printlogo


کد خبر: 157100تاریخ: 1395/2/19 00:00
از نمایشگاه نفت چه خبر؟
زنگنه منتقدش را از جلسه بیرون کرد

گروه اقتصادی: روز گذشته و در حاشیه سومین روز برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، نشستی با سازندگان داخلی تجهیزات نفتی که در زمینه ساخت 10 کالای راهبردی صنعت نفت فعالیت دارند، برگزار شد. جهانگیری در این جلسه گفت: اگر مدل جدید قراردادهای نفتی ایران نیاز به اصلاح داشته باشد این کار در دولت ظرف 2 هفته آینده انجام می‌شود و به نظرات کسانی که به توسعه ایران فکر می‌کنند، توجه می‌شود.  وی تاکید کرد: دست‌اندرکاران صنعت نفت باید تلاش کنند حتماً از تجهیزات داخلی استفاده کنند و این شجاعت را داشته باشند که از امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور بهره‌برداری کنند.
منتقد بیرون شد
اما این نشست با حاشیه‌ای جالب همراه بود. در این نشست که سازندگان یک به یک به ارائه گزارش از فعالیت‌های خود مشغول بودند، یکی از تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت میکروفن را در دست گرفت و رو به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت گفت: «چرا با وجود اینکه کالایی در درون کشور تولید می‌شود، مشابه آن برای استفاده در پروژه‌های نفتی از چین وارد می‌شود. ما تولیدکنندگان کالا از واردات چینی گله داریم آقای وزیر!»  وزیر نفت که متوجه شد این تولیدکننده در جمع فعالان ساخت 10 گروه کالاهای راهبردی حضور ندارد و بدون نوبت میکروفن را در دست گرفته، حرف این تولیدکننده را قطع کرد و گفت: «این نقد شما بماند بعدا صحبت می‌کنیم». این جمله وزیر نفت با انتقاد توأم با عصبانیت این تولیدکننده روبه‌رو شد که دیگر میکروفن در دست نداشت. این تولیدکننده که تلاش می‌کرد صدایش رسا باشد، خطاب به وزیر نفت گفت: «چرا اجازه نمی‌دهید صحبت کنم، منِ تولیدکننده کجا گله خودم را به گوش شما برسانم؟» زنگنه در پاسخ گفت: «اینجا و این جلسه برای مواردی دیگر تشکیل شده. من بعدا به شما وقت می‌دهم که بیایید و انتقاد خود را مطرح کنید». در نهایت با هدایت محافظان نهاد ریاست جمهوری، این تولیدکننده از جمع حضار خارج شد به امید اینکه بعداً وقت ملاقات با وزیر نفت را خواهد داشت. در همین حال رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز گفت: برای بومی‌سازی ۱۰ گروه کالای راهبردی صنعت نفت تاکنون ۳۸ قرارداد امضا شده و تعداد این قراردادها در آینده‌ای نزدیک به ۱۰۰ قرارداد خواهد رسید که هدف آنها ساخت کالاهای استراتژیک و پرمصرف روسطحی و زیرسطحی از جمله مته‌ها، موتورها، شیرها، لوله‌های بدون در، لوله‌های CRA  و ماشین‌های دوار خواهد بود. وی افزود: حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال با رشدی 64 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.  همچنین عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تبدیل ایران به صادرکننده بنزین تا پایان دولت یازدهم خبر داد.  وی افزود: در نیمه سال جاری با راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، واردات بنزین را متوقف می‌کنیم.
خط لوله صلح منتفی است
حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در نشستی خبری از کاهش ۱۳تا۱۶ درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه خبر داد و گفت: کارشناسان 2 طرف روی این مساله مذاکره کردند اما به نتیجه نرسیدند و باید منتظر بمانیم حکم آن تا حدود 3 ماه آینده اعلام شود.  عراقی از رکورد بی‌سابقه گازرسانی به روستاهای کشور در سال 94 خبر داد و گفت: در این سال به 2 هزار و 800 روستا گازرسانی کردیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خط لوله صلح دیگر منتفی است و فقط بحث صادرات گاز به پاکستان مطرح است، ادامه داد: ما خط لوله هفتم سراسری را تا ایرانشهر رسانده‌ایم و در حال تکمیل گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان هستیم و اخیرا نیز مسؤولان پاکستان صحبت‌هایی را با وزیر نفت ایران مطرح کرده‌اند که در چابهار اقدام به احداث تأسیسات ال‌ان‌جی کنند و پاکستان به دنبال این است که قیمت گاز برایش ارزان‌تر تمام شود. وی با بیان اینکه ما سالانه حدود 9 هزار میلیارد تومان باید به بخش هدفمندی بپردازیم، گفت: 70 تا80 تومان به ازای فروش هر مترمکعب گاز به هدفمندی و 30 تومان به شرکت گاز تعلق می‌گیرد.  وی درباره میزان جریمه پرداختی ایران به ترکیه خاطرنشان کرد: طبق محاسبات ما رقم غرامت درخواست شده حدود 20 میلیارد دلار می‌شد که ایران در دادگاه‌های مربوط بین‌المللی حاضر شد و با دفاع قوی، رأی صددرصد به نفع ایران صادر شد و قرار نیست ما غرامتی به ترکیه بپردازیم.


Page Generated in 0/0057 sec