printlogo


کد خبر: 157074تاریخ: 1395/2/18 00:00
همراه با بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب
به دنبال آفتاب

گروه فرهنگ و هنر: این روزها بهار کتاب است و برپایی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بهانه‌ای است برای یادآوری اینکه خواندن و دانستن و آموختن بخش مهمی از وجود آدمی است و به طور حتم مطمئن‌ترین مسیر از راه کتابخوانی حاصل می‌شود. البته دانستن اینکه چه آثاری ارزش صرف وقت داشته و ظرفیت‌های مناسبی به دانش و آگاهی انسان افزون می‌کند، خود فهمی مضاعف می‌طلبد که البته نقش رسانه‌های مطلع به عنوان راهنما و پیشنهاددهنده مطالعه نزد مردم بسیار است و سرویس فرهنگ و هنر دریچه‌ای است برای رسیدن به تشخص ادبی و تشخیص اینکه چه آثاری قابل خواندن بوده و می‌تواند مسیری روشن را پیش روی خواننده قرار دهد. آنچه مسلم است با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر و انواع آفت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی با اطلاعاتی نادرست به مخاطب می‌دهند، لازم است در این باره اطلاع‌رسانی درست و مناسبی صورت گیرد.
این روزها مهم‌ترین نقطه کشور مکانی است که «شهر آفتاب» نام نهاده‌اند و قرار است از این پس همه نمایشگاه‌های شهر تهران در آن برگزار شود؛ نمایشگاهی که با همه حرف و حدیث‌ها و دشواری‌های ممکن بالاخره طبق قرار قبلی توسط شهرداری تهران تحویل مسؤولان ارشاد شد تا قرار کتابخوانان از این پس در شهری باشد که تابش آفتاب کتاب در آفتابی‌ترین مسیر رخ می‌دهد. اما با همه تلاش‌های صورت گرفته توسط شهرداری از جمله ساخت ایستگاه قطار شهری «شهر آفتاب» و فضا و دکوراسیون مناسبی که در همان بدو ورود در نمایشگاه در فضای بیرونی سالن‌ها به زیبایی گل‌هایی رنگارنگ خود را نمایان می‌کند، در داخل سالن‌های برپایی نمایشگاه و در لابه لای غرفه‌ها معضلات بسیاری خود را نشان می‌دهد که البته بخشی به دلیل فرصت محدودی بوده است که سازندگان برای رساندن به موعد نمایشگاه داشته‌اند. برای نمونه هنگامی که در همان روز اول نمایشگاه در روز چهارشنبه از غرفه‌ها بازدید کردم، جدا از اینکه کاهش چشمگیری در تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به فضای پرشور سال‌های گذشته احساس شد، به هم ریختگی غرفه‌ها که بسیاری در حال آماده‌سازی بودند و نبود تابلوهای راهنما برای بازدید از غرفه‌ها و عدم طراحی مناسب در چیدمان غرفه‌ها برای بازدید مراجعه‌کنندگان پیدا بود و در میانه روز هم برق سالن‌ها چند ساعتی قطع شد و فضای رخوت‌آمیزی در سالن‌ها احساس شد.
با وجود اینکه معضلات ترافیک در مکان‌های گذشته نمایشگاه‌های کتاب مانند مصلای چاره‌ای جز انتقال نمایشگاه کتاب به خارج از شهر تهران نمی‌داد اما به نظر می‌رسد ایجاد بستری لازم برای برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب نیاز به زمانی بیشتر دارد و همان طور که غرفه‌دارها بعضا تمایلی برای طراحی بروشور و تبلیغات نشان ندادند و مردم هم چندان رغبتی برای حضور در فضای دورافتاده «شهر آفتاب» ندارند، مسؤولان بهسازی نمایشگاه هم باید تلاش خود را برای رسیدن به وضعیتی بهتر مضاعف کنند.  آماده نبودن غرفه‌ها، ضعف اطلاع‌رسانی، کمبود سرویس‌های نمایشگاه برای جابه‌جایی بازدیدکنندگان از جمله نقصان‌های روزهای اول برپایی نمایشگاه بود که امید به همتی والا برای رفع آنهاست و البته تمایل و اشتیاق مردم برای خرید کتاب به عنوان کالایی مهم در سبد خرید خانواده امری مهم و ضروری است، چرا که متاسفانه در بازدید از نمایشگاه کتاب مشاهده شد بسیاری از افراد مراجعه‌کننده تنها برای یک دورهمی در کنار فضای سبز نمایشگاه و خوردن غذا به «شهر آفتاب» مراجعه کرده و در خوشبینانه‌ترین حالت خرید کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی و کنکور در میان بسته‌های خریداری شده دیده می‌شد! در صورتی که انواع کتاب‌های موضوعی با نگاه‌هایی متمایز از سوی نویسندگان و با تفکرات متفاوت قابل خرید است.
مساله دیگر عدم تثبیت بعد بین‌المللی این رویداد است که بیشتر همانند بسیاری از جشنواره‌های دیگر ما تنها در عنوان قابل ردیابی است و شاهد فضایی از حضور ناشران معتبر و نویسندگان مطرح در زمان برپایی نمایشگاه کتاب نبوده‌ایم و بدیهی است وجود این مساله می‌تواند بستر مناسبی برای گرم کردن فضای نمایشگاه را برای علاقه‌مندان در بر داشته باشد. آنچه مسلم است برپایی نمایشگاه کتاب به شکلی مطلوب و با فراهم کردن بسترهای لازم می‌تواند زمینه مناسبی را برای مشارکت و علاقه‌مندی مردم جهت همسو شدن با عالم کتاب فراهم کند، چرا که مهم‌ترین شرط رسیدن به جامعه‌ای پویا، آگاه و فعال در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... دسترسی و همراهی با کتاب و توجه به مقوله گرانقدر فرهنگ است.
گفتنی است، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا تاریخ 25 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» در اتوبان شهید کاظمی، نرسیده به عوارضی تهران- قم (سمت راست) برگزار می‌شود و از ساعت 10 صبح تا ساعت 20 میزبان علاقه‌مندان به جهان کتاب است.


Page Generated in 0/0050 sec