printlogo


کد خبر: 156839تاریخ: 1395/2/12 00:00
رویدادها

پاسداشت محمود اکرامی
در «شب شاعر»
بیست‌وچهارمین مراسم «شب شاعر» پاسداشت محمود اکرامی‌ با حضور چهره‌های مختلف فرهنگی و ادبی روز یکشنبه (امروز) از ساعت 17 در نخلستان سازمان هنری و رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود. در بیست‌وچهارمین شب شاعر که به پاسداشت محمود اکرامی، شاعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» اختصاص یافته است چهره‌هایی همچون محمدرضا سنگری، علی داوودی، مصطفی محدثی خراسانی، علیرضا قزوه، محمدرضا مهدیزاده، مجتبی رحماندوست، کامران پارسی‌نژاد، صادق رحمانی، کامران شرفشاهی، علی‌محمد مودب، اکبر خلیلی و برخی دیگر از چهره‌های نام‌آشنای شعر و ادب فارسی حضور خواهند داشت. «اصول ارتباط جمعی»، «گریه کردن کم آرزویی نیست»، «ما با سلیقه مردم پیر می‌شویم»، «بهارانه‌ها»، «این کتاب اسم ندارد» و «دریا تشنه است» برخی کتاب‌های محمود اکرامی بوده است. گفتنی است، تاکنون در 23 محفل شب شاعر برگزار شده به پاسداشت مقام هنری بزرگانی از شعر و ادب معاصر نظیر یوسفعلی میرشکاک، محمدحسین جعفریان، مرتضی امیری‌اسفندقه، مصطفی علی‌پور و... پرداخته‌ شده است.

باندبازی در سینمای ایران
به روایت معصومی
خسرو معصومی، کارگردان شمالی سینمای ایران طی گفت‌وگویی که با برنامه «هفت» داشت با بیان مسائلی از پشت پرده سینما خبرساز شد. معصومی که این روزها فیلم «تابو» را در گروه «هنر و تجربه» در اکران دارد، ضمن انتقاد از وضعیت اکران در سینمای ایران گفت: هرکسی در سینمای ایران باند خود را دارد. ما را به باند خود راه نمی‌دهند. معصومی در پاسخ به این سوال که اگر فیلم بعدی را به سرتیپی، پخش‌کننده مطرح فیلم بدهید، پرفروش می‌شود؟ گفت: صددرصد. اما اگر سرتیپی ما را در دفترش راه دهد! این کارگردان با انتقاد از شرایط سینمای ایران افزود: من برای فیلم بعدی خود قبل از صحبت با تهیه‌کننده اول با پخش‌کننده صحبت می‌کنم اگر او پذیرفت بعد سراغ ساخت می‌روم! معصومی با رد نگاه خبرنگار برنامه درباره فروش فیلم‌ها گفت: فیلم «من سالوادور نیستم» الگوی شما است؟ الگوی شما چیست؟ من هیچگاه به دنبال ساخت فیلم پرفروش نبودم.

نمایش اسنادی از تاریخ
خلیج همیشه فارس
در همجواری روز خلیج‌فارس، گنجینه نجوم موزه مرکزی آستان قدس رضوی، با نمایش کُره‌های جغرافیایی ۱۷۰ ساله ساخت انگلستان، سندی دیگر از تاریخ را در اثبات نام دیرین خلیج‌فارس به نمایش گذاشت.  در این باره مجید مهردوست، کارشناس گنجینه نجوم موزه مرکزی آستان قدس رضوی اعلام کرد: در این گنجینه 91 شی در 5 ویترین در معرض دید عموم قرار دارد که شامل انواع اسطرلاب‌، قطب‌نما، قبله‌نما، تلسکوپ‌‌های انعکاسی و شکستی، کُره‌های جغرافیایی و سماوی در ابعاد مختلف، ذات‌الحَلَق (آرمیلار) و ساعت نجومی است.

«لم یزرع» بایرامی به نشر درآمد
تازه‌ترین رمان محمدرضا بایرامی با عنوان «لم یزرع» از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار شد.  «لم‌یزرع» را می‌توان یک داستان تراژیک و عاشقانه در بستر جنگ تحمیلی دانست با این تفاوت که بایرامی در این روایت سراغ خانواده‌های شیعه منطقه دجیل در عراق رفته است و بدون حضور هیچ ایرانی داستانش را روایت می‌کند. ماجرای این رمان شرح زندگی جوانی به نام سعدون از شیعیان دجیل است که دل به مهر دختری از یک قبیله اهل تسنن از این منطقه می‌بندد.

نویسنده ویتنامی به جایزه ادبی آلن پو رسید
«ویت تان نگوین» نویسنده گمنام اما حالا شناخته‌شده ویتنامی که اخیرا جایزه ادبیات داستانی «پولیتزر» را از آن خود کرد، موفق به کسب جایزه «ادگار آلن پو» هم شد. جایزه رمان نخست ادبیات جنایی «ادگار آلن پو» که یکی از مهم‌ترین جوایز کتاب آمریکا در این حوزه محسوب می‌شود به «ویت تان نگوین» استاد دانشگاه ویتنامی اعطا شد. کتاب «همدرد» نام نخستین رمان «نگوین» است که درباره پوچی و وحشت دوران جنگ ویتنام و آمریکا و پیامدهای آن دوره نوشته شده است. شخصیت اول این داستان جاسوسی ویتنامی - فرانسوی در لس‌آنجلس است. جایزه «ادگار آلن پو» ویژه بهترین آثار ادبیات داستانی، غیرداستانی، تلویزیونی، سینمایی و نمایشی در حوزه جنایی است.
 


Page Generated in 0/0051 sec