printlogo


کد خبر: 156630تاریخ: 1395/2/8 00:00
دیپلماسی

اعلان جنگ بحرین به ایران حکایت «کله‌پاچه مورچه» است
چهارشنبه یکم اردیبهشت بود که پایگاه خبری «الایام» بحرین، از اعلان جنگ پارلمان این کشور به ایران و حزب‌الله لبنان خبر داد. بنا بر گزارش این پایگاه خبری، نمایندگان مجلس بحرین ضمن ادعای دخالت ایران و حزب‌الله در امور و سیاست‌های منامه، از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و اتحادیه عرب خواستند موضعی مشترک برای مقابله با تهدیدات اتخاذ کرده و علیه آنچه تروریسم ایران و حزب‌الله خواندند اعلان جنگ کنند! در همین رابطه اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به میزان گفت: اعلان جنگ جزیره بحرین به ایران، تداعی‌کننده و یادآور همان ضرب‌المثل معروف ایرانی است که می‌گوید «مورچه چیه که کله‌پاچش چی باشه». وی همچنین در رابطه با برخی خبرهای منتشره درباره موضع‌گیری مجلس نسبت به اقدام اخیر پارلمان بحرین گفت: درباره این موضوع تاکنون هیچ صحبتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح نشده است.

وزیر دفاع عازم مسکو شد
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در پنجمین همایش سالانه بین‌المللی امنیت روز سه‌شنبه عازم مسکو شد. وزیر دفاع که بنا به دعوت سرگئی شویگو، همتای روس خود در رأس یک هیات برای شرکت در پنجمین همایش سالانه بین‌المللی امنیت به روسیه سفر کرده، قرار است علاوه بر شرکت در این همایش در حاشیه این نشست بین‌المللی در دیدارهای دو جانبه درباره توسعه مناسبات دفاعی هم گفت‌وگو کند. همایش بین‌المللی امنیت با محور مبارزه با تروریسم و با حضور 500 نفر شامل 17 وزیر دفاع و 14 نفر از معاونان وزارتخانه‌های دفاع، رؤسای ستادهای نیروهای مسلح و کارشناسان کشورهای مختلف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مسکو برگزار می‌شود. در این همایش 2 روزه راهبرد مبارزه با تروریسم و همگرایی‌های بین‌المللی علیه این پدیده  بررسی می‌شود و علاوه بر آن مسائل امنیتی منطقه آسیا و اقیانوس آرام، ثبات جهانی و همکاری‌های نظامی هم به بحث گذاشته خواهد شد.   شرکت ایران در نشست بین‌المللی امنیت از این جهت برای مسکو اهمیت زیادی دارد که 2 کشور راهبرد مشترک ضدتروریستی اتخاذ کرده‌اند و توانسته‌اند مانع پیشروی خطر تروریسم در خاورمیانه شوند. براساس این گزارش، همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه فصل جدیدی را تجربه می‌کند. هفته گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو سفر کرد. در 3 ماه گذشته هم وزیر دفاع 2 بار به روسیه سفر کرده است. حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور 2 کشور هم تا به حال 7 دیدار با هم داشته‌اند که آخرین نشست دوم آذر سال گذشته در تهران بود.

حمایت ایران از اسد به‌ عنوان رئیس‌جمهور قانونی سوریه
رسیه، قائم‌مقام وزیر خارجه سوییس در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحولات منطقه بویژه آخرین رخدادهای عراق، سوریه و یمن گفت‌وگو کرد.  قائم‌مقام وزیر خارجه سوییس در این دیدار با ارزیابی تحولات سوریه خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی سیاسی تنها راه‌حل بحران بوده و تداوم آتش‌بس و مذاکرات سیاسی در ژنو ضروری است.  رسیه نقش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه را اساسی و مهم عنوان کرد. امیرعبداللهیان نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران از بشار اسد به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی سوریه حمایت می‌کند و مردم سوریه را صاحبان اصلی این کشور می‌داند که حق دارند بدون فشار تروریست‌ها و مداخله خارجی برای آینده خود تصمیم بگیرند. معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: تهران از گفت‌وگوهای ژنو که به ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود حمایت می‌کند و راه‌حل برون رفت از بحران در سوریه را صرفا سیاسی می‌دانیم. وی با اشاره به رشد فزاینده گروه‌های تروریستی در منطقه به پیوستگی تحولات سوریه و عراق و ارتباط گروه‌های تروریستی در این 2 کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نتوانسته است در دو جبهه اقدامات موثری را انجام دهد.
 


Page Generated in 0/0064 sec