printlogo


کد خبر: 157150تاریخ: 1395/2/19 00:00
چهارگوشه

زلزله دولتی در عربستان
پادشاه عربستان سعودی، شنبه در فرمانی، دستور داد برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی از حیث ساختاری تغییر کنند. بنا بر این دستور، وزارت آب و برق منحل و نام وزارت صنعت و تجارت به وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری تغییر یافت. بنا بر این گزارش، وزارت کار و وزارت امور اجتماعی در یکدیگر ادغام شدند و نام وزارت حج به «وزارت حج و عمره» تغییر کرد. ملک سلمان در این دستور، با تغییر نام وزارت نفت به وزارت «انرژی و صنعت و منابع زیرزمینی»، علی النعیمی، وزیر نفت را برکنار و به جای وی خالد الفالح را منصوب کرد. ملک سلمان همچنین دستور برکناری بندر حجار، وزیر حج این کشور را صادر کرد.

کشف 50 گور جمعی در عراق
نماینده سازمان ملل در امور عراق از کشف بیش از 50 گور جمعی در مناطق آزاد شده از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد. یان کوبیش جمعه در جلسه شورای امنیت گفت، با آزاد سازی مناطق بیشتری از عراق، شواهد بیشتری از جنایات فجیع این گروه به‌دست می‌آید. کوبیش افزود، 3 گور جمعی که در آنها بقایای جسد 40 نفر وجود دارد، در زمین فوتبال شهر رمادی کشف شده است.

اذعان آمریکا
به مداخله نظامی در یمن
وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار اذعان کرد نیروهای نظامی این کشور در خاک یمن حضور دارند. سخنگوی پنتاگون جمعه گفت در هفته‌های اخیر «تعداد بسیار کمی» از پرسنل نظامی همکاری با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف سعودی را برای آنچه وی مبارزه با تروریست‌های القاعده در شهر بندری المکلای یمن عنوان کرد، آغاز کرده‌اند. در همین حال، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت جنوب این کشور به بهانه مبارزه با القاعده در حال اشغال از سوی بیگانگان است.

کلاس درس نتانیاهو در سازمان ملل
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد مجدد از قطعنامه اخیر یونسکو درباره مسجدالاقصی و دیوار ندبه، از تصمیمش برای برگزاری همایشی درباره تاریخ یهودیت برای کارکنان سازمان ملل خبر داد. این اقدام بنیامین نتانیاهو در واکنش به قطعنامه جنجالی یونسکو درباره دیوار ندبه صورت گرفت. پیش‌تر شورای اجرایی یونسکو قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تجاوزات صهیونیست‌ها و تدابیر غیرقانونی رژیم صهیونیتی علیه مسجدالاقصی و آزادی نمازگزاران مسلمان بشدت محکوم شده بود.

برلین: اروپا در معرض خطر است
وزیر خارجه آلمان معتقد است اروپا در خطر است. وی در گفت‌وگو با روزنامه «اوزنابورگر‌ تسایتونگ» گفت مدت‌ها اروپا را خطری تهدید نمی‌کرد اما در پی مشکلات مالی و به دنبال آن بحران پناهجویان اروپا در این قاره تغییری ایجاد شده است. وزیر خارجه آلمان افزود برای بحران‌های اروپایی از قبیل مسائل مربوط به مهاجران به زمان نیاز است تا برای دستیابی به راهکاری در زمینه بحران اروپایی تلاش شود.

2 کشته در تیراندازی واشنگتن
پلیس آمریکا در منطقه مونتوگومری در حاشیه واشنگتن اعلام کرد روز جمعه در 2 حادثه تیراندازی در 2 فروشگاه بزرگ این منطقه 2 تن  کشته و 2 تن دیگر هم زخمی شده‌اند. پلیس منطقه مونتوگومری در حاشیه واشنگتن گفته بود 2 تن از مجروحان این تیراندازی مرد و یک تن زن است و عامل تیراندازی موفق به فرار شده است. پلیس آمریکا اعلام کرد هنوز مشخص نیست آیا ارتباطی میان این 2 تیراندازی وجود دارد یا خیر.

رئیس‌جمهوری برزیل
در آستانه برکناری
کمیته ویژه رسیدگی به پرونده دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل در مجلس سنای این کشور به استیضاح روسف رای داد که ممکن است به تعلیق وی طی روزهای آتی منجر شود. اگر چه رای این کمیته ویژه غیر الزام‌آور است اما آخرین مرحله رسمی قبل از رای‌گیری روز چهارشنبه سنا درباره دادگاهی شدن روسف محسوب می‌شود. کمیته ویژه رسیدگی به پرونده دیلما روسف عمدتا از سناتورهایی تشکیل شده که خواستار افشاگری درباره پرونده فساد مالی رئیس‌جمهور برزیل هستند.
 


Page Generated in 0/0077 sec