printlogo


کد خبر: 156844تاریخ: 1395/2/12 00:00
دیپلماسی

ایران قدرت نداشته باشد کسی به حرف دیپلمات گوش نمی‌دهد
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، وزیر اسبق امور خارجه و مسؤول تیم ایران در مذاکرات مهم قطعنامه 598 در گفت‌وگو با تسنیم، به تبیین ارتباط توان دفاعی یک کشور با پیشبرد مناسبات دیپلماتیک آن نظام در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: بدون قدرت دفاعی، تحولات و فعالیت‌های دیپلماتیک هیچ پشتوانه‌ای نخواهد داشت و درحقیقت تلاش‌های دیپلماتیک بدون اینکه اتکایی به یک دولت قدرتمند وجود داشته باشد بی‌ثمر خواهد بود. وی تصریح کرد: اگر دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یک کشور بیگانه از جانب یک ایران قدرتمند سخن بگوید سخنش نفوذ دارد ولی اگر ایران قدرتی نداشته باشد کسی به حرف آن دیپلمات گوش نمی‌دهد، بنابراین موارد مطرح‌شده مکمل هم هستند و هیچ کدام جای دیگری را نمی‌گیرد یعنی نمی‌شود یک کشور صرفاً به قدرت دفاعی خود متکی باشد اما تلاش دیپلماتیک نداشته باشد. به‌گفته علی اکبر ولایتی، میدان دیپلماسی یک میدان و میدان دفاعی میدان دیگری است ولی مجموع این دو، مجموعه کاملی را ایجاد می‌کند تا یک کشور بتواند حضور فعالی داشته باشد و درعین حال از کیان و منافع خود نیز دفاع کند.

هیأت نظارت بر برجام در برابر غارت اموال ایران اعلام نظر کند
یدالله جوانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با بسیج، با اشاره به غارت 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکایی‌ها گفت: رفتار آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر و شروع برجام نسبت به ایران خصمانه‌تر شده است و آمریکایی‌ها برخلاف آن چیزی که عده‌ای تصور می‌کردند بعد از برجام نرم‌تر که نشده هیچ، مصرتر از گذشته به دنبال غارت اموال ایران هستند. جوانی با تاکید بر اینکه آنچه شگفت‌انگیز است دزدی اموال ملت ایران است که به بهانه‌های واهی و بدون هیچ مبنای حقوقی انجام می‌گیرد، گفت: بر این اساس هر کشوری می‌تواند با دادگاه‌های داخلی خود دولت‌های دیگر را محکوم کند و منابع مالی آنها را مصادره کند. کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه کار آمریکایی‌ها از منظر حقوق بین‌الملل بی‌اساس است و جنبه حقوقی ندارد، گفت: دولت آمریکا نیز از حکم دیوان عالی این کشور حمایت کرد و این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در بحث مذاکرات و برجام و رفتار پسابرجام در منظر ملت ایران غیرقابل اعتماد هستند و اینجاست که ما باید روی برجام و تعهداتمان و روند تعهدات بازنگری و تجدید نظر کنیم. جوانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هیات نظارت بر اجرای برجام مسؤولیت بسیار سنگینی در این زمینه دارد، افزود: ‌ملت ایران این خواسته را دارد که واکنش درستی از سوی این هیات صورت بگیرد.

چرا آمریکایی‌ها در دولت قبل پول‌های ایران را بلوکه نکردند؟
پرویز سروری، عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصادره دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در آمریکا گفت: آنهایی که مدعی بودند در مذاکرات قرار است برد-برد اتقاق بیفتد به ما پاسخ بدهند که این برد- برد چیست؟ ما باید غرامت کشته‌های آمریکایی در لبنان و 11 سپتامبر را بپردازیم؟  وی با بیان اینکه این اتفاقات دقیقاً بعد از امضای برجام صورت گرفته و درست در زمانی که قرار بود آمریکایی‌ها حسن نیت خودشان را نشان بدهند، تصریح کرد: این اتفاقات نشان‌دهنده تعبیری است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند آنجا؛ که فرمودند من به آمریکایی‌ها خوشبین نیستم. ایشان بدعهدی و  دشمنی آنها را مانع این خوشبینی می‌دانستند که عملاً امروز نتایج آن را می‌بینیم. سروری در پاسخ به اظهارات مقامات دولتی مبنی بر اینکه زمینه سرمایه‌گذاری در آمریکا در دولت قبل صورت گرفته است، گفت: دولت یازدهم استاد فرار به جلو است و این صحبت‌ها را باید در راستای فرار به جلو تحلیل کرد. این درحالی است که این دولت بیشترین تمایل را برای سپرده‌گذاری در آمریکا ازخود نشان می‌دهد. عضو شورای شهر تهران در پایان سخنان خود تصریح کرد: اینگونه سخنان نمی‌تواند رافع مشکلاتی باشد که به‌واسطه برخی بی‌تدبیری‌ها شاهد آن هستیم. اگر فرض دولتی‌ها درست است چرا آمریکایی‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد این اقدام را صورت ندادند؟ این اظهارات بهانه‌گیری است و نمی‌تواند رافع مسؤولیت دولت باشد.


Page Generated in 0/0058 sec