printlogo


کد خبر: 156845تاریخ: 1395/2/12 00:00
با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ترکیب مجلس دهم مشخص شد
اکثریت نسبی اصولگرایان

گروه سیاسی: نتایج دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام شد و 68 تن جواز ورود به پارلمان دهم را اخذ کردند. هر چند تقریبا نیمی از 68 منتخب راه‌یافته به مجلس دهم از لیست مورد حمایت ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان هستند اما در مجموع و با بررسی دور اول  و دوم انتخابات مجلس، اصولگرایان بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کردند.
به گزارش «وطن امروز»، مرحله اول انتخابات مجلس دهم، روز 7 اسفندماه 94 در سراسر کشور برگزار شد. اصولگرایان به استثنای تهران در سایر استان‌ها و شهرها از اقبال بیشتری نسبت به رقیب دیرینه‌شان برخوردار بودند و توانستند اکثر کرسی‌ها را از آن خود کنند. مرحله دوم انتخابات برای هر 2 جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب اهمیت بسزایی داشت. اصولگرایان به دنبال کسب اکثریت مطلق مجلس و اصلاح‌طلبان نیز به دنبال ایجاد توازن در بهارستان بودند. با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان 36 کرسی و اصولگرایان 19 کرسی را از آن خود کردند. 13 منتخب مردم نیز فاقد گرایش سیاسی و عمدتا مستقلند. خبرگزاری تسنیم، با بررسی گرایش‌های مختلف در جمع منتخبان مجلس دهم، از کسب حدود 118 کرسی توسط اصولگرایان در مجلس دهم خبر داد. این خبرگزاری همچنین نوشت: 55 نماینده منتخب مجلس دهم در تبلیغات انتخاباتی خود رسماً اعلام کرده‌اند هیچ گرایش خاص جناحی ندارند و به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شده‌اند. دولت و اصلاح‌طلبان نیز که تحت عنوان لیست امید وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده‌ بودند، موفق شدند حدود 96 کرسی از مجلس دهم را در اختیار بگیرند که با این توصیف باید گفت، این ائتلاف دومین جریان سیاسی غالب در بین 4 جریان سیاسی حاضر در مجلس دهم خواهند بود. نکته مهم دیگر آنکه برخی افراد حاضر در لیست امید همانند کاظم جلالی، بهروز نعمتی و علی مطهری که با عنوان این لیست وارد مجلس شده‌اند، خود را اعتدالی خوانده و از اصلاح‌طلب تلقی کردن خود استنکاف دارند. از سوی دیگر، همان‌گونه که گفته شد لیست انتخاباتی موسوم به امید، یک لیست ائتلافی است. اگر چه جریان اصلاح‌طلبی تمایل دارد این لیست را لیست اصلاح‌طلبان بداند اما در واقع گرایشات منتخبان این لیست کاملا اصلاح‌طلبانه نیست کما اینکه در این لیست به‌رغم حضور برخی چهره‌های مستقل، حتی برخی مدیران دولت سابق نیز حضور دارند.
برخی نمایندگان منتخب نیز با عنوان اعتدال و حامی دولت(دولت یازدهم) وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده بودند که این جریان حدود 20 کرسی را در مجلس دهم خواهد داشت که با این حساب حامیان دولت یازدهم در مجلس دهم اقلیت محض خواهند بود و بعد از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین، چهارمین جریان سیاسی حاضر در مجلس دهم خواهند بود.
اکثریت قابل توجه از 55 نماینده منتخب مستقل کسانی هستند که به دلایل محدودیت در لیست ائتلاف اصولگرایان در لیست این جبهه سیاسی قرار نگرفته و طبق آنچه خودشان گفته‌اند به جریان سیاسی اصولگرایان گرایش دارند.
سیدحسین نقوی، سخنگوی کمیته ساماندهی اصولگرایان در همین زمینه به تسنیم گفت: اگرچه جریان اصولگرایی در مجلس دهم به تنهایی حائز اکثریت است، اما برخی دیگر از نمایندگان منتخب که در لیست ائتلاف اصولگرایان حضور نداشتند، اصولگرا هستند و خودشان برای پیوستن به فراکسیون اکثریت مجلس اعلام آمادگی کردند و لذا اصولگرایان در مجلس صاحب فراکسیون اکثریت خواهند بود.
5/26 درصد مجلس نهمی‌ها در مجلس دهم
صرف‌نظر از شاخص «گرایش سیاسی نامزدها»، بررسی نتایج مرحله اول و دوم انتخابات نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس نهم از راهیابی به مجلس دهم بازمانده‌اند. به گزارش مهر، با برگزاری مرحله اول انتخابات در 7 اسفندماه سال گذشته، در مجموع ۱۹۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس نهم، از راهیابی به مجلس دهم بازماندند. این آمار شامل نمایندگان فوت شده، رد صلاحیت شده و کسانی است که به اختیار خود یا به دلیل منع سنی یا قبول مسؤولیت دیگر - استعفای مهدی سنایی برای اعزام به سفارت ایران در روسیه- عدم حضورشان در مجلس دهم قطعی تلقی شد. در این میان، ۲۹ نماینده مجلس نهم نیز موفق به راهیابی به دور دوم انتخابات شدند که با برگزاری مرحله دوم انتخابات در جمعه (۱۰ اردیبهشت ماه)، ۲۲ نفر از نمایندگان فعلی از گردونه رقابت خارج شدند، اما ۷ نفر از مجلس نهمی‌‌ها در این دوره از رقابت نیز موفق به کسب مجدد اعتماد مردم شده و راهی بهارستان دهم شدند. به این ترتیب با تلفیق آمار ۱۹۱ نفره مرحله اول انتخابات با ۲۲ نماینده‌ای که در رقابت روز جمعه از راهیابی مجدد به بهارستان بازماندند، مشخص می‌شود ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس نهم، بنا به هر علتی اعم از فوت، عدم ثبت‌نام، استعفا در حین نمایندگی، رد صلاحیت یا شکست در انتخابات، در دوره دهم حضور ندارند که این عدد معادل 5/73 درصد مجموع آنهاست. به عبارت دیگر، تنها ۷۷ نفر معادل 5/26 درصد نمایندگان دوره فعلی مجلس، در بهارستان دهم نیز حضور خواهند داشت.
شکست کاندیدای مورد حمایت فائزه هاشمی
در دوران رقابت‌های انتخابات مجلس دهم، فائزه هاشمی برای حمایت از مرتضی محمودوند، یکی از کاندیداهای راه‌یافته به مرحله دوم در حوزه انتخابیه خرم‌آباد، به این شهر سفر کرد. حضور هاشمی در این شهر و اهانت هواداران و محافظان وی به همسر یکی از شهدای مدافع حرم، منجر به درگیری‌هایی در این شهر شد. برپایه آخرین اخبار غیررسمی نامزد مورد حمایت فائزه هاشمی در این دوره از انتخابات شکست خورد و از ورود به خانه ملت بازماند. به گزارش رجا، محمد بیرانوندی و محمدرضا ملکشاهی‌راد به عنوان نمایندگان حوزه انتخابیه خرم‌آباد به مجلس دهم راه‌یافتند.


Page Generated in 0/0055 sec