printlogo


کد خبر: 156704تاریخ: 1395/2/9 00:00
اختلاف در حزب حاکم ترکیه
اردوغان به لائیک‌ها پیوست

گروه بین‌الملل: «اسماعیل قهرمان» رئیس مجلس ترکیه که عضو حزب حاکم عدالت و توسعه است در کنفرانسی که از سوی اتحادیه نویسندگان و کارشناسان کشورهای اسلامی تحت عنوان «ترکیه جدید و قانون اساسی جدید» در استانبول برگزار شد، گفته بود: ترکیه یک کشور اسلامی است و باید یک قانون اساسی جدید براساس دین اسلام و حذف لائیسیته تدوین شود.
سه‌شنبه تظاهرات گروهی در مقابل مجلس ترکیه علیه بیانات رئیس مجلس موجب تشنج و مداخله پلیس شد و حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد از پیشنهاد رئیس مجلس درباره حذف لائیسیته از قانون اساسی این کشور منصرف شده و چنین چیزی قابل اجرا نیست.
در شرایطی که روز چهارشنبه بحث هواداران پیشنهاد رئیس مجلس و مخالفان آن در داخل حزب حاکم و بین احزاب سیاسی موجب بروز بحث‌های تند و واکنش‌های متفاوت شده است، «رجب طیب اردوغان» به صف طرفداران لائیسیته پیوست.
اردوغان گفت: رئیس مجلس، دیدگاه و افکار شخصی خود را درباره بحث‌های مرتبط با قانون اساسی ترکیه بیان کرده است. دیدگاه من و برنامه‌های حزب حاکم (عدالت و توسعه) که من موسس آن هستم نیز به صورت صریح بیان شده است.   وی گفت: دولت نباید متکی به دین مشخصی باشد و با همه ادیان و باورها باید رفتاری مساوی داشته باشد مثلا اردوغان یک مسلمان است ولی دولت ترکیه لائیک است، مفهوم واقعی لائیسیته نیز همین است.


Page Generated in 0/0052 sec