printlogo


کد خبر: 157112تاریخ: 1395/2/19 00:00
مرثیه‌ای برای دیپلماسی
عراقچی: برجام فقط موانع را برداشت

گروه سیاسی: قضاوت عمومی درباره عملکرد دستگاه دیپلماسی ایران بویژه درباره برجام به مرور واقع‌بینانه‌تر می‌شود. این روند البته با ادبیات اعتراف‌گونه مقامات دیپلماتیک، در حال شتاب گرفتن است.
به گزارش «وطن امروز»، در حالی که 8 ماه از اجرای تعهدات ایران و 3 ماه نیز از اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام گذشته است اما نه‌تنها کمترین اثری از این توافق در جامعه مشاهده نمی‌شود بلکه بانیان این توافق نیز نسبت به تحقق انتظارات خود از برجام به گلایه افتاده‌اند. در میان این گلایه‌ها و دلخوری‌ها، البته برخی مواضع و ادبیات تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم عمق این نگرانی‌ها را نشان می‌دهد. در تازه‌ترین این مواضع، دیروز جواد ظریف گفت برای اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام باید آنها را تحت فشار قرار دهیم. او البته می‌داند در چنین شرایطی که ایران به تعهداتش عمل کرده و طرف مقابل از اجرای تعهدات خود سر باز می‌زند، ساده‌ترین راه برای سر عقل آوردن طرف مقابل، اعلام نقض توافق و تعلیق تعهدات ایران است! البته این اظهارات ظریف این سوال را نیز مطرح کرده است که چرا برجام به گونه‌ای انشاء شده است که طرف مقابل به راحتی می‌تواند تعهدات خود در آن را اجرا نکند و توافق نیز پابرجا بماند؟! دیگر اظهارنظر قابل تامل دیروز را فرد شماره 2 مذاکرات هسته‌ای دولت حسن روحانی، یعنی عباس عراقچی مطرح کرد. در حالی که دولت روحانی قبل از به بار آمدن برجام، کلید حل همه مشکلات را توافق هسته‌ای اعلام کرده بود، عباس عراقچی دیروز گفت برجام تنها موانع را برداشته و برای بهبود شرایط باید مسؤولان مربوط تلاش کنند.  از سوی دیگر در حالی که برخی دولتی‌ها و حامیان غربگرای آنها بارها از برجام به‌عنوان الگویی برای بهبود روابط با آمریکا سخن گفته بودند عراقچی دیروز اذعان کرد خصومت آمریکایی‌ها با مردم ایران نه‌تنها ادامه دارد بلکه با برجام، این دشمنی بیشتر هم شده است.
البته آنچه این مواضع ظریف و عراقچی را تکمیل کرد، اظهارات ضدایرانی ترکی فیصل، شاهزاده سرشناس سعودی و رئیس پیشین دستگاه امنیتی عربستان بود. در حالی که پیش‌تر ادعا می‌شد عربستان‌سعودی از مخالفان توافق هسته‌ای است اما مرد امنیتی آل‌سعود تاکید کرد ایران باید به برجام پایبند بماند و در ادامه تهدید کرد در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، عربستان‌سعودی برای خود سلاح هسته‌ای فراهم خواهد کرد!
فشار بیاورید!
محمدجواد ظریف دیروز در همایش فرآیند قانونگذاری، چالش‌ها و راهکارها با تاکید بر اینکه قبل از برجام شرایط ویژه‌ای برای کشور ایجاد شده و فروش نفت کاهش یافته بود، گفت: طرف مقابل مصوباتی برای تحریم ما داشت به طوری که امکان دریافت دارایی‌ها وجود نداشت و تقریبا می‌توان گفت تنها پول نقدی که وارد کشور شد از طریق توافق ژنو صورت گرفت و این نکات فراموش‌شدنی نیست. اینکه برجام در چه شرایطی واقعیت پیدا کرد را باید در نظر داشته باشیم اما باید طرف مقابل را برابر تعهداتش مسؤول بدانیم و آنها را برای اجرای تعهدات‌شان تحت فشار قرار دهیم. وظیفه ما نیز ایجاد بیشترین فشار به طرف مقابل برای تضمین اجرای تعهداتش است.  وزیر امور خارجه ادامه داد: ما آنچه را در صحنه بین‌الملل بیان می‌کنیم برای این است که اطمینان پیدا کنیم طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده است یا خیر.
شرط برجام برای حل مشکلات!
عباس عراقچی نیز در نشست شورای اداری استان البرز گفت: یکی از مشکلات زمانبر بودن بازگشت به وضع قبل از تحریم‌ها است که فروش نفت مثال بارز در این زمینه به شمار می‌رود و امروز با برجام تحریم نفت برداشته شده و منعی برای فروش نفت نداریم. معاون وزارت امور خارجه اضافه کرد: در دوران تحریم تمام مشتری‌ها از دست رفتند که برای پیدا کردن مشتری نیاز به زمان داریم که اکنون فروش نفت ایران به 2 میلیون بشکه در روز رسیده اما برای بازگشت به حالت قبل از تحریم‌ها زمان نیاز است. عراقچی خاطرنشان کرد: این امر درباره بانک‌ها سخت‌تر است، چراکه بانک‌ها به مدت 10 سال از شبکه بین‌الملل حذف شده بودند و این زمان بیشتری را می‌طلبد ضمن اینکه قبل از موقعیت تحریم نیز شرایط ایده‌آلی نداشتیم. وی تاکید کرد: برجام فقط موانع را برداشت و اکنون کار و تلاش می‌خواهد. اکنون تداخل بین تحریم‌های برداشته شده و نشده، داریم، چراکه تحریم‌ها فقط به دلایل هسته‌ای نبود و بسیاری از تحریم‌ها به بهانه حمایت از حزب‌الله و مقابله با رژیم صهیونیستی سرجایش است.  عراقچی گفت: البته بدجنسی و خباثت آمریکایی‌ها نیز هست و اگرچه تحریم‌ها برداشته شده ولی دشمنی آنان سرجایش است و با برجام خصومت‌های آمریکا نیز بیشتر شده است.
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: توقع نداشته باشیم آمریکا دیگر ایران اسلامی را اذیت نکند بنابراین موضوع هسته‌ای مدیریت شد و در بحث منطقه‌ای، دفاع از فلسطین و لبنان کوتاه نخواهیم آمد و صهیونیست‌ها، آمریکا و عربستان‌سعودی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. آنان نتوانستند جلوی برجام را بگیرند اما سعی می‌کنند ایران ثمره کمتری از برجام ببرد.
وی یادآور شد: اگر بخواهیم از نتایج برجام بهره‌مند شویم باید شرایطی ایجاد کنیم تا تاجران اطمینان برای حضور داشته باشند و قوانین در این زمینه تسهیل شود، چراکه همه دنیا اذعان دارند ایران قدرتی نوظهور است و پایه‌های قدرتش در زمینه علمی و گفتمانی قوی است.
عراقچی گفت: پایه‌های اقتصادی به دلیل تحریم‌ها یک مقدار سست بوده که اکنون برجام زمینه را فراهم کرده و به شرط مدیریت می‌توان اطمینان داشت جمهوری اسلامی با رفع نواقص می‌تواند به یک بازیگر بین‌المللی تبدیل شود.
و برادران سعودی!
«ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان و «یاکوف عادمیرور» معاون سابق امنیتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل پنجشنبه شب در نشستی در واشنگتن به ابراز دیدگاه‌های ضدایرانی پرداختند.  به گزارش فارس به نقل از سی‌ان‌ان، ترکی الفیصل در ابتدای این نشست مدعی شد حضور این دو نفر در یک نشست به معنی این نیست که روابط ریاض و تل‌آویو به حالت عادی درآمده است.  شبکه خبری سی‌ان‌ان در ادامه نوشته برخلاف این واقعیت که عربستان‌سعودی هرگز وجود اسرائیل را به رسمیت نشناخته، ریاض و تل‌آویو در سال‌های گذشته بدون سر و صدا با یکدیگر درباره تهدیدهای مشترک از جمله ایران تبادل اطلاعات کرده‌اند. به نوشته سی‌ان‌ان، بارزترین نشانه پیوند بین اسرائیل و عربستان، رابطه امنیتی طولانی و وابستگی امنیتی به آمریکاست. در نشست پنجشنبه شب، هر دو مقام اسبق، مدعی شدند نقض برجام برای ایران تبعات در پی خواهد داشت.  ترکی الفیصل گفت: «در صورت حرکت ایران به سمت بمب اتم، تمام گزینه‌ها از جمله دستیابی به سلاح‌های اتمی، جهت مقابله با هرگونه رخداد از طرف ایران، روی میز خواهد بود». عادمیرور هم با بیان ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت: ایران در سال‌های پایانی برجام، به سمت ساخت سلاح حرکت خواهد کرد.


Page Generated in 0/0055 sec