printlogo


کد خبر: 157270تاریخ: 1395/2/21 00:00
وحشت اسرائیلی‌ها از همدردی نوین ژرمن‌ها با نازی‌ها
کتاب هیتلر در مدارس آلمان!

گروه بین‌الملل: با تمام شدن مهلت 70 ساله انحصار حقوق معنوی کتاب معروف آدولف هیتلر که به دولت فدرال ایالت آزاد بایرن یا همان باواریای آلمان تعلق داشت، این اثر به دست ناشران آزاد افتاده است. آنها به بهانه نقد نازیسم و اضافه کردن تفاسیر انتقادآمیز مورخان درباره عصر رایش سوم، این کتاب را به جذاب‌ترین اشکال ممکن در شمارگانی انبوه منتشر کرده‌اند و در نتیجه از ابتدای سال میلادی جاری «نبرد من» به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این کشور مبدل شده است. اگرچه این پدیده نشان‌دهنده احیای روح ملی‌گرایی ژرمن‌هاست اما برخی جامعه‌شناسان هم اقبال زیاد به کتابی را که مشحون از ایدئولوژی رهبر فاشیسم و نازیسم است، ناشی از کنجکاوی عمومی نسبت به اثری می‌دانند که سال‌های سال نیمه ممنوع بوده است. این توجیه هوشمندانه فقط مختص ناشران نیست و حالا طیف اکثریت نمایندگان مجلس ایالتی بایرن، بزرگ‌ترین ایالت آلمان فدرال، با استفاده از بهانه‌ای مشابه، پیشنهاد گنجانده شدن کتاب مشهور هیتلر در برنامه درسی مدارس را مطرح کرده‌اند.  شبکه تلویزیونی فرانکو ژرمنی «آرته» سراغ یکی از مبتکران این ایده رفته و پرسیده است که چرا محصلان باید این کتاب را بخوانند؟ توماس گرینگ، نماینده مجلس باواریا پاسخ می‌دهد: «منظور ما محصلان 17-15 سال است. آنها باید این کتاب را در کلاس درس مطالعه کنند. فکر نمی‌کنم بچه‌های کنونی با خواندن آن وسوسه بشوند اما اگر آنها با ایدئولوژی‌های راست گذشته مانند ایدئولوژی هیتلر آشنا بشوند شاید این کتاب از آنها در مقابل ایدئولوژی‌های راست جدید حمایت کند».  او همچنین به محبوبیت «نبرد من» هیتلر با وجود 70 سال تبلیغات ضد نازیسم و ضد هیتلری در آلمان و جهان اشاره می‌کند: «مردم نسبت به این کتاب به عنوان بخشی از تاریخ توجه نشان می‌دهند، حالا آنها می‌توانند درباره مضمون کتاب در مدارس بحث کنند». با همه این توجیهات، این یک حرکت آشکار سیاسی ابرناسیونالیستی از سوی پارلمان پیشروترین، بزرگ‌ترین، صنعتی‌ترین و ثروتمند‌ترین منطقه آلمان به نظر می‌رسد. یهودیان تندرو؛ چه اسرائیلی‌ها و چه صهیونیست‌هایی که اکثر رسانه‌ها، بانک‌ها و صنایع آلمان را اداره می‌کنند از چنین ایده‌ای وحشت دارند، چرا که می‌دانند این کتاب می‌تواند ایده‌های رادیکال را در محصلان مدارس دامن زده و آتش نازیسم را دوباره علیه‌شان برافروزد. «افرائیم زوروف» مورخ اسرائیلی به شبکه «آرته» می‌گوید: «همه چیز بستگی به چگونگی بحث درباره این کتاب و نظر معلمان در این باره دارد. از نظر تئوری معلم مدرسه می‌تواند در باره تاثیر مهلک نازیسم صحبت کند یا می‌تواند به تبلیغ نازیسم بپردازد. نکته اصلی با اعتقادات سیاسی معلمان بایرن مرتبط است. خطر وجود دارد. شاید بعضی از محصلان با نازی‌ها همدردی کنند!»


Page Generated in 0/0063 sec