printlogo


کد خبر: 156700تاریخ: 1395/2/9 00:00
رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در عربستان نگران انزوای بیشتر اسرائیل است
سفارت پنهان سعودی در تل‌آویو

گروه بین‌الملل: ژنرال بازنشسته سعودی و از افراد نزدیک به خاندان حاکم در عربستان، از آمادگی کشورش برای گشودن سفارت در اسرائیل خبر داد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از انور عشقی تأکید کرد: اگر نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) طرح صلح عربی را بپذیرد، ما سفارت خود را در اسرائیل باز خواهیم کرد.
این روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی تأکید کرد: انور عشقی این موضوع را در مصاحبه با شبکه الجزیره مطرح کرد و گفت مخالف تسلیح فلسطینی‌هاست، زیرا نتیجه این کار معکوس خواهد بود. انور عشقی در پاسخ به این سوال مجری الجزیره قطر که «چقدر طول می‌کشد عربستان سفارت خود را در اسرائیل بگشاید؟» اظهار داشت: پرسش اینجاست که آیا چنین سفارتی در حال حاضر پنهانی و محرمانه به وجود آمده است؟
طرح صلح عربی در سال 2002 از سوی عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی به هدف عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در اجلاس سران اتحادیه عرب در بیروت اعلام شد. در این طرح تأکید شده است دولت‌های عربی در مقابل ایجاد کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 و بازگشت آوارگان و خروج اشغالگران از جولان، با رژیم صهیونیستی روابط برقرار خواهند کرد. مشاور سابق شاه سابق سعودی حتی در ادامه گفت: «ما دوست نداریم اسرائیل را در منطقه بیش از این منزوی ببینیم».
انور عشقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا عربستان از فلسطینی‌ها حمایت نمی‌کند، مدعی شد: «من به ایرانی‌ها درباره این موضوع گفتم که شما از فلسطینی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنید ولی ما به آنها پول می‌دهیم. وقتی ما به فلسطینی‌ها پول می‌دهیم از آنان می‌خواهیم که خوب زندگی کنند ولی شما به آنان سلاح می‌دهید، تا خودشان را نابود می‌کنند».
این ژنرال 73 ساله سعودی در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید فلسطینی‌ها چه احساسی دارند وقتی شما بنیامین نتانیاهو را به عنوان یک رهبر قوی و قدرتمند می‌خوانید؟» مدعی شد: «من درباره یک رهبر قدرتمند و منطقی صحبت کردم، نه به این معنا که وی علیه اعراب قدرتمند است. من گفتم که در کشور خود قدرتمند است».
این ژنرال بازنشسته که رئیس مرکز مطالعات قانونی و استراتژیک خاورمیانه در شهر ساحلی «جده» نیز هست با دوری گُلد، سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ژوئن 2015 دیدار و حول موضوع صلح میان کشورهای عربی با اسرائیل گفت‌وگو کرد.  به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این اظهارات عشقی نتوانست واکنشی را در جمع مقامات رژیم صهیونیستی برانگیزد و دفتر نخست‌وزیری درباره گشایش سفارت عربستان در اسرائیل هیچ اظهارنظری نکرد. تحقیق جدید به عمل آمده توسط مرکز تحقیقات خاورنزدیک در واشنگتن نشان می‌دهد، اهدای 2 جزیره تیران و صنافیر از سوی قاهره به عربستان که با مخالفت شدید شهروندان مصری مواجه شده در عین حال نشان می‌دهد طرح‌های عربستان و رژیم صهیونیستی براساس منافع مشترک در حال گسترش است.  براساس توافق واگذاری این جزایر به عربستان میان ملک سلمان و عبدالفتاح سیسی که با بخشش سخاوتمندانه 22 میلیارد دلاری ریاض به قاهره به شکل فرآورده‌های نفتی طی 5 سال شکل گرفت، مقرر شده است پلی نیز با هزینه عربستان میان 2 کشور سعودی و مصر در تنگه تیران ساخته شود.  مجتهد، فعال افشاگر عربستانی اخیرا در پی واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر مصر به عربستان در صفحه توئیتر خود نوشته است: «توافقی که بین سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر درباره 2 جزیره تیران و صنافیر شکل گرفت، به سبب رابطه با اسرائیل بود و پل عربستان به جزایر صنافیر و تیران در اصل همان برقراری پل ارتباطی با اسرائیل است».
در این تحقیق آمده است: در 2 دهه 60 و 70 قرن گذشته میلادی تنگه تیران همانند دریای جنوب چین در حال حاضر به‌عنوان کانون تنش سیاسی شناخته می‌شد؛ این تنگه در بخش جنوبی خلیج عقبه واقع شده است که به نام خلیج ایلات نیز شناخته می‌شود و هم‌اکنون منطقه توریستی شرم‌الشیخ بر این تنگه و 2 جزیره اشراف دارد. سال 1949 طی جنگی که به دنبال آن رژیم صهیونیستی شکل گرفت، نیروهای مصر 2 جزیره تیران و صنافیر را به اشغال خود درآوردند و قاهره پس از گذشت یک سال حاکمیت خود را بر این دو جزیره اعلام کرد. سپس رژیم اسرائیل در جنگ سال 1956 بر این دو جزیره تسلط یافت اما تحت تاثیر فشارهای واشنگتن از آنها عقب‌نشینی کرد. پس از چندی اسرائیل بار دیگر این دو جزیره را به اشغال خود درآورد تا اینکه براساس شرایط تعیین شده در توافقنامه کمپ دیوید از آنها عقب‌نشینی کرد و سپس براساس معاهده صلح مصر- اسرائیل در سال 1979 نیروهای چند ملیتی در آن دو جزیره مستقر شدند.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان طی سخنانی در 10 آوریل گفت ریاض درباره معامله انجام گرفته بر سر دو جزیره مصری، هیچ‌گونه تماسی با اسرائیل نگرفته است اما این دو جزیره بر پایه معاهده صلح کمپ‌دیوید عاری از سلاح باقی خواهند ماند.
گفته می‌شود قاهره چند ماه قبل از واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر به عربستان، با واشنگتن و اسرائیل مشورت کرده و این رژیم هیچ اعتراضی به واگذاری آن به سعودی‌ها نکرده است به شرط آنکه معامله شکل گرفته بر حمل‌ونقل دریایی اسرائیل تاثیر نگذارد. این موضوع از رابطه قوی مصر و اسرائیل حکایت می‌کند. قاهره و تل‌آویو هم‌اکنون در موارد زیادی از جمله مبارزه به اصطلاح با تروریسم و پیشبرد طرح گاز طبیعی همکاری تنگاتنگی با یکدیگر دارند.


شورای امنیت : جولان متعلق به سوریه است
شورای امنیت سازمان ملل، سه‌شنبه به اتفاق آرا ادعای مالکیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغال‌شده جولان سوریه را رد کرد. به دنبال رای شورای امنیت علیه رژیم اسرائیل و به رسمیت شناختن حق حاکمیت سوریه بر جولان اشغال‌شده، این رای پیروزی دیپلماتیک برای سوریه در برابر رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌المللی است. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، چندی پیش در اقدامی بی‌سابقه نشست کابینه خود را در بلندی‌های سوری اشغال‌شده جولان برگزار و اعلام کرد هرگز از این منطقه خارج نمی‌شود.
 


Page Generated in 0/0055 sec