printlogo


کد خبر: 156574تاریخ: 1395/2/7 00:00
سهمیه تمتع ۲۰ درصد کاهش یافت
ابهام در صدور ویزای زائران ایرانی حج

گروه اجتماعی: «منتظر پاسخ وزارت حج عربستان درباره صدور ویزا برای زائران ایرانی طی روزهای آینده هستیم، اما به اقامه حج تمتع در سال ۹۵ امیدواریم».
به گزارش مهر،  سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب و با اشاره به مذاکرات حج گفت: حوادث حج سال گذشته، موضوع فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و فاجعه تلخ منا به صورت طبیعی در مذاکرات اثر داشت. موضوع دیگر قطع رابطه سیاسی بود؛ چراکه سنوات گذشته روابط سیاسی داشتیم، اما امسال نمایندگان وزارت امور خارجه ما حضور نداشتند. موضوع سوم نیز تاخیر ۳ ماهه‌ای بود که ما باید ۳ ماه پیش از این قراردادها را می‌نوشتیم و اثرات این تاخیر ۳ ماهه هم بر فضای مذاکرات تاثیر داشت.
اوحدی افزود: مطالبه اول ما امنیت زائران بود و موضوع دوم، بحث عزت، حرمت و کرامت زائران و مبحث سوم این بود که با در نظر داشتن تاخیر 3 ماهه، راه‌حل  عربستان برای مسائل اجرایی از جمله پروازها و صدور ویزا چیست؟ به گفته وی، در پایان جلسه تفاهمنامه‌ای را ابلاغ کردند که از جمله موارد جدی مورد اختلاف این بود که شرکت‌های هوایی ایران باید برای ورود به عربستان مجوز بگیرند و به موضوع ویزا هم اشاره نشده بود.  رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه سرانجام شاهد برگزاری حج امسال خواهیم بود یا خیر؟ عنوان کرد: امیدواریم طی روزهای آینده شاهد اعلام نظر رسمی وزارت حج عربستان باشیم و با بازگشت دوباره هیأت ایرانی به عربستان بتوانیم توافق حج امسال را امضا کنیم. اوحدی درباره تعداد زائران اعزامی خاطرنشان کرد: سهمیه ایران با توجه به جمعیت، ۷۸ هزار نفر است، اما امسال به دلیل کارهای عمرانی این ظرفیت
۲۰ درصد کم شده است و به ۶۴ هزار نفر رسیده‌است.
 


Page Generated in 0/0053 sec