printlogo


کد خبر: 156752تاریخ: 1395/2/11 00:00
نعمت‌زاده: شورای رقابت از قیمت‌گذاری دست بردارد

گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر مخالفت با قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت تأکید کرد و با بیان اینکه اگر قیمت‌گذاری آزاد شود و رقابت تعیین‌کننده باشد، کیفیت خودرو بالا می‌رود، اظهار داشت: قیمت‌گذاری، رقابت و کیفیت را تضعیف می‌کند مگر اینکه این قیمت‌گذاری درباره کالاهای اساسی، انحصاری یا یارانه‌ای باشد. بازار خودرو انحصاری نیست که نیاز به قیمت‌گذاری شورای رقابت داشته باشد. به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده در یک برنامه تلویزیونی افزود: در سال 94 از یک میلیون و 600 هزار نفری که خودرو خریداری کردند به طور حضوری و تلفنی نظرخواهی شد و تحلیل نشان می‌دهد سیر رو به بهبودی بوده است. وی درباره نامه اخیر خود به شورای رقابت گفت: من در جریان این نامه نیستم. نعمت‌زاده درباره آیین‌نامه اخیر حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو گفت: براساس این آیین‌نامه، اگر خودرویی بیش از زمان مشخص در تعمیرگاه بماند باید تعمیرکار خسارت دهد و اگر خودرویی عیبی داشت که این عیب موجب افت قیمت شد، خودروساز موظف است خودرو را پس بگیرد. همچنین قرار شده است زمان و میزان پیش‌فروش با مجوز ما باشد و حداکثر 50 درصد قیمت خودرو را باید در پیش‌فروش دریافت و فروشندگان نیز باید مشخصات خودرو را در سامانه‌ای اعلام کنند. وی با اشاره به اینکه براساس این آیین‌نامه، حداکثر زمان انتظار برای تحویل خودروی نقدی، 30 روز است، اظهار داشت: در بیمه شخص ثالث هم باید تخفیفات، به نفع خریدار باشد نه خودروساز. نعمت‌زاده با تأکید بر ممنوعیت واردات خودروی آمریکایی گفت: در سال 88 حدود 31 هزار و 500 خودروی بالای 2500 سی‌سی، در سال 89 حدود 24 هزار خودرو، در سال 90 حدود 19 هزار خودرو، در سال 91 حدود 16 هزار و 500 خودرو و در سال 92 حدود 4 هزار خودرو وارد شد. وی افزود: در سال 93 هم 711 خودرو وارد شد که 500 دستگاه خودروی بنز و متعلق به پلیس بود و 211 خودروی دیگر نیز با مجوزهای قبلی یا برای سفارتخانه‌ها وارد شد اما در سال 94 یک مورد هم از این خودروها وارد نشد. وی خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار واحد صنایع کوچک و متوسط شناسایی شده که مشکل عمده آنها منابع مالی است و 2 هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت 60 درصدی داریم که با همکاری سازمان مدیریت، تسهیلاتی برای این طرح‌ها اختصاص خواهد یافت و قرار شد بانک مرکزی ابلاغیه‌ای در این بخش داشته باشد. نعمت‌زاده درباره قاچاق میوه گفت: از مرز میرجاوه فیلمبرداری کردیم و دیدیم 400 ، 500 تن میوه با تریلی می‌آید و عوامل سازمان یافته، مرزنشینان را به کار می‌گیرند. همچنین 5/1 تا 2 میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود که ورود رسمی پوشاک کمتر از 10 میلیون دلار است.
ورود خودروهای آمریکایی آزاد هست، نیست؟
در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم ابطال مجوز ورود خودروهای آمریکایی خبر می‌دهد که ۲۴ مدل شورولت همچنان در فهرست خودروهای مجاز وارداتی به چشم می‌خورد.  به گزارش مهر، در 20 دی ماه سال ۹۴ سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری
Chevrolet با رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود». در همین حال مقام معظم رهبری چهارشنبه گذشته در دیدار با کارگران با اشاره به نقش مهم کارگران در تحقق اقتصاد مقاومتی و طرح توصیه‌هایی در این زمینه از واردات خودروهای آمریکایی بشدت انتقاد کردند و فرمودند خود آمریکایی‌ها به‌علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند. در این میان محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی است، گفت: با توجه به اینکه که خودرو در قوانین ما به‌عنوان کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام تلقی می‌شود، شامل مصوبه یادشده نبوده و واردات آن ممنوع نیست.
مخالفت شورا با افزایش بیشتر قیمت خودرو
در همین حال رئیس شورای رقابت درباره اظهارات برخی مقامات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت که از میزان افزایش قیمت خودرو ابراز نارضایتی کرده‌اند، گفت: تاکنون با شورای رقابت رایزنی در این زمینه صورت نگرفته است البته شورای رقابت نیز قیمت‌ها را بیش از میزان اعلام شده افزایش نخواهد داد. رضا شیوا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است قیمت خودروهای داخلی از آنچه اعلام شده است،  بالاتر رود؟ اظهار داشت: خیر، چرا باید قیمت‌ها بالاتر رود؟ بنا بر دستورالعملی که شورای رقابت تصویب کرده است قیمت‌گذاری‌ها انجام می‌شود و نتایجی که درباره میزان افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا هم اعلام شد مطابق با همان دستورالعمل بوده است.  شیوا اضافه کرد: این هفته پیشنهاد خواهم داد بعضی خودروهایی که رقیب وارداتی دارند از فهرست قیمت‌گذاری خارج شوند.  وی ادامه داد: افزایش قیمت اعلام شده فقط در چارچوب انحصاری بودن قرار می‌گیرد. اکنون ایران‌خودرو و سایپا خودروهایی دارند که در این چارچوب قرار نمی‌گیرد و در نتیجه شامل این افزایش قیمت نشده و قیمت‌های آنها توسط بازار تعیین می‌شود.  در همین باره رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: قیمت خودروهای داخلی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.  محمد جعفری در واکنش به اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار داشت: مشخص نیست براساس چه مستندات و چه منطقی شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است.  جعفری با بیان اینکه تورم سالانه دلیل منطقی برای افزایش قیمت خودرو نیست، تصریح کرد: لغو تحریم‌ها باعث کاهش هزینه‌های تولید خودرو در کشور شده است بنابراین حداقل انتظار این بود که اگر قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد، افزایش نیز نیابد.


Page Generated in 0/0055 sec