printlogo


کد خبر: 156954تاریخ: 1395/2/14 00:00
چراغ سبز شورای رقابت به نامه نعمت‌زاده
مصوبه گرانی خودرو غیرقانونی از آب درآمد!

گروه اقتصادی: خودروسازان که به جای افزایش کیفیت برای گرانی محصولات خود تلاش مضاعفی می‌کنند به دنبال اجرای مصوبه جدید شورای رقابت هستند اما مصوبه افزایش قیمت‌های خودرو  غیرقانونی است. به گزارش «وطن‌امروز»، خودروسازان یک ماه گذشته نرخ خودرو را به بهانه افزایش نرخ بیمه شخص ثالت گران کردند و شورای رقابت نیز افزایش قیمت خودرو را تصویب کرد اما عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت اعلام کرد مصوبه گرانی غیرقانونی است و اعضای این شورا اعتراض خود را نسبت به این مساله اعلام کرده‌اند. عیسی امامی اظهار داشت: مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات ایران‌ خودرو و سایپا در شرایطی صادر شده که اعضای ناظر این شورا در جلسه حضور نداشتند و به همین دلیل،‌ این مصوبه فاقد اعتبار است. وی تصریح کرد: شورای رقابت زمان برگزاری جلسه بررسی قیمت خودروها را طوری تعیین و اعلام کرده بود که همزمان با تعطیلات مجلس می‌شد و به همین دلیل اعضای ناظر شورای رقابت (که نماینده مجلس هستند) به شورا اعلام کردند نمی‌توانند در این جلسه حضور داشته باشند و از شورا خواستند زمان جلسه را تغییر دهد. امامی ادامه داد: اما شورای رقابت توجهی به این مساله نکرد و جلسه را زمانی که هیچ‌کدام از اعضای ناظر حضور نداشتند، برگزار کرد. وی با بیان اینکه اعضای ناظر شورای رقابت اعتراض خود را درباره مصوبه اخیر این شورا به رئیس شورا اعلام کرده‌اند، گفت: ما نسبت به مصوبه شورا درباره افزایش قیمت خودرو اعتراض داریم و اصلاً نباید چنین اتفاقی صورت می‌گرفت. شورای رقابت هفته پیش با افزایش 81/1 درصدی قیمت محصولات ایران‌‌خودرو و همچنین افزایش 4/0درصدی قیمت محصولات سایپا موافقت کرد. بر این اساس، ایران‌خودرو و سایپا قیمت پایه انواع محصولات خود را بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بیمه شخص ثالث به نمایندگی‌ها اعلام کردند اما باید توجه داشت که محاسبه نرخ مالیات و بیمه باز هم باعث افزایش قیمت این خودروها خواهد شد که البته با توجه به اینکه تاکنون اعلام رسمی در این باره صورت نگرفته، مشخص نیست تعیین این نرخ‌ها تا چه حد قابل قبول خواهد بود، زیرا مسؤولان بیمه مرکزی هر نوع افزایش قیمت خودرو از محل رشد نرخ بیمه شخص ثالث را رد کرده و گفته بودند طبق توافق بیمه و خودروسازان، افزایش نرخ بیمه نباید روی قیمت خودرو لحاظ شود. این در حالی است که خودروسازان نسبت به این مساله بی‌اعتنا بوده و ابتدای سال نسبت به افزایش قیمت خودرو براساس نرخ جدید بیمه اقدام کردند. در لیست جدید قیمت خودروها که روز گذشته منتشر شد، شاهد افزایش 857 هزار تومانی قیمت تندر90 اتوماتیک، رشد 770 هزار تومانی قیمت دنا، افزایش 677 هزار تومانی قیمت تندر90 دنده‌ای و گرانی 667 هزار تومانی پژو پارس بودیم.
در جلسه دیروز چه گذشت؟
در جلسه روز گذشته اعضای شورای رقابت به مصوبه اعتراض کردند اما رئیس شورای رقابت آن را نپذیرفت با این وجود قول رسیدگی داد. عیسی امامی، در این باره گفت: در این جلسه موضوع خروج برخی خودروها از شرایط انحصاری به دلیل قرار گرفتن در یک رنج قیمتی مشخص مطرح شد که می‌توان به دنا و تندر90 اشاره کرد. امامی گفت: در این جلسه مطرح شد که این خودروها در رنج قیمتی یکسانی قرار دارند و به همین دلیل می‌توان آنها را از انحصار و قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج کرد اما نظر ما این است که باید به بازار این خودروها نیز توجه شود و تنها محدوده قیمت نمی‌تواند ملاک باشد. وی همچنین با بیان اینکه در این جلسه، رئیس شورای رقابت عنوان کرد قیمت‌گذاری جدید خودروها براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری مصوب شورا صورت گرفته است، افزود: اعتراض اعضای ناظر شورا مبنی بر تعیین قیمت بدون حضور اعضا بود، هر چند به گفته رئیس شورای رقابت این تعیین قیمت طبق دستورالعمل صورت گرفته است. عضو ناظر شورای رقابت اظهار داشت: حق اعضای ناظر شورای رقابت این است که در جلسه قیمت‌گذاری خودرو حضور داشته باشند اما به دلیل دور دوم انتخابات مجلس نتوانستند در این جلسه حاضر شوند و در نتیجه از استعلام بانک مرکزی درباره نرخ تورم بخشی خودرو و همچنین نمره کیفی خودروها بی‌اطلاع بودیم. امامی با بیان اینکه اعضای ناظر شورای رقابت مخالف افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: با توجه به بحث‌های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر رفع برخی تحریم‌ها و همچنین افزایش ارزش سهام خودروسازان در بازار سرمایه انتظار می‌رود که قیمت تمام شده خودروها کاهش یابد، به همین دلیل مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو با این مسائل در تناقض است و برای ما قانع‌کننده نیست. وی با بیان اینکه در جلسه شورای رقابت، آمار و اطلاعاتی درباره تورم بخشی و همچنین نمره کیفی خودروها ارائه نشد، گفت: قرار شد در جلسه بعدی برای توضیح به اعضای ناظر شورا، این اطلاعات ارائه شود.
شورای رقابت، شورای خودروسازان است
یکی از ماموریت‌های اصلی شورای رقابت مبارزه با ایجاد انحصار است اما با اقدام اخیر این شورا و موافقت با افزایش قیمت خودرو، برخی کارشناسان عملکرد ضد انحصاری این شورا را زیر سوال برده‌اند. در این رابطه یک منتقد صنعت خودرو به ایسنا گفت: متاسفانه شورای رقابت به شورایی برای توجیه اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو تبدیل شده است. علی خاکساری با بیان اینکه وزارت صنعت عملا به دنبال تامین منافع 2 خودروساز بزرگ کشور است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که منافع فعالیت 2 خودروساز بزرگ نه به اقتصاد کشور و مردم بلکه به گروهی خاص می‌رسد. وی ادامه داد: وزارت صنعت و شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو با هم هماهنگ هستند و این شورا هر آنچه را از سوی وزارت صنعت اعلام می‌شود تصویب می‌کند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اخبار منتشره در رسانه‌ها درباره تقابل بین وزارت صنعت و شورای رقابت و نامه‌های انتقادی وزیر صنعت به این شورا نیز جنگ زرگری است و برای آن است که مردم تصور کنند شورای رقابت حافظ منافع آنهاست. خاکساری با بیان اینکه در شورای رقابت دور هم می‌نشینند و منافع 2 خودروساز بزرگ را تامین می‌کنند، مدعی شد مصوبات شورای رقابت در زمینه تعیین قیمت خودرو از پیش تعیین شده است و شورا تنها جنبه قانونی به آن می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه مصرف‌کنندگان به این بازی خودروسازان و شورای رقابت آگاه شده‌اند و دیگر واکنشی به مصوبات شورای رقابت در زمینه افزایش قیمت خودرو نشان نمی‌دهند.


Page Generated in 0/0054 sec