printlogo


کد خبر: 157256تاریخ: 1395/2/21 00:00
چند نکته پیرامون اسباب بازی کودکان

 بازی، بهترین کار کودکان ما و اسباب‌بازی هم وسیله کار آنهاست. توجه داشته باشیم همان‌گونه که اسباب‌بازی مناسب، کودک ما را در مسیر رشد و ترقی قرار می‌‌دهد، اسباب‌بازی نامناسب هم می‌‌تواند موجب توقف کودک ما شده و حتی ممکن است زمینه انحراف‌های گوناگون را برای آن فراهم آورد.
کوتاهی‌ نکردن در خرید اسباب‌بازی مناسب
عده‌‌ای از والدین، بدون جهت در خرید اسباب‌‌بازی مناسب برای کودکشان کوتاهی می‌کنند. توجه داشته باشیم که مهم‌تر از پول، شکوفا شدن استعدادهای درونی فرزندان‌مان و حفظ عزت و شخصیت آنهاست.
اگر به اندازه کافی برای فرزندان‌مان اسباب‌بازی نخریم، ممکن است دوران کودکی خود را در حسرت داشتن اسباب‌بازی‌هایی که در دست دیگران می‌‌بینند بگذرانند و همواره در معاشرت با آنها احساس حقارت کنند. پس شایسته است که در حد توان و شأن خود، اسباب‌بازی‌‌های مناسبی برای فرزندان‌مان خریداری کنیم.
مراقبت از اسباب‌بازی
گاهی کودکان ما در نگهداری از اسباب‌بازی‌های خود دقت لازم را به خرج نداده و بدون جهت آنها را خراب می‌کنند. در این صورت باید دقت داشته باشیم که کم‌دقتی در مراقبت از اسباب‌بازی در روحیه‌ فرزندان‌مان نهادینه نشده و موجب بی‌‌مبالاتی آنها در استفاده صحیح از وسایل شخصی خود نشود. در چنین مواقعی ـ بویژه اگر فرزندمان این کار را تکرار کرد ـ باید به او تذکر دهیم و بلافاصه برایش اسباب‌بازی نخریم تا اینکه قدر وسیله خود را بهتر دانسته و با خود تصمیم بگیرد که دیگر کم‌دقتی نداشته باشد.
بهترین اسباب‌بازی‌ها
محبت در حق فرزند، به این نیست که اسباب‌بازی‌های گرانقیمت و تجملاتی برای او بخریم، بلکه محبت به این است که اسباب‌بازی‌هایی برای کودک‌مان تهیه کنیم که بیش از هر چیز در رشد و شکوفایی استعدادهای او مفید باشد. بهترین اسباب‌بازی آن است که قوه‌ تخیل و تفکر کودک ما را شکوفا کرده و بتواند با آن جذاب‌‌ترین بازی‌‌ها را داشته باشد. گاهی اوقات بچه‌ها با یک چوب معمولی چنان بازی‌های شیرینی می‌‌کنند که با اسباب‌بازی‌های گرانقیمت چنین نمی‌‌کنند.
تمرین سخاوت
کودکان‌مان را تشویق کنیم تا سخاوتمندانه اسباب‌بازی‌های خود را در اختیار همبازی‌های‌شان قرار دهند و با یکدیگر بازی کنند. متأسفانه برخی والدین که مبتلا به خساست و تنگ‌‌نظری هستند، با بی‌‌توجهی به عوارض ناشی از آن، کودک خود را از این کار خوب منع می‌کنند. این کار والدین موجب می‌‌شود کودکان‌شان بتدریج متمرکز در خود و خواسته‌‌های خویشتن شوند و برای دیگران و خواسته‌‌های آنها اهمیت چندانی قائل نشوند. البته توجه داشته باشیم چنانچه همبازی‌های کودکان‌مان در بازی با اسباب‌بازی‌ها دقت لازم را ندارند و به آنها آسیب می‌‌رسانند، فقط اسباب‌بازی‌های ظریف و حساس را از دسترس آنها دور کنیم تا کودکان ما بتوانند با دیگر اسباب‌بازی‌‌های خود از میهمان‌شان پذیرایی کنند.
تعمیر اسباب‌بازی
به فرزندان‌مان بیاموزیم اسباب‌بازی‌های کهنه و قدیمی خود را تعمیر و ترمیم کنند و دوباره آنها را مورد استفاده قرار دهند. این کار فوایدی دارد که به 3 نمونه از آنها اشاره می‌شود:
1- کودکان‌مان به صورت غیرمستقیم در نگهداری از اسباب‌بازی‌‌های خود تشویق می‌شوند و یاد می‌گیرند از نعمت‌‌هایی که در اختیار آنها قرار داده می‌‌شود حداکثر استفاده مفید را داشته باشند.
2- فرزندان‌مان طریقه نگهداری و تعمیر اسباب‌بازی‌های خود را می‌‌آموزند.
3- موجب ازدیاد محبت فرزندان‌ به ما و همچنین تکریم شخصیت آنهاست.
گاهی اوقات کودکان ما از برخی اسباب‌بازی‌های خود خاطرات خاصی دارند که به هیچ نحوی حاضر به کنار گذاشتن آنها نیستند. دختربچه‌ای را دیدم که به‌رغم داشتن عروسک‌‌های بسیار زیبا، بیشترین وقت بازی خود را با عروسک کهنه و زوار در رفته‌اش سپری می‌‌کرد. حال وقتی شما به جای دور انداختن این عروسک به او کمک کنید تا عروسکش را تعمیر کند و لباس جدید برایش بدوزید، در این صورت هم برای خواسته‌اش ارزش قائل شده‌اید و هم کاری کرده‌اید که شما را بیشتر دوست داشته باشد و به شما اعتماد کند.  
منبع: کتاب آیین شکوفایی، احمد نباتی


Page Generated in 0/0054 sec