printlogo


کد خبر: 156754تاریخ: 1395/2/11 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد
ورود به محدوده قرمز زمانبندی سفر حج
عربستان اراده جدی برای پذیرش حجاج ایران ندارد شرایط حج 95 پیچیده‌تر می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت از کارشکنی سعودی‌ها درباره حج امسال و پاسخ ندادن به شروط و درخواست‌های ایران انتقاد کرد و نسبت به ورود به محدوده قرمز زمانبندی اجرای عملیات حج هشدار داد. به گزارش «وطن امروز»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت حج تمتع 95 اظهار داشت: طبق روال هر ساله حج، باید 3 ماه قبل برای انجام هماهنگی‌ها به عربستان سفر می‌کردیم. قرار بود اواخر دی ماه به کشور عربستان سفر کنیم اما از ما خواسته شد این سفر 19 اسفند انجام شود.   وی عنوان کرد: در این مدت به ما اعلام شد ویزای هیات مذاکره‌کننده ایرانی حج از طریق کنسولگری دوبی صادر می‌شود که 19 اسفند متوجه شدیم هیچ ویزایی برای هیات ایرانی صادر نشده و سرانجام پس از 40 روز این ویزا برای ما صادر شد. به گفته اوحدی، فضای مذاکرات امسال تحت تاثیر 3 موضوع قرار داشت که حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا، قطع رابطه سیاسی با عربستان و تأخیر در مذاکرات، از جمله آنها بود اما تیم مذاکره‌کننده ایرانی از موضع عزت و حفظ کرامت زائران به عربستان سفر کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: تضمین امنیت زائران بسیار با اهمیت بود. به همین دلیل 20 راهکار را به طرف سعودی اعلام کردیم که باید در متن توافقنامه وجود داشته باشد. همچنین صدور ویزا از دیگر موضوعاتی بود که روی آن بحث کردیم و از وزارت حج عربستان خواستیم ویزای زائران ایرانی در کشور خودمان صادر شود. به همین دلیل سوییس  را که حافظ منافع کشور عربستان است برای صدور ویزا معرفی کردیم.
شرایط حج 95 پیچیده‌تر می‌شود
اوحدی خاطرنشان کرد: خط قرمز ایران استفاده از خدمات کنسولی در عربستان برای زائران است که باید این مشکل نیز رفع شود. رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: طرف سعودی برای پاسخگویی به درخواست‌های ایران یک هفته تقاضای مهلت کرد اما با گذشت 10 روز، همچنان منتظر پاسخ سعودی‌ها هستیم و شرایط حج امسال وارد مرحله پیچیده‌ای می‌شود. وی با بیان اینکه ادعای جدا بودن حج از روابط سیاسی دروغ است، تأکید کرد: بسیاری از موارد میان سازمان حج و زیارت و طرف سعودی مورد توافق قرار گرفت اما در حال حاضر صدای دیگری از عربستان شنیده می‌شود که نشانگر نبود هماهنگی بین وزارت خارجه و حج عربستان است.
ورود به محدوده قرمز زمانبندی حج
به گفته اوحدی برگزاری حج دارای شرایطی است و با توجه به تأخیر 4 ماهه در محدوده زمانی قرمز قرار گرفته‌ایم و اگر این تأخیر ادامه یابد با مشکل روبه‌رو می‌شویم. رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تاکنون ۴ ماه از زمان انجام امور اجرایی عملیات حج نسبت به سال گذشته عقب‌تر هستیم.
 اوحدی یادآور شد: ما نیاز به زمان کافی برای تمهیدات لازم برای قراردادهای مسکن، حمل‌ونقل زمینی و هوایی، تدارکات و بویژه قرارداد مربوط به ایام تشریق (اعمال منا و عرفات) داریم اما متاسفانه با توجه به اینکه دولت عربستان تاکنون جوابی نداده است ما وارد محدوده قرمز زمانبندی اجرای عملیات حج شده‌ایم. وی با اشاره به اینکه تا به امروز در اجرای زمانبندی اعزام کاروان‌های ایرانی تأخیر داریم، عنوان کرد: ما فقط یک ماه زمان نیاز داریم که قراردادهای تردد، مسکن و دیگر موارد را منعقد کنیم. اوحدی افزود: تا هفته آینده باید تعیین تکلیف لازم برای اعزام حجاج ایرانی به مکه و مدینه صورت بگیرد. رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در مذاکرات اشاره کرده‌ایم که حج واجب شرعی مردم است و با توجه به اینکه حجاج میهمان خدا هستند دولت عربستان نیز وظیفه دارد با حفظ عزت و کرامت ایرانی شرایط لازم را فراهم کند.
کارشکنی سعودی‌ها ادامه دارد
اوحدی با اشاره به اینکه قرار بود تا آخر هفته گذشته عربستان نظر نهایی خود را راجع به پیشنهادات و درخواست‌های ایران اعلام کند، بیان داشت: ما تلاش کردیم از طریق مذاکره مسائل و مشکلات راجع به تمتع امسال را برطرف کنیم تا فریضه حج برای زائران ایرانی با حفظ عزت و کرامت برگزار شود اما دولت عربستان تا به حال جوابی به شروط و خطوط قرمز ما نداده است. وی تامین امنیت زائران را مهم‌ترین خط قرمز جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: در این باره در مذاکرات مکه ۲۰ پیشنهاد و راهکار را به آنها اعلام کردیم.
نبود اراده برای پذیرش حجاج ایرانی
اوحدی تصریح کرد: همچنین درباره چگونگی صدور ویزا و چگونگی بهره‌مندی زائران از خدمات کنسولی در صورت بروز مشکلات احتمالی که جزو خطوط قرمز ما است، وزارت حج عربستان هیچ پاسخی نداده است.
رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: رفتار نامناسب و ناهماهنگی سعودی‌ها نشان می‌دهد اراده جدی برای پذیرش حجاج ایرانی ندارند.
وی تصریح کرد: ما به عنوان سازمان حج و زیارت موظف هستیم همه تلاش خود را برای اقامه امر واجب شرعی انجام دهیم.
عمره مفرده همچنان در تعلیق
اوحدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سرنوشت عمره مفرده امسال عنوان کرد: درباره عمره مفرده نیز مذاکراتی داشته‌ایم و این موضوع از مطالبات ما است اما خیلی جای تأمل دارد که از رفتار غیرانسانی و اسلامی عوامل انتظامی عربستان که به 2 نوجوان ایرانی تعرض کرده بودند حدود یک سال گذشته است و حکمی داده نشده بنابراین با توجه به تأخیر در صدور حکم برای این دو متهم برنامه‌ای برای از سرگیری عمره نداریم.
تسهیلات سفر به عتبات برای ودیعه‌گذاران عمره
همچنین رئیس سازمان حج و زیارت از طرح این سازمان و بانک‌های ملت و ملی برای ودیعه‌گذاران عمره برای سفر به عتبات عالیات خبر داد و اظهارداشت: ودیعه‌گذاران ‌می‌توانند براساس این پیشنهاد با حفظ نوبت و فیش خود از تسهیلات برای سفر بهره بگیرند. وی عنوان کرد: براساس این طرح که مراحل تهیه آن در حال نهایی شدن است بانک‌ها مکلف می‌شوند با مساعدت مبلغ یک میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار ودیعه‌گذاران حج عمره برای سفر به کربلا قرار دهند که البته ودیعه اصلی و نوبت ودیعه‌گذاران در جای خود باقی می‌ماند.


Page Generated in 0/0058 sec