printlogo


کد خبر: 156677تاریخ: 1395/2/8 00:00
رویدادها

پایان جشنواره جهانی فیلم فجر
با معرفی برگزیده‌ها
«قوچ‌ها» از ایسلند بهترین شد
گروه فرهنگ و هنر: جشنواره سی‌وچهارم جهانی فجر با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.  در آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم «قوچ ها» ساخته قابل تحسین گریمور هاکونارسون، فیلمساز جوان ایسلندی به عنوان بهترین اثر شناخته شد که جایزه یادشده توسط طراح صحنه این فیلم دریافت شد. اصولا یکی از معضلات جشنواره فجر عدم حضور صاحبان آثار اکران‌شده در این رویداد است که معمولا جوایز اختصاص داده شده به سفیران کشورهای برنده به نمایندگی از هنرمندان اعطا می‌شود!
یکی از موارد قابل توجه در مراسم اختتامیه فشردگی برنامه‌ها و ایجاد زمانی بسیار محدود برای سخنرانی بود تا حاضران از پرحرفی‌های رایج در اینگونه مراسم دور شوند! اما در این دوره از جشنواره که به شکلی مستقل از جشنواره ملی برگزار می‌شود، تندیس بهترین بازیگر زن به پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم «نفس» و جایزه هیات داوران برای دستاوردهای هنری و تکنیکی به فیلم سینمایی «اروند» اهدا شد.
در ابتدای مراسم یک گزارش تصویری از روند برپایی جشنواره پخش شد که در بخشی از این تیزر رضا میرکریمی، دبیر جشنواره در قالب گفت‌وگویی کوتاه، مبحثی را به جریان انداخت و گفت: «جشنواره فجر جشن مردمی است اما آیا جشنواره جهانی هم باید مردمی باشد یا اینکه باید به حوزه‌هایی جون جامعه‌شناسی و روانشناسی و... بپردازد؟» همچنین در این تیزر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی گفت: «جشنواره فیلم فجر قرار نیست جشنواره کن و برلین دو باشد، بلکه باید جشنواره‌ای ایرانی باشد».  در این دوره و در بخش «هنر و تجربه» از فیلم «آقای بنفش» تقدیر شد و تندیس جشنواره به فیلم «پیکره» از لهستان و بلژیک رسید. در بخش «بین‌المذاهب»، فیلم مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربانپور جایزه اصلی را دریافت کرد. همچنین در این بخش دیپلم افتخار به فیلم «ازدواج با عشق در کابل» رسید و دومین دیپلم افتخار هم به فیلم کوتاه «هستی» اهدا شد.  در بخش «جلوه‌گاه شرق» دیپلم افتخار به مستند «A 175» رسید و «مادام کوراژ» ساخته مرزاق علواش، تندیس بهترین کارگردانی و 100 میلیون ریال جایزه نقدی را به دست آورد. تندیس بهترین فیلم آسیایی هم به «درخت گردو» ساخته یرلان نورموخامبتوف اهدا شد. در بخش «محمد امین» که از این دوره اضافه شده است، فیلم «ازدواج با عشق در کابل» صاحب جایزه شد.  در بخش اصلی «سینمای سعادت» تندیس بهترین بازیگر مرد به سیگور جانسون تئودور برای فیلم «قوچ‌ها»، بهترین فیلنامه به فیلم سینمایی «اَماما: هنگامه سقوط یک درخت» به نگارش تلمو اسنال و میشل گازتامبید از اسپانیا، بهترین کارگردانی به امین آلپر برای فیلم «جنون» از ترکیه و بهترین فیلم و 300 میلیون ریال جایزه نقدی به فیلم «قوچ‌ها» از ایسلند و دانمارک اهدا شد.  در انتهای مراسم هم رضا میرکریمی، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی سن آمد و خبر از انتخاب دوباره خود برای سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره جهانی فجر داد و قول اینکه جشنواره‌ای بهتر برگزار خواهد شد.

سینما رنگی تازه می‌گیرد
وضعیت اکران آثار سینمایی در سری دوم اکران‌های امسال با برگزاری نشست شورای صنفی نمایش مشخص شد و ترکیب اکران نوروزی تغییر کرد تا سردر سینماها پس از مدت‌ها رنگی تازه بگیرد. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره وضعیت اکران آثار نوروزی عنوان کرد: فیلم‌های «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» به ترتیب ۱۵ و ۸ اردیبهشت‌ماه با فیلم‌های جایگزین تغییر کرده و فیلم‌های «خنده‌های آتوسا» و «اژدها وارد می‌شود» از چهارشنبه (امروز) به ترتیب در گروه سینمایی اریکه ایرانیان و زندگی به نمایش درمی‌آیند. همچنین قرارداد فیلم‌های «دلبری» در گروه سینمایی آزادی بعد از فیلم «ابد و یک روز» به ثبت رسید و قرارداد فیلم «یه دزدی عاشقانه» در گروه سینمایی کورش بعد از اکران فیلم «50 کیلو آلبالو» ثبت شد.  فرجی در ادامه افزود: فیلم‌های سینمایی «بادیگارد»، «ابد و یک روز» و «50 کیلو آلبالو» در سرگروه‌های سینمایی از تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه تعویض می‌شوند و 2 فیلم «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» در کل سینماها به ترتیب در تاریخ‌های 15 و 8 اردیبهشت تعویض خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0061 sec