printlogo


کد خبر: 156702تاریخ: 1395/2/9 00:00
دور بعدی مذاکرات سوریه 21 اردیبهشت آغاز می‌شود
پایان تسلط عربستان بر معارضان

گروه بین‌الملل: سومین دور از مذاکرات ژنو میان طرفین درگیر در سوریه روز گذشته پایان یافت و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، به نتیجه‌ای نرسید و دلیل آن هم اختلاف میان مخالفان مورد حمایت عربستان و دولت سوریه درباره جدول کاری مذاکرات بود. دولت سوریه خواهان حل‌وفصل مسائلی چون تروریسم و مبارزه با گروه‌های تروریستی به عنوان اولویت قابل بحث در مذاکرات ژنو بود اما معارضان روی کار آمدن دولت انتقالی را اولویت خود می‌دانستند که همین امر باعث شد معارضان از مذاکرات خارج شوند. اما یکی از رهاوردهای ژنو 3 را باید در از بین رفتن حاکمیت «هیأت عالی» که اعضای آن را معارضان مورد حمایت ریاض تشکیل می‌دهند و خود را نماینده معارضان سوری و تنها طرف ذی‌حق جهت مذاکره با نظام سوریه می‌دانند، به شمار آورد. طبق گزارش روزنامه الاخبار، در حالی‌که هیأت عالی معارضان پیش‌بینی می‌کرد، با کناره‌گیری از مذاکرات، روند گفت‌وگو با نظام سوریه را در ژنو به بن‌بست می‌کشاند، ادامه مذاکرات توسط دیگر گروه‌های معارض نه‌تنها اجازه نداد هیأت عالی به هدف خود برسد، بلکه به سیطره این گروه بر روند مذاکرات پایان داد و تاکید کرد معارضان سوری در این هیأت خلاصه نمی‌شوند. براین اساس، در آخرین روز مذاکرات جریان سوری معارض «بناء‌الدوله السوریه» جدایی خود از هیأت عالی معارضان را اعلام و این هیأت را به تلاش برای به بن‌بست کشاندن روند سیاسی متهم کرد. بیانیه منتشر شده از سوی این جریان تصریح می‌کند که هیأت عالی براساس منافع طرف‌های منطقه‌ای و اهداف مورد نظر آنها و نه مردم سوریه عمل می‌کند. اما با اعلام پایان نشست‌های ژنو 3، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با شرکت در مصاحبه‌ای خبری اعلام کرد نتایج مذاکرات را به شورای امنیت که پشت درهای بسته تشکیل جسله می‌دهد، تقدیم می‌کند. دی‌میستورا همچنین از عزم خود مبنی بر درخواست از طرف‌های سوری برای ادامه مذاکرات و برگزاری نشستی در ماه مه ‌آتی خبر داد. در همین ارتباط، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ادامه مذاکراتی که امروز به پایان رسید،
10 مه‌(21 اردیبهشت) از سر گرفته می‌شود.
درج احرارالشام و جیش‌الاسلام در فهرست تروریست‌ها
از سوی دیگر، نماینده و سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مسکو در نامه‌ای از کمیته ضدتروریسم شورای امنیت سازمان ملل خواسته احرارالشام و جیش‌الاسلام را در لیست تحریم‌های مربوط به گروه‌های تروریستی اضافه کند. ویتالی چورکین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «26 آوریل، هیات نمایندگی روسیه نامه‌ای به کمیته ضدتروریسم شورای امنیت سازمان ملل که مربوط به تحریم‌ها علیه داعش و القاعده است فرستاده تا احرارالشام و جیش‌الاسلام را در لیست مربوط به تحریم‌های سازمان ملل قرار دهد». با درج 2 گروه احرارالشام و جیش‌الاسلام در لیست تحریم‌ها، 2 گروه یادشده از سیستم آتش‌بسی که در حال حاضر در سوریه برقرار است، بیرون شده و امکان هدف قرار گرفتن آنها در حملات مختلف فراهم می‌شود. این درخواست با توجه به گزارش‌های دوره‌ای وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه 2 گروه یاد شده آتش‌بس را در سوریه نقض کرده و مناطق مسکونی این کشور را بمباران می‌کنند تنظیم شد. درخواست روسیه برای قرار دادن این 2 گروه در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در حالی صورت گرفته که جیش‌الاسلام و احرارالشام مورد حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهایی چون قطر، ‌ترکیه و عربستان سعودی هستند.
سفر نخستین نماینده کنگره به دمشق
سناتور ریچارد بلک سناتور ایالت ویرجینیا، سه‌شنبه برای سفری 3 روزه وارد دمشق شد. وی که نخستین عضو کنگره آمریکاست که از فوریه 2012 تاکنون به سوریه سفر می‌کند، در این سفر با مقام‌های ارشد این کشور از جمله بشار اسد، رئیس‌جمهوری دیدار می‌کند. وی در دیدار با محمد جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه تاکید کرد در صورت بازگشت به آمریکا بلافاصله برای انجام بحث و بررسی‌هایی در کنگره به منظور تغییر دیدگاه حاکم در آنجا در قبال سوریه و تلاش برای بازگشایی سفارت آمریکا در دمشق اقدام خواهد کرد.


Page Generated in 0/0058 sec