printlogo


کد خبر: 156705تاریخ: 1395/2/9 00:00
اخبار

نتیجه مهم چهارمین ابرسه‌شنبه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
ترامپ و کلینتون تقریبا نهایی شدند
چهارمین «ابرسه‌شنبه» بزرگ انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا چهره نهایی نامزدهای 2 حزب اصلی را تا حدود زیادی قطعی کرد به طوری که می‌توان گفت رقبای حزبی  هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، قطعا نخواهند توانست در جریان روند انتخابات ایالتی و محلی باقیمانده فاصله خود را با این
دو جبران کنند.   در ابر سه‌شنبه یا سه‌شنبه بزرگ 26 آوریل، انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در 5 ایالت پنسیلوانیا، مریلند، کنتیکت، دلاویر و رودآیلند برگزار شد که دونالد ترامپ در تمام آنها و هیلاری کلینتون در 4 ایالت به پیروزی دست یافتند. ترامپ در حالی با این پیروزی قاطع تعداد نمایندگان حزبی خود در کنوانسیون تابستان آتی جمهوری‌خواهان به 950 نفر رساند که تد کروز و جان کیسیک، رقبای او برای جلوگیری از افزایش آرای او تا حد نصاب لازم (1237 رای) تبانی کرده بودند. اما حالا کروز نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده ترامپ با 560 رای دلگیت دیگر بختی برای جبران فاصله در انتخابات آتی ندارد، چرا که کسب 287 رای حزبی از حدود 15 ایالت باقیمانده برای ترامپ کار سختی به نظر نمی‌رسد. کروز تنها بخت خود را در اعمال نفوذ سران جمهوری‌خواه برای تغییر آرای غیرمتعهد و حتی متعهد نمایندگان حزبی در کنوانسیون نهایی برای حذف رقیب جنجالی‌اش جست‌وجو می‌کند.  در اردوی دموکرات‌ها نیز پیش‌بینی‌های برنی سندرز مبنی بر پیروزی در دست‌کم 4 ایالت نقش بر آب شد و این هیلاری کلینتون بود که با کسب پیروزی در 4 ایالت‌های پنسیلوانیا، مریلند، کنتیکت و دلاویر فاصله تعداد نمایندگان حزبی حامی خود را با رقیب به مرز غیر قابل جبران حدود 800 رای رساند. کلینتون تاکنون موفق به کسب نظر موافق 2 هزار و 141 نماینده حزبی شده است و برای کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به 2 هزار و 383 رای  نیاز دارد حال آنکه سندرز تنها موفق شد در ایالت رود آیلند پیروز شود و مجموع نمایندگان حزبی حامی خود را به یکهزار و 321 برساند. تقریبا محال است که او بتواند در انتخابات باقیمانده فاصله‌اش را با کلینتون پر کند.


روسیه: حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است
روسیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه را غیرقانونی خواند. آمریکا از چند ماه پیش یک تیم 50 نفری از نیروهای ویژه خود را به شمال شرقی سوریه فرستاد. پنتاگون ادعا دارد آنها با اهداف مستشاری و برای مساعدت به تروریست‌های میانه‌رو و مبارزان کرد به این کشور آمده‌اند و در عملیات جنگی شرکت ندارند. اما بسیاری شواهد حاکی از آن است که درگیری‌های اخیر میان کردها و نیروهای دفاع میهنی سوریه که سابقه همکاری‌های گسترده‌ای علیه تروریست‌ها داشتند، مستقیما به تحریک همین مستشاران آمریکایی به وقوع پیوسته است. این در حالی است که هفته گذشته نیز منابع آگاه از تصمیم واشنگتن برای اعزام نظامیان بیشتری به سوریه خبر دادند. بر این اساس باراک اوباما با اعزام 250 نیروی ویژه دیگر تحت عنوان مربی نظامی به سوریه موافقت کرده است. اگرچه او یکشنبه گفته بود اعزام زمینی نیروهای انگلیسی و آمریکایی برای براندازی نظام سوریه اقدامی اشتباه است اما در واقعیت به نظر نمی‌رسد آنها هدف دیگری را دنبال کنند.  در واکنش به این دخالت‌های مستقیم نظامی پنتاگون، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه را غیرقانونی نامید. او که در کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو با خبرنگاران صحبت می‌کرد اعلام کرد آمریکایی‌ها اجازه مربوط را از مقامات سوریه نگرفته‌اند. کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو به ابتکار وزارت دفاع روسیه، امسال با موضوع امنیت آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود. همچنین قرار است از یک سو مسائل جنگ و صلح در اروپا و امنیت جهانی و همکاری‌های نظامی و از سوی دیگر مسائل فعلی خاور نزدیک و نقش نیرو‌های مسلح در مقابله با «انقلاب‌های رنگی» و تأمین امنیت در آسیای مرکزی در این کنفرانس بررسی شود. جز وزرای دفاع و خارجه روسیه، همتایان ایرانی و آسیایی آنها هم در این نشست 2 روزه شرکت دارند.
 


Page Generated in 0/0062 sec