printlogo


کد خبر: 157137تاریخ: 1395/2/19 00:00
حواشی رخ‌داده در نمایشگاه بیست‌ونهم کتاب تهران
باد، باران و آفتاب!

گروه فرهنگ و هنر: این روزها اگرچه دوستداران کتاب از تهران و شهرستان‌های مختلف کشور با شوق و ذوق رسیدن به آثاری جدید خود را به «شهر آفتاب» می‌رسانند، اما حواشی رخ‌داده پیرامون این نمایشگاه، چگونگی میزبانی این مکان جدید را برای مخاطبان همراه با ابهامات بسیاری کرده و انتقاداتی را از سوی مردم و نویسندگان در بر داشته است که به‌شخصه از طریق چند تن از اهالی قلم چنین گلایه‌هایی را شنیدم. در واقع با توجه به اینکه نسبت به روز اول برگزاری نمایشگاه بیست‌ونهم، تعداد مراجعه‌کنندگان در روزهای بعد افزایش یافت به همان نسبت هم تعداد حوادث و اتفاقات ناگوار رو به فزونی رفت! به نحوی که باد شدیدی که عصر روز جمعه وزیدن گرفت، موجب شد بخشی از سازه‌های تازه‌تاسیس نمایشگاه واژگون شود. از این‌رو باد و باران در واقع «آفتاب» و مراجعه‌کنندگان به آن را دچار مشکلاتی بسیار کرد، به طوری که مردم به طور متناوب، ۲ مرتبه باران شدید و سپس آفتابی شدن هوا را شاهد بودند. اما در یکی از حوادث، در پی توفان شدید بهاری که با وزش باد و بارش همراه بود، یکی از قطعات آلومینیومی سقف سازه‌ای در «شهر آفتاب» جدا شده و در هوا به پرواز درآمد! از طرفی همچنان عدم اطلاع‌رسانی برای کم کردن اتلاف وقت مراجعه‌کنندگان به غرفه‌ها به دلیل نبود تابلوی راهنما در ورودی‌ها به چشم می‌خورد، چنانکه در ابتدای هر راهرو به شکلی ابتدایی کاغذی چسبانده شده و با ماژیک شماره راهرو به ثبت رسیده است! این مساله به شکل فاحشی عنوان بین‌المللی اعلام شده برای نمایشگاه را زیر سوال برده و جشنواره را به فرم محلی درآورده است!
همچنین حضور شرکت‌های تجاری غیرمرتبط که هیچ نسبتی با حوزه کتاب و ادبیات ندارند، بخشی از محوطه سالن نمایشگاه را به شکلی تجاری درآورده و فضایی غیرفرهنگی را رقم زده است. با توجه به اینکه بخشی از دلیل کتابخوان نبودن مردم ایران به رشد فزاینده و بی‌حد و مرز شبکه‌های مجازی و عرضه انواع وسایل ارتباطی مرتبط است، وجود انواع اپراتورها در نمایشگاه کتاب چه تعریفی دارد؟! این در حالی است که با کمی تحقیق و بررسی آمارها در کشورهایی که وضعیت مطالعه در آنها مثبت است، می‌توان به‌راحتی دریافت که افزایش سرانه مطالعه با کاهش بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی نظیر اینترنت، شبکه تلفن همراه و تلویزیون مرتبط بوده است. آنچه مسلم است فضای نمایشگاه کتاب و پیرامونش و حتی مسیر منتهی به این مکان که این روزها مهم‌ترین بخش جغرافیای فرهنگی کشور است، باید در راستای تهییج مردم جهت کتابخوانی باشد. از سویی در روزهای ابتدایی باز هم همانند همان خطای مضحکانه جشنواره جهانی فیلم فجر که با ثبت تاریخ اشتباه در پوستر جشنواره رخ داده بود، غلط‌های املایی در معادل‌سازی انگلیسی و عربی «بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به چشم خورد که پس از چندی به جای تصحیح اشتباه رخ‌داده، مسؤولان امر به طور کلی عناوین غیرفارسی را حذف کردند! اما تراکنش‌ها هم در نوع خود عدد جالبی را نشان داده است؛ یکهزار و 554 دانش‌آموز برای دریافت بن کتاب ثبت‌نام کردند و 7200 نفر بن خود را دریافت کردند اما 17 هزار تراکنش در روز نخست نمایشگاه صورت گرفت. همچنین تاکنون 193 هزار و 65 نفر برای دریافت بن‌های دانشجویی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود 10 هزار و 290 نفر از طریق وب‌کیوسک و 25 هزار و 586 نفر از طریق مراجعه به شعب و 75 هزار و 537 نفر به صورت گروهی بن‌کارت خود را دریافت کردند. اما مساله تعجب‌برانگیزی که نقدی بسیار بر آن خواهد بود، وجود برخی آثار مغایر با نگاه مردمان این سرزمین است که در
لابه لای پیشخوان غرفه‌ها به چشم می‌خورد، برای نمونه یکی از انتشاراتی‌ها اقدام به عرضه آثاری از نویسنده فراری و معاندی چون ابراهیم نبوی کرده و 3 کتاب از وی را به نمایشگاه امسال آورده که در این‌باره لازم است مسؤولان امر اهتمام ویژه‌ای به خرج دهند. برگزاری «روز ایتالیا» در نمایشگاه کتاب نیز حواشی مربوط به خود را داشت؛ هنگامی که مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در این برنامه در پاسخ به سوالی درباره بلوکه شدن اموال ایران و نقض برجام از سوی آمریکا بشدت عصبانی شد و گفت که تنها به سوالاتی درباره نمایشگاه پاسخ خواهد داد! اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از خدمات شهری انجام شده توسط شهرداری تهران و تلاش‌هایی که در چند ماه اخیر جهت تجهیز ایستگاه متروی «شهر آفتاب» انجام شده است، از نگارش نامه‌ای جهت دعوت مقام معظم رهبری برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد. لازم به ذکر است بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است» تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» واقع در اتوبان خلیج‌فارس، رو‌به‌روی حرم مطهر امام خمینی(ره) منتظر علاقه‌مندان به کتاب است.


Page Generated in 0/0056 sec