printlogo


کد خبر: 157247تاریخ: 1395/2/21 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت:
حج95 با چالش مواجه است

گروه اجتماعی: «4 ماه از جدول زمانبندی حج عقب‌تر هستیم و چنانچه رفتار غیرمتعارف و تعلل سعودی‌ها ادامه پیدا کند حج با چالش مواجه می‌شود».
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب عنوان کرد: شورایعالی حج با حضور وزیر ارشاد، وزیر امور خارجه و نمایندگان وزارتخانه‌های گوناگون برگزار و موضوعات متفاوتی از جمله آخرین وضعیت مذاکرات عربستان در این جلسه بررسی شد.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در جلسه قبلی با مدیران عربستان، قرار بود ظرف یک هفته موضع خود را اعلام کنند اما به‌رغم گذشت ۲۰ روز هنوز موضع شفاف و صریحی را نسبت به صدور ویزا برای کمیته‌های مسکن، تغذیه و تدارکات اعلام نکرده‌اند.
تأخیر 4ماهه در اجرای برنامه‌های حج
 وی در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی فرصت برای انجام اقدامات لازم برای اعزام زائران به تمتع وجود دارد، به مهر گفت: از جدول زمان‌بندی حج ۴ ماه عقب هستیم و وارد محدودیت زمانی قرمز شده‌ایم. طبق روال عادی سال‌های گذشته، اول شوال باید صدور ویزا آغاز شده و قبل از صدور ویزای زائران  قرارداد تدارکات، مسکن و حمل‌ونقل باید بسته شود در حالی که تا امروز این اتفاق رخ نداده است.
به گفته رئیس سازمان حج، ادامه کارشکنی‌ها و رفتار غیرمتعارف سعودی‌ها و مدیران حج عربستان، حج 95 را با چالش مواجه می‌کند.
حج تمتع ۹۵ در هاله‌ای از ابهام
‌این در حالی است که دعوت نشدن از زائران ایرانی برای حج تمتع ۹۵ با بهانه‌تراشی‌ها و توهین‌های بی‌حد سعودی‌ها حکایت از این دارد که کمترین خرد جمعی در عربستان حاکم نیست و با این وصف حج ۹۵ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
سران سعودی با رفتارهای متناقض خود در تعطیل کردن دفاتر سازمان حج و زیارت در مکه، به تعویق انداختن سفر هیات ایرانی برای نشست حج تمتع 95، انجام نشدن محاکمه پلیس‌های خاطی سعودی، پرداخت نکردن دیه شهدای منا، سنگ‌اندازی بر سر راه مدیران حج ایران و سیاسی کردن این فریضه شرعی، نشان می‌دهند تمایلی به حضور زائران ایرانی در حج امسال ندارند.
واهمه آل‌سعود از حضور ایرانیان در حج
درباره دلایل وهم و ترس سعودی‌ها از زائران ایرانی دلایل بی‌شماری را می‌توان عنوان کرد که هیچ ارتباطی به قطع روابط سیاسی یا اختلافات قومی و مذهبی ندارد. برخی از مهم‌ترین دلایل آن به شرح زیر است:
1 ـ استکبارستیزی ایرانی‌ها در مراسم برائت از مشرکین یکی از مهم‌ترین دلایل ترس سعودی‌ها از زائران ایرانی حج تمتع است.
2 ـ وحدت ایجادشده از جانب زائران ایرانی و وحشت از بیداری اسلامی در میان دیگر مسلمانان از دیگر دلایل وهم عربستانی‌ها به حساب می‌آید.
3 ـ ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و دسیسه‌تراشی برای ایران‌هراسی از جمله دیگر دلایل ترس عربستانی‌ها از زائران ایرانی است.
4 ـ تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قطب جهان اسلام و حسادت‌ورزی مدیران سعودی به کشورمان یکی دیگر از دلایل ترس و مخالفت  عربستانی‌ها با زائران تمتع ایران است.
5 ـ احترام سایر مسلمانان به زائران ایرانی و ایجاد اتحاد میان مسلمانان از دیگر دلایل وهم سعودی‌هاست.
مدیران تندروی سعودی ‌که به‌تازگی بر کرسی قدرت تکیه زده‌اند با هر دلیل و بهانه‌ای به‌دنبال حضور نیافتن زائران ایرانی در حج تمتع 95 بوده و خواهان آن هستند تا همانند کینه‌ورزی در عرصه سیاسی به دشمنی و انتقامجویی در عرصه مذهبی بپردازند و به عداوت خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند که در این میان تیزهوشی و تدبیر مدیران کشورمان حائز اهمیت است و باید در این عرصه نیز نسبت به دسیسه‌های شوم سعودی‌ها با عزت، حکمت و مصلحت گام بردارند.


Page Generated in 0/0056 sec