تهران خواست با تشکیل چنین جلساتی با پلیس ناحیه و حوزه قضایی خود، سعی در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی  داشته باشند.  وی حضور قضات محاکم در چنین جلساتی را ضروری خواند و با اعلام این ضرورت که پلیس راهور لازم است آمار حوادث رانندگی را به طور ماهانه برای دادستان ارسال  کنند، چنین اقدامی را زمینه‌ بررسی میزان اختلاف آمار قضایی و آمار پلیسی  دانست. جعفری‌دولت‌آبادی راهکار دیگر جهت بهبود عملکرد پلیس و دستگاه قضایی پیرامون حوادث رانندگی را آموزش و همایش تخصصی خواند و ضمن اینکه رسیدگی تخصصی به پرونده‌های قضایی مربوط را ضروری به شمار آورد، اظهار داشت: به عنوان نمونه، دادسرای راهور رسیدگی به پرونده‌های تصادفات در غرب تهران را بر عهده دارد و چنانچه زمینه از جمله تأمین ساختمان فراهم شود، در شرق تهران نیز ناحیه‌ای از دادسرا برای رسیدگی به این  کار اختصاص خواهد یافت.
ابلاغ ویژه برای برخورد با رانندگان شیشه‌ای
دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از قضات محاکم خواست برای رانندگان متخلف بویژه کسانی که در حال مستی یا در پی استفاده از مواد روانگردان موجب فوت یا ایراد صدمه بدنی به دیگری شده‌اند، مجازات بازدارنده و همچنین مجازات تکمیلی در نظر بگیرند.
وی  به معاونان دادسرا و دادستان شهرستان‌ها تأکید کرد مطالبه‌ مجازات تکمیلی در کیفرخواست برای چنین مواردی ضروری است.
هماهنگی پلیس با دستگاه قضا
جعفری‌دولت‌آبادی با اعلام 3 نفر از معاونان خود برای تشکیل کارگروه مشترک با پلیس، از فرمانده پلیس راهور خواست نمایندگان خود را برای حضور در این کارگروه معرفی کند تا با تشکیل جلساتی حداقل هر 2 ماه یک بار، هماهنگی میان پلیس و دادسرا در مقابله با حوادث رانندگی محقق شود.
جعفری‌دولت‌آبادی ورود سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور را به موضوع ضروری خواند و به سردار مهری، فرمانده پلیس راهور پیشنهاد داد در بازدیدهای شبانه که معاونان دادسرای تهران از سطح شهر انجام می‌دهند، افسران راهور نیز با آنها همراه شوند. وی مزیت این همراهی را نظارت بر وضعیت خیابان‌های شهر بویژه از حیث رانندگان کامیون‌ها که در شب بی‌محابا رانندگی می‌کنند خواند و همچنین پیشنهاد کرد تحقیق روی علل تصادفات در پرونده‌ها به عنوان کار مشترک پلیس و دادسرا مورد توجه قرار گیرد. دادستان تهران همچنین از دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران خواست مشابه بخشنامه‌ دادستانی تهران را در مقابله با رانندگی در حال مستی، کشف حجاب  توسط بانوان در خودرو و رانندگی غیرمتعارف صادر کنند تا بر اساس آن اقدام شود.
تذکر درباره شرابخواری و مرگ ورزشکاران
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به برخی وقایع در حوزه ورزش کشور تصریح کرد: به وزارت ورزش درباره جرم مشروبخواری تعدادی از افراد تذکر می‌دهیم که متاسفانه بتازگی برخی حوادث و حتی فوت را در پی داشته است. وی با یادآوری تذکر چندی پیش خود خطاب به ورزشکاران و هنرمندان درباره اخلاق حرفه‌ای و منش پهلوانی افزود: وقتی ورزشکار و هنرمندی دچار این مطلب (مشروبخواری) باشد و حتی مرگش ناشی از این موضوع اتفاق بیفتد، برای ما مناسب و زیبنده نیست. جعفری‌دولت‌آبادی عنوان کرد: در حال حاضر برخی، ورزشکاری و هنرمندی را وسیله‌ای برای رسیدن به شهرت نابجا کرده‌اند که البته مردم ما نسبت به این قضیه آگاه هستند. ورزشکاران باید اخلاقی قهرمانی و پهلوانی داشته باشند، چون آنها الگوی بسیاری از جوانان هستند.


Page Generated in 0/0064 sec