printlogo


کد خبر: 156733تاریخ: 1395/2/9 00:00
مسؤولان به مشکلات کارگران آلومینیوم المهدی رسیدگی کنند
کارگران آلومینیوم المهدی اخراج می‌شوند

خریدار شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال در جدیدترین اقدام خود اعلام کرده است که بخش زیادی از پرسنل این شرکت باید اخراج شوند و پرسنل باقیمانده نیز از حقوق شرایط سخت و زیان‌آور محیط کار خارج می‌شوند. به‌دنبال خلف‌وعده خریدار شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال و اعلام این موضوع که بخش زیادی از پرسنل این شرکت بزرگ آلومینیوم باید اخراج شوند و تعدیل نیرو صورت پذیرد و پرسنل باقیمانده نیز از حقوق شرایط سخت و زیان‌آور کار خارج شوند، عصر سه‌شنبه کارکنان شرکت در محل این شرکت به طور گسترده تجمع کرده و در ورودی این قطب بزرگ آلومینیوم کشور را بستند و خواستار توضیح مسؤولان در این‌باره شدند.
حضور معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بندرعباس در جمع معترضان و تجمع‌کنندگان المهدی هرمزال
شامگاه سه‌شنبه به‌دنبال تجمع گسترده کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال، علی نیکویی، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان بندرعباس در میان تجمع‌کنندگان حاضر شد و با آنان به گفت‌وگو پرداخت. وی با بیان اینکه مجموعه فرمانداری بندرعباس پیگیر مطالبات پرسنل آلومینیوم المهدی هرمزال است از کارکنان این شرکت خواست به تجمع خود پایان دهند. کارگران این مجتمع نیز با رد درخواست نیکویی، کماکان در این شرکت را بسته و اعلام کرده‌اند تا تعیین تکلیف نهایی درباره مشکلات به‌وجود آمده، به تجمع خود ادامه خواهند داد.
تجمع آلومینیومی‌ها به شب کشیده شد
از آنجایی‌که مسؤولان جواب و پاسخ روشنی به مطالبات کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال نداده‌اند، این تجمع به شب کشیده و کارکنان این واحد بزرگ تولید آلومینیوم همچنان در این شرکت را بسته نگاه داشته‌اند. یکی از کارگران به خبرنگار فارس در این‌باره گفت: ما به دنبال حق خود هستیم و تا اعلان وصول نتیجه، دست از اعتصاب نمی‌کشیم و در کارخانه گشوده نخواهد شد. وی افزود: در روزهایی که به ما فشار می‌آورند طبق تقویم به هفته کارگر مزین شده است لذا از مسؤولان بلندپایه استانی و کشوری می‌خواهیم که در این‌باره از کارگران حمایت کرده و حقوق از دست رفته ما را باز‌گردانند.
کارگران معترض المهدی هرمزال نماز جماعت و دعای توسل برگزار کردند
کارگران معترض به دنبال به درازا کشیدن این اعتراض، در محل تجمع اقدام به برگزاری نماز جماعت کرده و برای احقاق حقوق خود و خانواده‌های‌شان دعای توسل قرائت کردند و از خداوند سبحان مدد جستند.
کسی اعتراض نکرد
دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان از تصمیم‌گیری مدیران جدید مجتمع آلومینیم المهدی هرمزگان برای اخراج ۶۲۵ کارگر این مجتمع خبر داد و گفت: نمایندگان مردم استان در مجلس حتی یک کلمه درباره مشکلات آلومینیم المهدی حرف نزدند. محمد دریانوس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس، با اشاره به سیاست‌گذاری‌های انجام شده مدیران جدید مجتمع آلومینیم المهدی هرمزگان درباره اخراج 625 نیروی خدماتی از این مجموعه اظهار داشت: درصورت اجرایی‌شدن این تصمیم، خیل عظیمی از بیکاران به وجود می‌آید و خانواده‌های آنان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با خطر ازهم‌پاشیدگی مواجه می‌شوند. وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه برخی نمایندگان با وجود حضور 12 ساله در مجلس همچنان درباره مشکلات کارکنان مجتمع آلومینیم المهدی هرمزگان پس از واگذاری به بخش خصوصی سکوت اختیار کرده‌اند. دریانوس تصریح کرد: مشکلات جامع کارگری استان بویژه مجتمع المهدی مختص یک روز نیست بلکه از 10 سال پیش این مشکلات به‌وجودآمده و متاسفانه نمایندگان مردم استان در مجلس حتی یک کلمه درباره مشکلات آلومینیم المهدی حرف نزدند. دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان ادامه داد: قشر کارگر و خانواده‌های آنان تنها به هنگام انتخابات مورد توجه نمایندگان و سیاستمداران قرار می‌گیرند و به محض دریافت تاییدیه ورود به مجلس و تکیه بر صندلی، دیگر حتی حاضر نیستند جواب تلفن را هم بدهند. وی افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون حدود 
17 تن از مدیران و رؤسای قسمت‌های مختلف کارخانه آلومینیم المهدی از سوی مالک جدید این مجموعه اخراج شده‌اند که امری غیرقانونی است. دریانوس با اشاره به اجرای اصل 44 در استان هرمزگان گفت: خصوصی‌سازی به معنای کمک به افزایش تولید داخلی و رشد اقتصادی کشور است، اما برخی‌ها به جای پرداختن به این مهم تنها به دنبال تعدیل نیرو هستند. دبیر اجرایی خانه کارگر هرمزگان با بیان اینکه تعدیل نیرو در هیچ کجای خصوصی‌سازی تعریف نشده است، بیان داشت:  متاسفانه با توجه به روند تعدیل نیرو در مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان قانون خصوصی‌سازی نه برای تولید ملی و نه کارگران منفعتی در پی نداشته است. وی در پایان ابراز داشت: خصوصی‌سازی اگر بر حسب افزایش تولید ملی  و استقلال تولیدات و صادرات آن باشد خوب است ولی در زمینه تعدیل نیروی انسانی تنها مشکلات و معضلات اجتماعی را در پی دارد.
به کار بازمی‌گردند
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: مدیریت مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان علت اخراج کارگران را فسخ قرارداد پیمانکاران عنوان کرده است. به گزارش مهر، محمدعلی سلیمی پیش ازظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به علت اخراج کارگران آلومینیوم المهدی هرمزال بیان داشت:
8 منطقه آزاد و منطقه ویژه در استان وجود دارد، متاسفانه قوانین کار در این مناطق متفاوت از قوانین سرزمین اصلی است. وی عنوان کرد: قانون کار در سال ۱۳۶۹ مصوب دولت و مجلس است، اما در مناطق آزاد و ویژه از قوانین کار ویژه مناطق آزاد و اقتصادی تبعیت می‌کنند.  سلیمی با اشاره به جلسه مشترک با مدیران مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزال بیان داشت: مدیران مجتمع آلومینیوم المهدی عنوان کرده‌اند اخراج و تعدیل نیرو تنها با هدف حذف پیمانکاران صورت گرفته است، پس از ابطال قرارداد پیمانکاران این کارگران مجددا مشغول به کار خواهند شد. ‌وی افزود: طبق ماده ۱۲ قانون مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد و ویژه، تغییر وضعیت شرکت‌های تابع به هر شکلی که باشد تاثیری در قرارداد کارگران آنها ندارد اما چنانچه قرارداد کارگری به پایان برسد، کارفرما می‌تواند قرارداد را تمدید نکند.

Page Generated in 0/0060 sec