printlogo


کد خبر: 156777تاریخ: 1395/2/11 00:00
سناتور ریچارد بلک در دمشق:
آمریکایی‌ها باید واقعیت سوریه را بدانند

گروه بین‌الملل: ریچارد بلک، سناتور جمهوری‌خواه ایالتی ویرجینیا و رئیس مشترک ستاد انتخاباتی تد کروز، روز چهارشنبه به دنبال استعفا از مقام ریاست این ستاد و به منظور دیدار با مسؤولان دولت سوریه و اعلان حمایت خود از بشار اسد عازم این کشور شد.
یک روزنامه سوری با درج خبر این سفر نوشت بلک به صراحت گفته است که تلاش خواهد کرد صدای مردم سوریه را در کشورش منعکس کند. یکی از مشاوران بلک، پنجشنبه‌شب به خبرنگاران گفت وی در نامه‌ای ضمن استعفا از مقام ریاست ستاد انتخاباتی کروز، دلیل این استعفا را جلوگیری از اختلال در فعالیت‌های انتخاباتی کروز بیان کرده و گفته است قصد او از این سفر تلاش برای بازگرداندن صلح و جلوگیری از قتل‌عام مسیحیان و سایر اقلیت‌های مذهبی به دست نیروهای تروریستی در این کشور است.
تد کروز، یکی از نامزد‌های جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در یکی از سخنرانی‌های ماه دسامبر خود سیاست‌های اوباما درباره سوریه را مورد انتقاد شدید قرار داده و گفته بود اگر آمریکا قصد شکست دادن دشمنان این کشور را دارد باید به این درک و آگاهی برسد که سرنگون کردن یک دولت و اجازه تسلط یک گروه تروریستی بر ملت سوریه در راستای منافع ملی آمریکا نیست. این سناتور ایالت ویرجینیا در سال 2014 نیز با ارسال نامه‌ای به بشار اسد او را مورد تحسین قرار داده بود و در مصاحبه‌ای با یکی از رادیوهای محلی این ایالت با دفاع از موضع خود گفته بود اسد هرگز تهدیدی علیه منافع آمریکا محسوب نشده و این کاملا واضح و روشن است.  طبق این گزارش، ریچارد بلک و بشار اسد، پنجشنبه در دمشق دیدار کردند. طرفین در این دیدار درباره اوضاع سوریه و جنگ این کشور علیه تروریست‌های مورد حمایت طرف‌های غربی و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.  بشار اسد در این دیدار با اشاره به اینکه تروریست‌ها حد و مرز نمی‌شناسند تاکید کرد که برای نابودی تروریسم علاوه بر همکاری نظامی بین‌المللی، مشارکت در زمینه مقابله با تفکر وهابی به عنوان ریشه و تغذیه‌کننده تروریسم ضروری است. سناتور آمریکایی هم تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را ناعادلانه و مخالف قوانین بین‌المللی دانست و بر لزوم آگاه کردن مردم آمریکا از واقعیت‌های سوریه برخلاف آنچه دستگاه رسمی واشنگتن تبلیغ می‌کند، تاکید کرد.
او همچنین بر اهمیت آشنایی مردم آمریکا با واقعیت آنچه در سوریه روی می‌دهد و اجتناب از تمرکز بر اخبار غیرواقعی رسانه‌های غربی تاکید کرد: سناتور ویرجینیا  سپس مصاحبه‌ای طولانی با تلویزیون سوریه انجام داد و در آن تاکید کرد «من صدای سوریه خواهم بود». در همین حال جف رایر، سخنگوی انجمن حزبی جمهوری‌خواهان در ایالت ویرجینیا نیز گفت مسلما هزینه آن از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی تامین نشده است.
سربازان آمریکایی، جنگجو یا اشغالگر؟
وزارت خارجه سوریه، پنجشنبه از ورود حدود 150 سرباز آمریکایی به همراه چند افسر به فرودگاه شهر نفتی رمیلان در حسکه واقع در شمال شرقی سوریه خبر داد که تحت سیطره نیروهای کرد قرار دارد. این اولین گروه از مجموع 250 نیروی آمریکایی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده اعزام آنان به سوریه را داده است. این وزارتخانه در واکنش به این اقدام آمریکا، با محکوم کردن ورود نظامیان این کشور به خاک سوریه، آن را نقض حاکمیت دولت سوریه دانست. دمشق همچنین این اقدام آمریکا را «دشمنی آشکار و دخالت خطرناک» خواند و آن را مغایر با عرف و قوانین و معاهده‌های بین‌‌المللی دانست.
آمریکا ادعا می‌کند این اقدام ضدگروه تروریستی داعش بوده و نشانه اعتماد واشنگتن به توانمندی نیروهایی است که از آنان در سوریه و عراق برای بازپس گرفتن اراضی اشغالی از چنگال داعش حمایت می‌کند. در همین حال، مقام‌های مسکو اصرار دارند هرگونه فعالیت نظامی باید از طریق حکومت سوریه انجام شود و به همین دلیل از واشنگتن در زمینه اهداف این اقدام توضیح خواسته‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما خواستار اطلاع جزئیات بیشتری از طرح‌های آمریکا درباره تقویت نیروهایش در سوریه و مسلح‌سازی معارضان در چارچوب اجرای طرح آمریکایی «ب» هستیم. هدف واقعی واشنگتن از این طرح، تقویت گروه‌های مسلح وابسته به خود در منطقه‌ای است که خط تماس با داعش و الرقه در سوریه به عنوان مهم‌ترین دژ این گروه تروریستی است. واشنگتن می‌داند نبرد الرقه تنها نبرد آزادیبخش منطقه نیست بلکه ترسیم آینده تمام آن است.  کارشناسان جنگی معتقدند ارتش سوریه و همپیمانانش به پیروزی‌های مهمی علیه داعش در شمال حلب و غرب و جنوب غربی رقه دست یافته و تدمر که شهری راهبردی در شرق حمص و جنوب الرقه است را آزاد و حملات داعش را در شهر دیرالزور در جنوب شرق الرقه خنثی کردند. به این شکل ارتش سوریه و همپیمانانش یکی از مهم‌ترین دژهای تروریسم و هرگونه اندیشه تجزیه و فدرالی کردن سوریه را در هم کوبیده و مانع گسترش نفوذ آمریکا در مناطق بحرانی سوریه شدند.  واشنگتن برای اجرای طرح‌هایش با چالش‌های فراوانی روبه‌روست که یکی از آن تمایل نداشتن ورود به نبرد مستقیم در سوریه است چه اینکه 150 سرباز آمریکایی رقمی مناسب برای مبارزه با تروریسم در سطوح رزمی یا حتی آموزشی نیست. همچنین دولت آمریکا همپیمانانی که قادر به انجام نبرد واقعی با داعش بویژه در رقه باشند را ندارد چون ترکیه مخالف پیشقراولی نیروهای کرد است. این معادله باعث شده نیروهای آمریکایی در اراضی دورافتاده سوریه بیشتر شبیه به گردشگر باشند.
جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا چند ماه قبل گفت اگر آتش‌بس فعلی در سوریه شکست بخورد چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه طرح «پلان‌بی» یا طرح «ب» اجرا شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خاورمیانه طرح پلان‌بی، برنامه تجزیه سوریه توسط دستگاه‌های امنیتی آمریکایی و غربی است.


Page Generated in 0/0059 sec