printlogo


کد خبر: 157052تاریخ: 1395/2/18 00:00
گزارش «وطن امروز» از تقلای خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات تولیدی
خودروهای گران باز هم در انبارها ماند!

گروه اقتصادی: آمارهای فروش محصولات
2 خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد بار دیگر انبارهای خودرو در حال پر شدن است!
به گزارش بانک مردم، رکود شدید و کمپین‌های نخریدن خودروی صفر به علت گرانی موجب شد در سال ۹۴ خودروسازان کشور با چالش بزرگی مواجه شوند. مصرف‌کنندگان ایرانی اعتقاد داشتند محصولات 2 خودروساز بزرگ کشور بی‌کیفیت و گران است.
بسیاری از مردم هم از کمپین‌های نخریدن خودرو استقبال کردند و فروش خودرو سقوط تاریخی را تجربه کرد. البته برخی دلالان و واردکنندگان سودجو قصد داشتند کمپین‌ها را به سمت نخریدن خودروی داخلی بکشانند اما فروش خودروهای خارجی بویژه چینی هم با افت شدیدی همراه شده بود و مردم نرخ خودرو را بیشتر از ارزش آن می‌دانستند. به همین علت دولت یک بسته کم‌سابقه وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو با بازپرداخت حداکثر ۴ ساله ارائه کرد و در کمتر از ۱۰ روز همه خودروهای در انبار مانده فروش رفت. خیلی‌ها کمپین‌ها را شکست‌خورده تلقی کردند اما آمار فروش فروردین ۱۳۹۵ نشان می‌دهد شاید در آینده‌ای نه چندان دور چالش نخریدن خودرو گریبانگیر خودروسازان شود. طبق آمارهای اعلام شده خودروسازان به بورس، میزان فروش‌ فروردین امسال حتی کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. در این شرایط خودروسازان به جای بالا بردن کیفیت و تعدیل قیمت، با حمایت وزارت صنعت به دنبال افزایش قیمت هستند و همین امر موجب خواهد شد مصرف‌کنندگان بیش از پیش ضرورت احیای کمپین‌ها را احساس کنند.
فقط ۸ برلیانس و ۲ آریو فروش رفت!
براساس آمار اعلامی معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا، مشخص شده است مجموعا ۱۶ هزار دستگاه خودرو در فروردین‌ماه امسال توسط این شرکت تولید شده است و از این میان، حدود نصف این خودروها یعنی ۸ هزار و ۶۵۲ دستگاه به فروش رفته است. یکی از موضوعاتی که طی سال گذشته در افکار عمومی و رسانه مورد بحث جدی قرار می‌گرفت، کمپین نخریدن خودروهای ایرانی بود. اگرچه این کمپین به علت گرانی این محصولات و عدم تناسب قیمت فعلی آن با کیفیت و خدمات ارائه شده، مطرح شد اما در عین حال، نباید از تاثیرات آن روی کارگران ایرانی شاغل در این کارخانجات و سودی که رقبای چینی از این وضعیت می‌برند، غفلت شود. ماجرا از آنجا داغ‌تر شد که وزیر صنعت به عنوان مسؤول ارشد تولیدات کارخانجات ایرانی سازنده خودرو، در اظهاراتی تند، از عباراتی عجیب در توصیف حامیان این کمپین استفاده کرد که با واکنش شدید رسانه‌ها و حتی حامیان دولت مواجه شد. به همین خاطر، اطلاع از میزان تولید و فروش خودروسازان ایرانی پس از راه افتادن کمپین و حواشی فوق، موضوعی است که برای رسانه‌ها و افکار عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این میان براساس آمار اعلام شده از سوی سیروس شجاعی برجوئی، معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا، مشخص شده است مجموعا ۱۶ هزار دستگاه خودرو در فروردین‌ماه امسال توسط این شرکت تولید شده است و از این میان، حدود نصف این خودروها یعنی ۸ هزار و ۶۵۲ دستگاه به فروش رفته است. گروه X100 با ۱۱ هزار دستگاه و گروه X200 با ۳ هزار دستگاه، صدرنشین این جدول هستند و در رتبه‌های بعد، سراتو، برلیانس H200 و آریو s300 قرار دارند. نکته قابل تامل در این گزارش- علاوه بر فروش نرفتن حدود نیمی از خودروهای تولیدی در فروردین‌ماه- موضوع عدم استقبال از خودروهای چینی ساخته شده با مشارکت سایپاست که براساس آمار اعلام شده، تنها ۸ دستگاه برلیانس و ۲ دستگاه آریو به فروش رفته است در حالی که حدود ۴۴۰ دستگاه از این دو خودرو در اولین ماه سال ۹۵ ساخته شده است.
۱۱ هزار و ۵۰۰  محصول ایران‌خودرو فروش نرفت
براساس جدیدترین آمار اعلامی توسط معاونت اقتصادی ایران‌خودرو مشخص شده است مجموعا ۳۰ هزار خودرو توسط این شرکت در فروردین ماه تولید شده که از این میان، ۱۸ هزار و ۵۵۱ خودرو به فروش رفته و حدود ۱۲ هزار خودرو فعلا فروخته نشده است. براساس این گزارش، در گروه پژو مجموعا ۲۱ هزار دستگاه، در گروه سمند ۴ هزار دستگاه، در بخش تندر ۸۵۷ دستگاه، دنا و رانا به ترتیب ۹۳۱ و ۹۲۹ دستگاه، سوزوکی صفر دستگاه و سایر محصولات و گروه وانت  حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده است. این در حالی است که براساس آمار ایران‌خودرو مربوط به تولید فروردین‌ماه سال گذشته، مجموعا ۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید و از این میان، ۱۵ هزار خودرو به فروش رفته بود که با مقایسه آمار سال گذشته و امسال، مشخص می‌شود روند و تعداد فروش خودروهای تولیدی این شرکت با رشد مواجه
بوده است.
موج انتقاد از افزایش قیمت خودرو
اقدام اخیر شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی موجی از انتقادات کارشناسان را به دنبال داشته است، کارشناسانی که خواستار کاهش قیمت‌ها هستند. به گزارش خبرنگار ایسنا، اخیرا رئیس شورای رقابت از افزایش 8/1 درصدی محصولات ایران‌خودرو و 4/0 درصدی محصولات سایپا خبر داد. اعلام این موضوع موجی از واکنش‌های انتقادی را به دنبال داشت. در این زمینه برخی کارشناسان، شورای رقابت را به همدستی با خودروسازان متهم کرده و برخی دیگر نیز خواستار کاهش قیمت خودرو شده‌اند. یک منتقد صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: متاسفانه شورای رقابت به شورایی برای توجیه اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو تبدیل شده است. علی خاکساری ادامه می‌دهد: وزارت صنعت و شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو با هم هماهنگ هستند و این شورا هر آنچه را از سوی وزارت صنعت اعلام می‌شود تصویب می‌کند. وی اظهار می‌کند: در شورای رقابت دور هم می‌نشینند و منافع 2 خودروساز بزرگ را تامین می‌کنند. مصوبات شورای رقابت در زمینه تعیین قیمت خودرو از پیش تعیین شده است و شورا تنها جنبه قانونی به آن می‌دهد. رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در این زمینه می‌گوید: قیمت خودروهای داخلی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد. مشخص نیست براساس چه مستندات و چه منطقی شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است. محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: تورم سالانه دلیل منطقی برای افزایش قیمت خودرو نیست. لغو تحریم‌ها باعث کاهش هزینه‌های تولید خودرو در کشور شده است بنابراین حداقل انتظار این بود که اگر قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد، افزایش نیز نیابد. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در واکنش به اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌گوید: ‌عملکرد شورای رقابت مناسب نبوده و نتوانسته به وظیفه ذاتی خود که از بین بردن انحصار از بازار خودرو است عمل کند. امرالله امینی ادامه می‌دهد: چرخه افزایش قیمت خودرو دور باطلی است که به ضرر مصرف‌کنندگان است. ‌قدرت خرید مردم پایین است و نمی‌توانند این محصولات را با این قیمت‌های بالا خریداری کنند. وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه شورای رقابت به ابزاری برای توجیه افزایش قیمت خودرو تبدیل شده است. امیدواریم شورای رقابت در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کند.


Page Generated in 0/0053 sec