printlogo


کد خبر: 156924تاریخ: 1395/2/14 00:00
پوسترهای «خط سرخ»؛ پژواکی از نگاه شهدای مدافع حرم
خوانش آیه‌های شهادت

گروه فرهنگ و هنر: هنر می‌تواند در خدمت فرهنگی گرانقدر قرار گیرد و به دلیل تاثیر فراگیری که با استفاده از زبانی گویا دارد ارزنده‌ترین قالب بیان درونگاه آدمی است و حال نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی، کانون هنر شیعی و مجمع طراحان گرافیک انقلاب‌اسلامی (آیه) اقدام به انتشار فراخوانی با موضوع شهدای مدافع حرم و با عنوان «خط سرخ» کردند تا هنر ابزاری باشد برای بیان دغدغه‌های متعهدانه‌ای که سودای پاسداری بر آن استوار است. از جمله ویژگی‌های فراخوان‌های نهضت مردمی پوستر انقلاب این است که همه مردم می‌توانند در آن دخیل شوند، چرا که این مردم و فعالان فرهنگی و آموزشی هستند که می‌توانند در توزیع و بازنشر آثار تولیدی، ارزنده‌ترین پیام‌رسان باشند. آخرین مهلت حضور در این رویداد فرهنگ زینبی تا پایان اردیبهشت‌ماه و پوسترهای «خط سرخ» اوایل خردادماه آماده توزیع و نشر در فضای مجازی و حقیقی خواهد بود. در این میان بیان دیدگاه‌های مسؤولان برگزاری این جایزه هویدای احوال مجریان «خط سرخ» است که در ادامه می‌آید.
مجتبی مجلسی، دبیر اجرایی فراخوان خط سرخ: در دنیایی که مبتنی بر مدار زور و زورگویی است و ملت‌های مستضعف در مناطق فراوانی از عالم دائماً زیر فشار این زورمندان قرار دارند، فرهنگ و هویتی سر بلند کرد که صریحاً، بدون ملاحظه با شجاعت کامل این حرکت غلط را نفی کرد و آن فرهنگ «شهادت» بود. شهادت به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خداست و وظیفه ذاتی هر هنرمند است تصویری خلق کند که شهادت را معنا، شهید را معرفی و فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار کند. شهدای مظلوم مدافع حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام در فضایی کاملا آلوده به انواع و اقسام فتنه‌ها با بصیرتی کامل جبهه حق را تشخیص دادند و با حضور و جانفشانی خود نه تنها از مرزهای عقیدتی که با محاسباتی مادی از مرزهای جغرافیایی سرزمینمان هم دفاع کرده و می‌کنند. غربت و مظلومیت این شهدای عزیز از هر قوم و ملیتی که باشند به خاطر شرایط خاص کشور و منطقه بر کسی پوشیده نیست. یادمان نرفته تشییع‌های باشکوه شهدای جنگ تحمیلی بر دوش مردم را و مراسم‌ تدفین غریبانه این شهدای عزیز را در همین روزها و همین نزدیکی‌های خودمان.  یکی از دلایل این غربت را می‌توان در «مساله»نبودن آن در اذهان و برنامه‌های مسؤولان فرهنگی کشورمان جست‌وجو کرد. هنوز آن‌گونه که باید قدرشناسی از شهدای مظلوم و غریب مدافع حرم و خانواده آن‌ عزیزان در بندها و تبصره‌های گونه‌گون مسؤولان فرهنگی ما جایگاه خودش را نیافته و به فراموشی رفته است. «مساله» ساختن این مهم برای مسؤولان همتی جهادی می‌طلبد.  فراخوان «خط سرخ» علاوه بر دغدغه فرهنگ‌سازی در جامعه امید دارد با ارائه یک حضور تصویری پررنگ و قوی در فضای فرهنگی جامعه به «مساله»شدن و اولویت‌دار شدن شهدای مدافع حرم و خانواده‌های محترمشان در فضای ذهنی و برنامه‌ای مسؤولان امور کمک کند.
حجت‌الاسلام محمدجواد قاسمپور، عضو شورای سیاستگذاری نهضت: همنسلان من که نتوانستند زمان جنگ تحمیلی را درک کنند اکنون به چشم خودشان می‌بینند که دوباره سفره با برکت جهاد اصغر، ایثار و شهادت برای همه عشاق پهن شده است و این جنگ، جنگ و رویارویی تمام باطل برای از بین بردن تمام حق است. و چه زیباست که فرزندان امام خامنه‌ای در جنگ آخرالزمانی برای حفظ حریم ولایت و حرم اهل بیت با تمام وجود می‌جنگند و مبارزه می‌کنند و بذل جان می‌کنند. برای اهل ایمان و معرفت این آیه شریفه بسیار آشناست که ان تنصرو‌الله ینصرکم و یثبت اقدامکم. نصرت خدا یعنی چه؟! خدا که نصرت و یاری نمی‌خواهد! نصرت الهی حداقل دو مصداق دارد؛ اول اینکه نصرت خدا یعنی نصرت دین خدا و نصرت ارزش‌های خدا. دوم اینکه نصرت خدا یعنی نصرت ولی خدا و حجت خدا چون خود خدا که یاری نمی‌خواهد و ولی خدا است که یاری و نصرت و مدد او، یاری خداست.  در زیارت شهدا می‌خوانیم السلام علیکم یا انصار دین‌الله السلام علیکم یا انصار ولی‌الله و شهدا مصداق کامل ناصران الهی هستند. اکنون که بار دیگر صحنه نبرد حق و باطل در صف‌آرایی جدید خود قرار گرفته است، ما هنرمندان نه برای ادای دین بلکه برای  یاری دین خدا می‌خواهیم برای ترسیم رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های مدافعان حریم ولایت و رزمندگان جبهه مقاوت اسلامی خط سرخی را ترسیم کنیم که عالمیان آن را ببینند راه فرزندان سید علی  راه فرزندان سیدروح‌الله است و راه فرزندان انقلاب راه اصحاب‌الحسین است....
برخی موضوعات فراخوان طراحی پوستر خط سرخ به این شرح است:
- شهدای مدافع حرم و دفاع از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی ایران اسلامی
- تقابل همه مجاهدان حقیقی امت اسلام با داعش و حامیانش آمریکا و اسرائیل
- نقش اسلام آمریکایی ترکیه و عربستان، در جنایات عراق و شام
- دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام، محکی برای مدعیان متحجر و بی‌مسؤولیت تشیع و ولایت اهل بیت
- همرزمان ایرانی و افغانستانی در شام و عراق، جلوه‌ای دیگر از جبهه متحد مستضعفان
- حضور ایران در مقابله با داعش، تضمین امنیت کشورمان ایران و کشورهای منطقه
- شهادت مدافعان حرم، یادآور و زنده نگهدارنده خط جهاد مستمر با دشمن
 


Page Generated in 0/0054 sec