عدم اطلاعرسانی مناسب موجب شده طرح اعطای وام خرید کالا در گام نخست اجرا به بنبست بخورد و آن طور که باید باری را از دوش تولیدکنندگان برندارد. رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: مشخص نبودن محلهای عرضه لوازم خانگی، دریافتکنندگان کارت خرید اعتباری لوازم خانگی را سرگردان کرده است. محمد طحانپور اظهار داشت: روزانه 70 تا 80 تماس با اتحادیه لوازم خانگی برقرار میشود که نشاندهنده سردرگمی مردم برای خرید با این کارتهاست. وی روش نادرست اجرای یک طرح مناسب را دلیلی برای زیر سوال رفتن تلاشهای وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: انعکاس تلفنهای دریافتکنندگان این کارتها و فروش نداشتن تولیدکنندگان معرفی شده نشاندهنده وجود اشکال در اجرای این طرح است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه این کارتها برای 3 گروه 350 هزار نفری و با مبلغ 4 تا 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: فقط یک برند موفق به فروش بخشی از کالاهای خود شده که دارای مراکز عرضه متعدد است و حدود 50 کارخانه تولید لوازم خانگی داخلی دیگر مراکز لازم برای عرضه ندارند. وی با اشاره به مهلت 3 ماهه مردم برای استفاده از این کارتها گفت: 4 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده این طرح فقط متعلق به لوازم خانگی نیست و مردم میتوانند فرش ماشینی تولید داخل، چینی، بلور و مبلمان هم خریداری کنند. وی افزود: ارائه وام ارزان از سوی دولت به مردم با هدف بهرهمندی مصرفکنندگان از وام کمبهره و به حرکت درآمدن چرخ تولید بوده، در حالی که این اتفاق تاکنون عملیاتی نشده است. وی ادامه این روند را سبب ایجاد بازتاب منفی برای مردم و تولید دانست و ادامه داد: دریافتکنندگان کارت خرید اعتباری میتوانند با مراجعه به سایت وزارت صنعت و معدن در بخش کالای ایرانی، نشانی مراکز عرضهکننده کالا را مشخص کرده و سپس خرید کنند. طحانپور با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شماره تلفنهای پاسخگویی به مردم را اعلام رسمی کند، افزود: براساس پیشبینیهای دولت بیشترین خرید باید در شهرستانها انجام شود، در حالی که در همه جا امکان دسترسی به اینترنت و آمادگی مراکز فروش تعیین شده در این طرح وجود ندارد.