printlogo


کد خبر: 157053تاریخ: 1395/2/18 00:00
بازار برنج از دست همه در رفته است

نرخ هرکیلوگرم برنج در بازار ۷ هزار تومان است و «مرده‌خر» نیز ۵ هزار تومان خریداری می‌کند اما دولت نرخ خرید تضمینی را ۳۶۰۰ تومان تعیین کرده است. علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج با اعلام اینکه نرخ خرید تضمینی برنج امسال به منزله نخریدن است، به تسنیم گفت: براساس مصوبه سال 84  نرخ خرید محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم بانک مرکزی افزایش یابد. وی افزود: در این سال نرخ خرید هرکیلوگرم برنج شیرودی 350 تومان بود که براساس تورم سالانه کشور، نرخ خرید تضمینی این محصول اکنون باید به 30 هزار تومان می‌رسید. وی با بیان اینکه دولت موقع برداشت برنج باید پای کار بیاید و برنج کشاورزان را خریداری کند، تصریح کرد: دولت در سال 93 در 3 استان شمالی کشور تنها 20 هزار تن برنج به قیمت ناچیزی از کشاورزان خریداری کرد. اکبریان ادامه داد: خرید همین 20 هزار تن موج و تلاطم بازار را گرفت و هیچگونه افزایش قیمتی در بازار مصرف نداشتیم. اگر دولت در سال 94 نیز 30 تا 50 هزار تن برنج کشاورزان را خریداری می‌کرد می‌توانست بازار را کنترل کند اما بازار در حال حاضر از دست همه در رفته است. وی افزود: در شرایطی که مسؤولان تنظیم بازار در برابر افزایش قیمت برنج تسلیم شده‌اند، گناه انجمن برنج در برابر این افزایش قیمت در بازار مصرف چیست؟  در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی تا سقف 13هزار و 500 تومان به مردم فروخته می‌شود.
کمبود برنج نداریم
علی قنبری، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تصریح اینکه در بازار، کمبود برنج وجود ندارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته در زمینه مدیریت تولید و تامین بازار محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیکی مانند برنج خوب عمل کرد و واردات آن را به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مدیریت کرد. به گفته قنبری سالانه حدود 3  میلیون تن برنج در کشور مصرف و حدود 2 میلیون تن تولید می‌شود که باید حدود یک میلیون تن آن نیز وارد شود که به همین اندازه واردات صورت گرفته و هیچگونه کسری در بازار یا ذخایر استراتژیک کشور برای برنج وجود ندارد و تنها باید برای برقراری تعادل بر اجرای قیمت‌گذاری در بازار نظارت دقیقی صورت گیرد. وی تاکید کرد هم اکنون در بازار برنج، ذخایر استراتژیک به اندازه کافی در شرکت بازرگانی دولتی وجود دارد و دستگاه‌هایی مانند سازمان حمایت وظیفه دارند بر سیر قیمت‌های موجود در بازار نظارت کنند و اگر بر قیمت‌ها نظارت نشود و غیرمنطقی افزایش یابد تقصیر وزارت جهاد کشاورزی نیست.
گفتنی است براساس اعلام  دولت نرخ 25 محصول کشاورزی برای سال زراعی 95 - 94 با ۵ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت برای خرید تضمینی به سازمان تعاون روستایی ابلاغ شد که ۲ محصول ذرت و جو با قیمت تضمینی و از طریق بورس به فروش می‌رسد.  براساس این مصوبه قیمت گندم معمولی 1270، نرخ گندم دروم 1306، جو 1002 تومان و ذرت دانه‌ای، چغندر قند بهاره و چغندر قند پاییزی به ترتیب 1036، 291 و 277 تومان اعلام شده است. همچنین قیمت انواع برنج پرمحصول با 5 تا 15 درصد افزایش بین 2500 تا 3680 تومان تعیین شده است.
 


Page Generated in 0/0049 sec