printlogo


کد خبر: 156655تاریخ: 1395/2/8 00:00
چهارگوشه

مجازات نماینده کویتی به‌خاطر مصاحبه ضد وهابیت
به دنبال لغو مصونیت عبدالحمید دشتی، نماینده مجلس کویت به دلیل مصاحبه تلویزیونی علیه وهابیت، دادستانی کل کویت حکمی را برای بازداشت موقت وی به مدت 10 روز صادر کرد.  این نماینده مجلس کویت از مارس گذشته و قبل از لغو مصونیتش از سوی مجلس کویت، در خارج از کشور به سر می‌برد. دشتی، فوریه گذشته در گفت‌و‌گو با تلویزیون«الاخباریه السوریه» خواهان از بین رفتن پایه و اساس تفکر تکفیری وهابی شده بود و در سخنانش به عربستان اشاره داشت بدون اینکه به صراحت نامی از این کشور بر زبان آورد.

مجازات افشاگر فساد اردوغان
افشاگر فساد رئیس‌جمهور ترکیه، به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان، به پرداخت 9 هزار یورو جریمه محکوم شد.  جان دوندار، سردبیر روزنامه معروف جمهوریت در پرونده‌ای دیگر که صدور حکم آن را انتظار می‌کشد، به اتهام «جاسوسی» در انتظار حبس ابد است.  دوندار به سبب نوشتن مجموعه مقاله‌هایی درباره ماجرای فساد اردوغان در دوره نخست‌وزیری در دسامبر 2013، به پرداخت 28650 لیره ترکیه محکوم شد.  دوندار، در افشاگری‌های خود با یکی از دادستان‌های پرونده مصاحبه کرد و همین مساله موجب شد اردوغان، علیه وی شکایتی خصوصی کند.

ترکیه فاصله زیادی با اتحادیه اروپایی دارد
رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی آب پاکی را روی دست حاکمان آنکارا ریخت و با تحقیر این کشور گفت ترکیه هنوز راه زیادی تا اروپایی شدن دارد.  فدریکا موگرینی گفت: «ترکیه مسیر طولانی برای پیوستن به اتحادیه اروپایی در پیش دارد. تنها راه ترکیه کمک گرفتن از بروکسل برای مدرن‌سازی کشور است». او به کشورهای بالکان اشاره کرد که  سال‌ها در حال مذاکره بوده‌اند اما هنوز به اتحادیه اروپایی ملحق نشده‌اند، سپس استانداردهای اتحادیه اروپایی را به رخ ترک‌ها کشید: «من اطمینان دارم مذاکرات با ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپایی فقط با مدرن‌سازی این کشور و رعایت حقوق بشر از جمله آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان میسر است».

جلوگیری از افتتاح مسجد عربستانی در فرانسه
شهردار شهر نیس فرانسه برای جلوگیری از افتتاح مسجدی که با حمایت مالی عربستان سعودی احداث شد، شکایت کرد. به گفته کریستین استروسی که عضو حزب راستگرای جمهوریخواهان است، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه از این مسجد احساس نگرانی می‌کنند. نظارتی بر ورود پول‌های خارجی به کشور فرانسه و نحوه هزینه کردن آن وجود ندارد. استروسی روز دوشنبه توانست موافقت شورای شهر را برای شکایت علیه نماینده دولت در حوزه خود کسب کند.

تظاهرات ضد دولتی در بغداد
هزاران تن از هواداران مقتدا صدر با برپایی تظاهرات در بغداد، بر اجرای اصلاحات پافشاری کردند. این تظاهرات دیروز در پاسخ به فراخوان این روحانی صاحب نفوذ برای تحت فشار قرار دادن دولت برای اجرای اصلاحات به تعویق افتاده، برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پرچم‌های عراق، از میدان تحریر در مرکز بغداد تا ورودی «منطقه سبز»، مقر نهادهای دولتی راهپیمایی کرده و شعارهای ضد دولتی سر دادند. عراق در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌های سیاسی پیرامون تلاش‌های حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور برای تشکیل دولتی تکنوکرات
بوده است.

ادامه نقض آتش‌بس در قره‌باغ
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دوشنبه اعلام کرد، نیروهای ارمنستان در شبانه‌روز گذشته 130 بار به مناطق مرزی این کشور از جمله چندین روستای شهرستان‌های مرزی قزاخ، طاووس، ترتر، فضولی، جبرئیل و مواضع نیروهای نظامی آتش گشوده‌اند. براساس این گزارش، نیروهای جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به حملات نیروهای ارمنستان 131 بار به سمت نیروهای ارمنی تیراندازی کردند. درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ از 14 فروردین بین نیروهای مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد که پس از 4روز درگیری، طرفین قرارداد آتش‌بس را امضا کردند.


Page Generated in 0/0047 sec