printlogo


کد خبر: 156842تاریخ: 1395/2/12 00:00
آمریکا با ورود سازمان ملل به ماجرای سرقت 2 میلیارد دلار اموال ایران مخالفت کرد
نه به دبیرکل

گروه سیاسی: آمریکایی‌ها سفت و سخت پای دستبرد به 2 میلیارد دلار اموال مردم ایران ایستاده‌اند. وزارت خارجه آمریکا که پیش‌تر به صورت رسمی اعلام کرده بود از حکم دیوان عالی این کشور حمایت می‌کند؛ حالا در واکنش به شکایت ایران به سازمان ملل، می‌گوید قوانین آمریکا با قوانین بین‌المللی همخوانی دارد.
به گزارش «وطن امروز»، با وجود اعلام آمادگی سازمان ملل برای میانجیگری درباره مصادره 2 میلیارد دلار اموال پس‌انداز شده ایران در سیتی‌بانک نیویورک، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد واشنگتن مخالف ورود بان‌کی‌مون به این ماجراست و می‌گوید نیازی به میانجیگری بانکی بان‌کی‌مون نیست. به نظر می‌رسد با توجه به این موضع‌گیری آمریکایی‌ها، موضوع میانجیگری سازمان ملل در ماجرای دستبرد 2 میلیارد دلاری به اموال مردم ایران منتفی است، چراکه براساس اظهارات بان‌کی‌مون، وساطت سازمان ملل مشروط به اعلام آمادگی هر 2 کشور است. این درحالی است که آمریکایی‌ها با این وساطت مخالفت کرده‌اند.  سازمان ملل متحد روز جمعه از تمایل خود برای میانجیگری در مناقشه مالی تهران- واشنگتن خبر داد اما آن را به اعلام درخواست از سوی هر دو طرف مناقشه منوط دانست. به گزارش مهر به نقل از رویترز،  ابراز تمایل سازمان ملل برای میانجیگری در این امر به دنبال ارائه درخواستی از سوی ایران انجام شد. پنجشنبه هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل، از وی خواست آمریکا را برای خاتمه دادن به نقض اصل بنیادی مصونیت دولت‌ها مجاب کند. وی در ادامه خواستار آن شد تا بان‌کی‌مون با مساعی جمیله خود از دولت آمریکا بخواهد به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد. نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل متحد در اعتراض به رای دادگاه عالی آمریکا مبنی بر برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران به ازای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه انفجار پایگاه نظامیان آمریکا در بیروت، نگاشته شد. «استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل با تایید دریافت نامه ظریف، اظهار داشت: ما قطعا این مساله را دنبال می‌کنیم. به عنوان یک اصل مهم، در صورت تمایل هر 2 طرف، دبیرکل درباره هر تنش یا مساله‌ای مایل به میانجیگری خواهد بود. در عین حال، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد در جریان ارسال چنین نامه‌ای بوده است. وی در این‌باره مدعی شد: باور داریم قوانین ایالات متحده و استناد محکمه‌های قضایی آمریکا به آن در همخوانی با قوانین بین‌المللی است. از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت واشنگتن نیازی به میانجیگری سازمان ملل نمی‌بیند. وی مدعی شد: ما راه‌های بازی برای ارتباط با ایران داریم و سعی می‌کنیم دغدغه‌های مشترک‌مان را از طریق کانال‌های موجود حل‌وفصل کنیم.
ملموس همکاری بانکی کنید!
اما در شرایطی که سفر ظریف به نیویورک برای راضی کردن آمریکا به برداشتن فشارها بر بانک‌های اروپایی، 2 میلیارد دلار برای مردم ایران هزینه داشت و دیوان عالی آمریکا حکم به مصادره دارایی‌های ایران در سیتی‌بانک نیویورک داده است؛ ظریف این‌بار از سیاسیون اروپایی خواسته است آنها اقدامی بکنند و فعالیت‌های بانکی خود با ایران را به صورت ملموس و اثرگذار آغاز کنند. محمدجواد ظریف دیروز در دیدار کریستین دوفرین، رئیس مجلس سنای بلژیک با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را به‌طور جدی اجرا کرده است و از شرکای 1+5 انتظار می‌رود تعهدات و مسؤولیت‌های خود را در قبال اجرای دقیق تعهدات به‌عمل آورند‌. ظریف درباره ضرورت تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانکی اظهار داشت: ما امیدواریم شریک‌های اروپایی به‌طور ملموس و واقعی در جهت تحرک بخشیدن به فعالیت‌های بانکی و مالی اقدام کنند تا مراودات 2 کشور شاهد آثار آن به‌طور عینی باشد‌.
سازمانی که شفا نمی‌دهد!
اگرچه دستگاه دیپلماسی ایران از مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران به سازمان ملل شکایت برده است اما به نظر نمی‌رسد از این رهگذر حقوق مردم ایران استیفا شود، چراکه ساختار سازمان ملل به گونه‌ای نیست که هم توان قضاوت منصفانه و هم اینکه اراده چنین اقدامی را داشته باشد. از سوی دیگر تجربه شکایت ایران به سازمان ملل در ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل نشان داد این نهاد بین‌المللی فاقد کارآیی لازم در مقابل کشوری همچون آمریکاست. ایران در ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی به کمیته ارتباط با دولت میزبان در سازمان ملل شکایت برد. با این حال اما در نهایت این حرف آمریکایی‌ها بود که به کرسی نشانده شد و قوانین داخلی این کشور بر قوانین بین‌المللی ارجح دانسته شد. در ماجرای دستبرد 2 میلیارد دلاری به اموال ایران نیز آمریکایی‌ها می‌گویند قوانین آنها منطبق بر قوانین بین‌المللی است. از آنجا که هم کنگره و هم کاخ سفید از رای دیوان عالی آمریکا برای مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران حمایت کرده‌اند؛ لذا نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از اثرگذاری سازمان ملل در این ماجرا داشت.

سفیر کره‌جنوبی: نمی‌توانیم با دلار و یورو با ایران معامله کنیم
در آستانه سفر «پارک گئون‌هائه» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به ایران، سفیر این کشور در تهران می‌گوید مراودات میان این کشور و ایران همچنان به همان شیوه دوران تحریم انجام می‌شود و کره‌ای‌ها نه با دلار و نه با یورو نمی‌توانند با ایران معامله کنند. کیم سئونگ‌هو در گفت‌وگو با تسنیم در این‌باره گفت: «ما نمی‌توانیم از دلار آمریکا به عنوان ابزار تجارت بین دو کشور استفاده کنیم. این موضوع فراتر از بحث برجام است. چه قبل و چه بعد از برجام ما نمی‌توانیم از دلار آمریکا استفاده کنیم اما می‌توانیم از یورو استفاده کنیم، البته اگر بانک‌های اروپایی مایل به ارسال و دریافت یورو با بانک‌های ایرانی باشند؛ این در حالی است که تنها بانک‌های فرعی و کوچک چنین کاری را اخیرا از سر گرفته‌اند، اما بانک‌های اصلی و بزرگ اروپایی هنوز گامی را در راستای تراکنش مالی بر مبنای یورو با طرف‌های ایرانی برنداشته‌اند. در نتیجه تجار کره‌ای از این بابت دچار محدودیت و خسران هستند. به همین خاطر من فکر می‌کنم ایران باید با بانک‌های اروپایی تماس بگیرد و آنها را به آغاز معامله با ایران تشویق کند. در آن صورت تجار کره‌ای می‌توانند از یورو استفاده کنند. در شرایط کنونی تجار کره‌ای نه می‌توانند از دلار استفاده کنند و نه یورو و همچنان از همان روشی استفاده می‌کنیم که پیش‌تر به کار گرفته می‌شد، اینکه پول نفت در بانک‌های کره‌ای ذخیره شده و صادرکنندگان کره‌ای می‌توانند از ارز کره‌ای برای صدور محصولات خود استفاده کنند و همان سیستم تا مدتی به کار خود ادامه دهد».


Page Generated in 0/0073 sec