printlogo


کد خبر: 157268تاریخ: 1395/2/21 00:00
لبنانی‌ها همپیمانان سعودی را تحویل نگرفتند
حزب‌الله پیروز انتخابات شوراها

گروه بین‌الملل:‌ مرحله نخست انتخابات شورای شهر لبنان روز یکشنبه در مرحله اول با پیروزی مطلق لیست‌های وابسته به حزب‌الله و جنبش امل به پایان رسید.  نتایج غیررسمی این انتخابات در منطقه بقاع از پیروزی فهرست «وفاداری و توسعه» که مورد حمایت حزب‌الله لبنان و جنبش امل است، در بخش‌های مختلف این منطقه خبر می‌دهد. این انتخابات به صورت 4 مرحله‌ای برگزار می‌شود و تا 29 مه ‌(9 خرداد) در 5 استان دیگرِ لبنان ادامه خواهد داشت. بر پایه این گزارش، تمام 21 نامزد فهرست وابسته به جنبش حزب‌الله توانستند وارد شورای شهر بعلبک شوند. تمام اعضای فهرست «وفاداری به خون شهدای بریتال» که تحت حمایت حزب‌الله لبنان است نیز در انتخابات منطقه‌ای بریتال پیروز شدند. فهرست «کرامت شهدا» مورد حمایت حزب‌الله نیز در منطقه الاخضر و البزالیه به پیروزی دست یافت.  نامزدهای مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل در منطقه الناصریه در زحله و روستاهای بقاع غربی شامل مشغره، سحمر، یحمر، لبایا، زلایا و عین التینه نیز پیروز شدند. در هرمل نیز فهرست «وفاداری و توسعه» موفق شد 20 کرسی از مجموع 21 کرسی این شهر را به دست آورد.  در منطقه القصر نیز نمایندگان مورد حمایت حزب‌الله لبنان به‌ صورت کامل به
 18 کرسی‌ شورای این شهر دست پیدا کردند. براساس قوانین لبنان، مدت عضویت در شوراهای شهر 6 سال است. این نخستین انتخابات در لبنان از زمان انتخابات شورای شهر در سال 2010 است. لبنان در طول 2 سال گذشته رئیس‌جمهور نداشته و از سال 2009 نیز انتخابات مجلس برگزار نکرده‌است.
پیام‌های انتخابات لبنان
با وجود تبلیغات گسترده و هزینه‌های زیاد توسط حزب غربگرای المستقبل- همپیمان اصلی رژیم سعودی در لبنان- نهاد المشنوق، وزیر کشور اعلام کرد براساس برآوردهای اولیه تنها 20 درصد اهالی پایتخت پای صندوق‌های رای آمده‌اند. در بیروت 4 فهرست از جمله «بیروتی‌ها» مورد حمایت جریان المستقبل، «بیروت شهر من» متشکل از فعالان مدنی، هنرمندان و دانشگاهیان با هم رقابت شدیدی داشتند و در زحله نیز فهرست‌های مختلف با هم به رقابت پرداختند که یکی از فهرست‌ها مورد حمایت 3 حزب مسیحی «الکتائب، نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی» بود که در مقابل «فراکسیون مردم» و همپیمانانش قرار گرفته بود.  روزنامه السفیر در گزارشی با اشاره به میزان مشارکت مردمی در این انتخابات، تاکید کرد انتخابات شوراهای شهر در بیروت و مشارکت کم مردم، انتظارهای حزب جریان المستقبل برای رای به فهرست خود تحت عنوان «بیروتی‌ها» را فراهم نکرد اگر چه ممکن است تعداد زیادی از این فهرست به شورای شهر بیروت راه یابند. کاهش جایگاه جریان المستقبل در پایتخت لبنان بعد از فاش شدن سرقت اموال عمومی توسط شرکت‌های نزدیک به این جریان، دست داشتن برخی عناصر و مقامات لبنانی وابسته به آن در پرونده‌های فساد از جمله زباله‌ها، تجارت انسان و برده‌های جنسی، اینترنت غیرقانونی و رشوه و دست‌اندازی به اموال عمومی دور از انتظار نبود و کاهش 80 درصد رای به این جریان در انتخابات شوراهای شهر بخوبی آن را اثبات می‌کند.  به نوشته این روزنامه، تبلیغات گسترده و پرهزینه با حضور شخص سعد الحریری و سخنرانی‌های مستمر او و سفرهایش به مناطق مختلف نتیجه‌بخش نبود و نتوانست مردم را ترغیب کند برای رای دادن به فهرست او پای صندوق‌های رای حاضر شوند. این در حالی است که در منطقه بعلبک و بریتال انتخابات شوراهای شهر بیشتر جنبه سیاسی داشت و شاید حضور شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در بقاع و مشارکتش در اداره اتاق عملیات انتخابات حزب‌الله بیانگر آن باشد.  حزب‌الله تاکید کرد سرگرم بودن آن به جنگ با تروریست‌های تکفیری در سوریه و مراقبت و کنترل مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی، از اهتمام جدی آن به جبهه داخلی نکاسته است و به این ترتیب حزب‌الله توانست با پیروزی در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان ضربه دیگری به رژیم آل‌سعود و صهیونیست‌ها وارد کند که تلاش‌های گسترده‌ای برای منزوی کردن این جنبش در داخل لبنان با هدف اجرای توطئه‌های خود علیه مقاومت انجام می‌دهند.


Page Generated in 0/0052 sec