printlogo


کد خبر: 156617تاریخ: 1395/2/7 00:00
سکانداران بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی همزمان در بخش خصوصی
دکان دو نبش

رضا علیزاده: 1- تعداد قابل توجهی از وزرا و معاونان و رؤسای دستگاه‌های دولت، در حال حاضر به طور همزمان دارای اشتغال و انتفاع در بنگاه‎های بخش خصوصی هستند. بیماری «دکان دونبش» در دولت فراگیر شده است. در این بین آقایان نعمت‌زاده و آخوندی متصدیان بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی (هر یک تلفیق 2 وزارتخانه قبلی) همزمان بیشترین شرکت‌های خصوصی را اداره می‌کنند.
2- محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت از جمله اشخاصی است که ضمن تصدی وزارت فوق، همچنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیریت خود بر مجموعه عظیمی از شرکت‌های خصوصی و عمدتا پتروشیمی را حفظ کرده است. وی رئیس یا نایب‌رئیس حداقل 17 شرکت خصوصی* است و به صورت غیرمستقیم (از طریق همسر، دختران و دیگر دوستان) کنترل 16 شرکت دیگر را حفظ کرده است. سحر نعمت‌زاده (ساکن امارات) به دلیل فعالیت گسترده اقتصادی در امارات بیشتر از دیگران به بابا کمک می‌کند. البته شخص نعمت‌زاده هم با وجود کهنسالی، در سرکشی به شرکت‌ها و حضور در جلسات آن کم نمی‌گذارد.
3- بخشی از افراد مرتبط با آقای نعمت‌زاده در شرکت‌های خصوصی نظیر آقایان آل‌یاسین، شعری‌مقدم و سیدابریشمی به سمت‎های مدیریتی از معاونت وزارت نفت تا مدیرعاملی شرکت‎های پتروشیمی منصوب شده‎اند. البته شعری‌مقدم شریک قدیمی نعمت‌زاده که به عنوان معاون پتروشیمی‌های وزارت نفت منصوب شده هنوز زحمت برخی شرکت‌های نعمت‌زاده را هم به دوش می‌کشد.
4- به طور اتفاقی انگیزه نعمت‌زاده -که برخی شرکت‌های پتروشیمی به او منتسب است- در پیگیری مسائل پتروشیمی‌ها بیشتر از وزیر مربوط (وزیر نفت) است(!) تخصیص زمین‌های ارزان در چابهار، تلاش برای خارج‌سازی از بورس کالا و اصرار بر ارزان کردن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از جمله تلاش‌های نعمت‌زاده است.
5- بعد از نعمت‌زاده، عباس آخوندی رکورددار بیشترین فعالیت بخش خصوصی در دولت است. آخوندی که اتفاقا در چند وقت اخیر به‌خاطر انتقاد از کنترل قیمت‌ها (سوسیالیست نامیدن سازمان حمایت مصرف‌کننده)، خرید فله‌ای ایرباس‌ها و گران کردن قیمت بلیت هواپیماها در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت، مدیرعامل یا عضو هیات‌مدیره بیش از 10 شرکت و نهاد اقتصادی خصوصی است. به طور اتفاقی انتصاب آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی با گرایش عمرانی شرکت‌های خصوصی وی تناسب دارد، همان اتفاقی که درباره نعمت‌زاده و شرکت‌های پتروشیمی منسوب به او واقع شده است. می‌توانید با جست‌وجوی نام عباس آخوندی در سایت روزنامه رسمی آمار شرکت‌های زیرمجموعه را ملاحظه کنید.
 6- آخوندی شرایط اقتصادی پسابرجام را بسیار خوب و رو به جلو ارزیابی می‌کند. ظاهرا پسابرجام دوره خریدهای خارجی وزارت راه است. خرید سنگین 20 میلیارد دلاری هواپیما از فرانسه و دریافت خط اعتباری 4 میلیارد دلاری واردات ریل از هند و چند خرید سنگین دیگر از ژاپن، روسیه و ایتالیا که هنوز نهایی نشده است. ظاهرا برجام برای جناب آخوندی پرمایه بوده است.
7- دکان دونبش می‌تواند باعث پی‌ریزی فساد در درون دستگاه اجرایی شود. کانون‌های ثروت و سودجویان به دنبال ارتباط و جذب مدیران اجرایی و صاحبان امضاهای طلایی برای تسهیل امور خویش و دریافت امتیازهای اقتصادی (ویژه‌خواری) هستند. نکته‎ای که مقام معظم رهبری پیش از این بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند: «متاسفانه همیشه اینجور است که مفسد اقتصادی در مرکز دولتی جاپا پیدا می‌کند. یعنی یک کسی را پیدا می‌کند که به او کمک کند، به او پاس بدهد، تا او آبشار بزند. تا کسی در داخل حصار نباشد که به آن متجاوز کمک کند، آن متجاوز نمی‌تواند فساد اقتصادی بکند. لذا مسؤولان دولتی موظفند نسبت به بروز و نفوذ فساد اقتصادی در دستگاه‎های دولتی بشدت حساس باشند». 26مرداد90
8- مردم از انتصاب و عملکرد وزرای هزار میلیاردی دولت یازدهم ناراضی‌اند. این نارضایتی در انتخابات شهرستان‌ها بیشتر از تهران نمایان شد. اکنون که آقای روحانی از برجام فارغ شده‌اند، بهتر است کمی به وضعیت عملکرد وزرای اقتصادی خویش (بدون تعصبات سیاسی) توجه کنند. آقایی که بعدازظهرها مشغول سرکشی به شرکت‌های خودش است، انگیزه و فرصت پیگیری مشکلات مردم را ندارد. دکتر روحانی نباید با وزرای ناکارآمد رودربایستی داشته باشد. اینکه فلان وزیر میلیاردی رئیس ستاد انتخاباتی در سال 92 بوده دلیل نمی‌شود تا اشتباهات مکرر او نادیده گرفته شود.
9- دولت در سال پایانی خود قرار دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و هنوز دولت منتظر اتفاقات خوب برونزاست. هنوز امید به آثار برجام است. این امید بدون تدبیر در دولت یازدهم باعث شده اقتصاد راکد شود. باعث شده هیچ برنامه اصلاحی در داخل پی‌ریزی نشود و مماشات با کابینه ادامه یابد. زمان برای اعتدالیون رو به اتمام است و جامعه در انتظار تدبیر است و «تدبیر» در گرو تغییر برخی مدیران دولت.
--------------------------------------
پی‌نوشت
* شرکت‌ها: هرمزان تجارت گستر کیش، موسسه بنیاد دانشگاه امیرکبیر، برق انرژی پاینده جم، مهندسی پترو فرآیند کرخه، الوند پترو انرژی کیش، توسعه تجارت نعمت نیکو، سرمایه‌گذاری سیراف انرژی، پترو تجارت هرمزان، خط لوله انتقال گاز مکران منطقه آزاد چابهار، آب نیروی مکران منطقه آزاد چابهار، ارگ شیمی پارسا، کیمیا صنایع دالاهو، توان‌پرداز باطری، رسا فارمد، مهندسی نفت هوسیت پارس، توسعه پتروشیمی ساحل دریا و توسعه نگین مکران


Page Generated in 0/0049 sec