printlogo


کد خبر: 157082تاریخ: 1395/2/18 00:00
امروز جانشین کفاشیان مشخص می‌شود؟

سکانس پایانی انتخابات فدراسیون فوتبال امروز شنبه روی پرده خواهد رفت تا به‌رغم شائبه‌ها و شایعه‌های فراوان، تکلیف رئیس این فدراسیون برای یک دوره 4 ساله‌ دیگر مشخص شود. مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال پس از کش و قوس‌های فراوان امروز با برپایی مجمع انتخاباتی این فدراسیون برگزار می‌شود تا به صورت رسمی رئیس فدراسیون فوتبال در 4 سال آتی شناخته شود و بسیاری از حواشی پیش‌آمده در ماه‌های اخیر خاتمه یابد. ابتدا قرار بود انتخابات فدراسیون فوتبال 18 اسفندماه سال 94 پس از اتمام دوره
4 ساله کفاشیان انجام شود اما در نهایت در مجمع عمومی که پیش از این تاریخ برگزار شد، تصمیم بر این شد مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال با 2 ماه تاخیر برگزار شود و با تصمیم هیات رئیسه این فدراسیون قرار شد تا تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان به عنوان سرپرست این فدراسیون کار خود را دنبال کند. با توجه به اینکه اساسنامه سال 90 به عنوان معیار برگزاری انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال تعیین شده اما این اساسنامه در محتوا دارای ایراداتی است که به روز نشده و این امکان وجود دارد که روند برگزاری انتخابات دچار چالش‌هایی شود. چالش‌هایی که حل یا دامن‌ زدن به آن در دستان اعضای مجمع فدراسیون فوتبال است. علاوه بر ثبت‌نام افراد مختلف برای تصدی پست اعضای هیات‌رئیسه اما بیش از هر مساله دیگری انتخابات فدراسیون فوتبال درباره تصدی پست ریاست این فدراسیون کار حساسی را پیش رو دارد. مهدی تاج، مصطفی آجورلو و عزیزالله محمدی 3 نامزدی هستند که با ثبت‌نام خود از این شانس برخوردارند 4 سال سکان هدایت فوتبال ایران را برعهده بگیرند.
هیات رئیسه و یک چالش
با توجه به ثبت‌نام نامزدهای جدید و رد صلاحیت برخی نامزدهای فعلی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای دور آتی انتخابات این فدراسیون، قطع به یقین هیات‌رئیسه دور بعد ترکیب تغییر یافته‌ای خواهد داشت اما باز هم نکته قابل تامل این است که در صورت به سرانجام نرسیدن انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال، درباره قانونی یا غیرقانونی بودن ادامه فعالیت هیات‌رئیسه کنونی مسائلی مطرح است و باید تکلیف هیات رئیسه مشخص شود، چرا که برخی از این اعضا صلاحیت لازم را برای حضور در دور آتی نیافته‌اند و توسط کمیته تایید صلاحیت‌های انتخابات فدراسیون فوتبال احراز صلاحیت نشده‌اند.
چالش‌های احتمالی انتخابات
در صورتی که طبق بند 8 ماده 26 اساسنامه فدراسیون یکی از 3 نامزد تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال دو سوم آرای اعضای حاضر را به خود اختصاص دهد، بدون هیچ‌گونه چالش و شائبه‌ای رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شود اما با توجه به سکوت اساسنامه درباره 2 مرحله‌ای شدن انتخاب ریاست فدراسیون، مسائل عدیده‌ای در این رابطه ایجاد شده است. علی کفاشیان که 4 سال قبل در رقابت با «قریب» در مرحله دوم موفق شد با 47 رای به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شود، از کسب دو سوم آرای اعضای حاضر که 73 نفر بودند باز ماند تا براساس شیوه 1+50 درصد به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شود.
هرچند در اساسنامه ترمیمی که هنوز به تصویب مجمع فدراسیون فوتبال نرسیده این مشکل حل شده اما ملاک کار در انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال اساسنامه سال 90 خواهد بود. بنابراین برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال در صورتی که این انتخابات به مرحله دوم کشیده شود مجمع فدراسیون فوتبال یا براساس کسب دو سوم آرا رئیس خود را انتخاب می‌کند یا اینکه ملاک کار را بر مبنای انتخابات قبلی قرار می‌دهد و شیوه 1+50 درصد راهکار انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال خواهد بود. نکته قابل تامل این است که اگر کسب دو سوم آرا ملاک کار قرار گیرد ممکن است رئیس جدید فدراسیون در این انتخابات شناخته نشود. هرچند اگر شیوه 1+50 درصد نیز به عنوان ملاک انتخاب رئیس فدراسیون مد نظر قرار گیرد، در صورت زوج بودن اعضای حاضر و تقسیم مساوی آرا به هر دو نامزد نهایی باز هم رئیس فدراسیون شناخته نمی‌شود و درباره 3 مرحله‌ای شدن انتخابات و نحوه انتخاب رئیس، مجمع انتخاباتی خواهد بود که تکلیف کار را مشخص خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0053 sec