printlogo


کد خبر: 156827تاریخ: 1395/2/12 00:00
چهارگوشه

شهادت ده‌ها زائر در بغداد
انفجار تروریستی در مسیر زائران امام موسی کاظم(ع) در عراق، ده‌ها شهید یا مجروح برجا گذاشت. براین اساس، صبح شنبه بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه شیعه‌نشین النهروان در جنوب شرقی بغداد، ۲۰ تن کشته و 37 نفر دیگر زخمی شدند. مقامات بیمارستانی افزایش آمار تلفات را احتمال داده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این انفجار در مسیر عبور زائران شیعی اتفاق افتاده است. برخی دیگر از منابع خبری نیز اعلام کرده‌اند این انفجار در بازار فروش احشام رخ داده است.

کاهش اختیارات داووداوغلو
کمیته مرکزی حزب عدالت و توسعه در اقدامی پیش‌بینی‌نشده اختیارات احمد داووداوغلو را که همزمان با نخست‌وزیری ترکیه، پست دبیرکلی حزب عدالت و توسعه را نیز در دست دارد، کاهش داد. در این طرح، اختیار تعیین رؤسای شهرها و مناطق گوناگون حزب عدالت و توسعه در ترکیه از احمد داووداوغلو پس گرفته شد و از این به بعد وی قادر نخواهد بود هیچ شخصی را در حزب خویش به ریاست کمیته‌های شهری و مناطق مختلف در ترکیه بگمارد یا کسی را از این پست خلع کند.

پوتین دعوت پاکستان را رد کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دعوت پاکستان را برای سفر به این کشور به مناسبت افتتاح پروژه خط لوله شمال به جنوب با مسکو رد کرد و دلیل آن را کم‌اهمیت بودن این سفر اعلام کرد؛ اقدامی که ضربه‌ای محکم به انتظارات پاکستان برای تبدیل کردن روسیه به یکی از متحدان کلیدی‌اش در آینده نزدیک محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بر این پیش‌بینی که مسکو به طور فعالانه روابط خود با اسلام‌آباد را بویژه در بخش تجارت و مقابله با تروریسم توسعه می‌دهد، خط بطلان کشیده شده باشد.

چین مانع ورود ناو آمریکایی  به هنگ‌کنگ شد
چین اجازه پهلو گرفتن یک ناو هواپیمابر آمریکا و دیگر کشتی‌های جنگی آن را در بندر هنگ‌کنگ صادر نکرد که به نظر می‌رسد این نتیجه تنش بین 2 کشور درباره ادعای مالکیت پکن بر دریای چین جنوبی بوده باشد. از سال 2014 این نخستین‌بار است که یک کشتی آمریکایی نمی‌تواند در سواحل هنگ‌کنگ پهلو بگیرد. بیل اوربان، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری روز جمعه اعلام کرد: «بتازگی مطلع شدیم درخواست ناو هواپیمابر استنیس و دیگر کشتی‌های همراه آن برای پهلو گرفتن در هنگ‌کنگ رد شده است. کشتی‌های آمریکایی زیادی در هنگ‌کنگ پهلو گرفته‌اند که آخرین آنها کشتی بلو ریج بوده است و امیدواریم این روند ادامه یابد». روزنامه «ساوت چاینا مورنینیگ» به نقل از وزارت خارجه چین اعلام کرد، درخواست پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی آمریکایی براساس اصول تمامیت‌ارضی چین و شرایط خاص مورد به مورد بررسی می‌شود.


اشغال پارلمان عراق توسط معترضان
تظاهرکنندگان عراقی و طرفداران جریان صدر در اعتراض به تعویق جلسه پارلمان برای بررسی کابینه جدید این کشور، دیروز به منطقه امنیتی که مجلس عراق درآن قرار دارد وارد شدند. منابع خبری گزارش کردند سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد به دنبال ورود تظاهرکنندگان به این منطقه، تخلیه شد. منابع عراقی گزارش کردند طرفداران صدر پس از ورود به منطقه امنیتی موسوم به منطقه سبز در مرکز بغداد، وارد ساختمان مجلس شده و در صندلی‌های نمایندگان مجلس مستقر شدند. طبق این گزارش، همزمان با تظاهرات معترضان، پارلمان عراق نیز نتوانست جلسه بررسی کابینه جدید این کشور را برگزار کند و نخست وزیر نیز از حضور در پارلمان امتناع کرد. با این تحولات پیش‌بینی می‌شود اوضاع سیاسی در عراق دست‌کم تا چند ماه آتی همچنان آشفته بماند.
 


Page Generated in 0/0057 sec