printlogo


کد خبر: 156688تاریخ: 1395/2/9 00:00
پوکی استخوان به جوانان رسید
پیشروی ریزگردها تا مغز استخوان!

گروه اجتماعی: 70 تا 80 درصد مردم در کشور آفتاب‌خیز ایران، کمبود ویتامین D دارند، کمبودی که موجب گسترش پوکی استخوان و پایین آمدن سن ابتلای آن، افزایش پاپرانتزی‌ها و شیوع هر چه بیشتر افسردگی شده است و عامل مهم این کمبود، آلودگی هوا و افزایش ریزگردهاست. ویتامین D یکی از ریزمغذی‌های مهم است که منبع اصلی دریافت آن، نور آفتاب است، اما واقعیت این است که با وجود آفتابگیر بودن سرزمین‌مان ایران، کمبود این ویتامین در بین شهروندان این سرزمین بشدت افزایش یافته است.
آلودگی هوا عامل پوکی استخوان
ابوالقاسم جزایری، مشاور تغذیه وزیر بهداشت و مشاور تغذیه سازمان بهداشت جهانی در این باره به  ایرنا بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بین 70 تا 80 درصد مردم کشور کمبود ویتامین D دارند. به گفته جزایری، راه اصلی تامین ویتامین D نور آفتاب است که پس از تابش آفتاب به پوست و در زیرپوست به ویتامین D تبدیل می‌شود اما آلودگی هوا مانع این کار می‌شود، یعنی اشعه ماورای‌بنفش که باید به پوست تابیده شود، در هوای آلوده به میزان کافی به پوست منتقل نمی‌شود و این موضوع مهمی است که باعث شیوع کمبود ویتامین D در بدن می‌شود.
ردپای ریزگردها در کمبود ویتامین‌ها
همچنین علی درستی، استاد دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این باره گفته است: «کمبود تغذیه در بین ایرانیان بسیار شایع است و حتی در استان گرم و آفتابی مانند هرمزگان نیز بیش از 40 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و به طور قطع شیوع کشوری این کمبود بسیار بیشتر است.» وی درباره علت این کمبود افزود: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره کمبود این ویتامین و علل آن تحقیقاتی را انجام داده است و باید نتایج آن را اعلام کند اما به طور کلی آلودگی هوا که از سال‌های گذشته افزایش یافته، مانع جذب کافی آفتاب به پوست می‌شود.
افزایش پوکی استخوان و پاپرانتزی‌ها در ایران
ضیاء‌الدین مظهری، عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D باعث شده تعداد افرادی که برای مشکلات استخوانی به پزشک مراجعه می‌کنند، خیلی بیشتر شود. در گذشته افرادی که با چنین مشکلاتی مراجعه می‌کردند بیشتر افراد بالای 40 سال بودند اما اکنون در بین دختران جوان این کمبود تشدید شده که علت آن تغییر در منش زندگی است. مظهری یادآور شد: مطالعات جدیدی که روی 10 هزار نفر در کشور انجام شده، نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D فقط به پوکی استخوان منجر نمی‌شود بلکه موجب افزایش سرطان در کشور شده است، کمبود این ویتامین خطر سرطان را افزایش می‌دهد و همچنین عامل مهم بروز بیماری افسردگی است. استاد دانشکده تغذیه تهران تصریح کرد: دامنه شیوع کمبود ویتامین D خیلی گسترده است تا حدی که 99 درصد مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمبود ویتامین D دارند. وی خاطرنشان کرد: مدیران سلامت جامعه باید به این معضل مهم توجه کنند و بدانند که سرمایه‌گذاری برای سلامت هزینه نیست زیرا فقط در صورتی که مردمان این کشور سالم باشند، می‌توانیم به توسعه و آینده کشور امیدوار باشیم چون عقل سالم در بدن سالم است و این انسان‌های سالم هستند که می‌توانند مبتکر باشند و نوآوری کنند.


Page Generated in 0/0056 sec