printlogo


کد خبر: 157434تاریخ: 1395/2/25 00:00
چهارگوشه

افزایش سطح تهدید امنیتی در انگلیس
 
وزیر کشور انگلستان گفت تهدید حملات در انگلیس از سوی مخالفان جمهوری ایرلند از «سطح متوسط» به «سطح قابل توجه» افزایش یافته است. خانم می‌گفت تصمیم برای افزایش سطح تهدیدات به دلیل احتمال بالای حملات تروریستی و همچنین به دلیل ادامه تهدید فعالیت‌های مخالفان جمهوری ایرلند اتخاد شده است. همچنین تهدید امنیتی علیه انگلیس از مرزهای امنیتی که شامل تهدید داعش است، بدون تغییر و در بالاترین و شدیدترین سطح قرار دارد که به معنای احتمال وقوع حمله در هر زمانی است.
 
آتش‌سوزی مشکوک در استانداری قاهره
 
روز جمعه ساختمان استانداری قاهره در مرکز این شهر دچار حریق شد. این آتش‌سوزی هیچ‌گونه خسارات جانی نداشته ولی روند تکراری و مشکوک آتش‌سوزی در قاهره باعث نگرانی در افکار عمومی این کشور شده است. در روزهای گذشته نیز موارد متعدد آتش‌سوزی در قاهره گزارش شده است که گسترده‌ترین آنها، آتش‌سوزی بامداد دوشنبه در منطقه تجاری الرویعی در نزدیکی میدان العتبه در مرکز قاهره بود.
 
انتقاد سازمان اروپایی از شکنجه شیعیان در عربستان
 
علی الدبیسی، رئیس سازمان اروپایی حقوق‌بشر عربستان، وقایع تازه‌ای از نقض حقوق‌بشر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که درباره شکنجه شیعیان معترض عربستانی است که به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت‌جویانه در قطیف، بازداشت شده‌اند. الدبیسی وقایع شکنجه فیزیکی و روانی زندانیان را مستندسازی کرده است. این گزارش که با همکاری یک  پژوهشگر مستقل تهیه شده است، پایبند نبودن عربستان به پیمان مبارزه با شکنجه را ثابت می‌کند. عربستان در سال 1997 به این پیمان پیوست.
 
تمر، جانشین روسف تعلیق شده
 
‌ دیلما روسف، رئیس‌جمهوری تعلیق شده برزیل بار دیگر حکم سنای این کشور علیه خود را رد کرده و آن را کودتا خوانده است. روسف تایید لایحه استیضاح خود را ضربه‌ای به دموکراسی در برزیل عنوان کرد و گفت این استیضاح کاملا «جعلی» و یک «کودتا» علیه دولت وی بوده است. وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه جرمی انجام نداده است که مستحق محاکمه باشد، از همه مخالفان این کودتا خواست بسیج شوند، متحد باشند و اعتراضاتی مسالمت‌آمیز برگزار کنند. اظهارات روسف در حالی مطرح شد که اکثر اعضای سنای برزیل به دادگاهی شدن دیلما روسف رای دادند.  میشل تمر، رئیس‌جمهور موقت برزیل از شهروندان سراسر این کشور خواست با اطمینان مجدد، از دولت «نجات ملی» پشتیبانی کنند. تمر، میانه‌‌گرای 75 ساله لبنانی‌الاصل که گفته می‌شود خود مسبب استیضاح و تعلیق روسف از قدرت بوده است با انتصاب 23 وزیر، کابینه دولت را به یک‌سوم کابینه دیلما روسف تقلیل داده است. 
 
نعل وارونه عربستان در یمن
 
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: چه با حوثی‌ها اتفاق نظر وجود داشته باشد یا خیر، به هر حال آنها بخشی از بافت اجتماعی یمن هستند. الجبیر افزود: نباید به داعش و القاعده به عنوان گروه‌های تروریستی فرصت داد در یمن یا در هیچ جای دنیا باقی بمانند. این اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که کشورش از حدود ۱۳ ماه پیش یمن را به بهانه بازگرداندن مشروعیت به آن و سرکوب پیشروی‌های انصارالله، هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داده است. در واقع، جنگ علیه القاعده و داعش در یمن نه در صدر اولویت‌های عربستان سعودی بود و نه در ته آن و جنگنده‌های ائتلاف سعودی از روی تجمع‌های آنها در ابین، المکلا و عدن با لطف عبور می‌کردند و هیچ‌گاه آنها را بمباران نمی‌کردند. تحلیلگران چندین عامل را باعث دیکته کردن این تغییر در ترتیب اولویت‌های سعودی در یمن اعلام می‌کنند که از جمله آنها انتقادهای گسترده جامعه جهانی از ائتلاف متجاوز عربی است که جنگنده‌های آن روزانه جان ده‌ها غیرنظامی را در این کشور فقیر می‌گیرند.

Page Generated in 0/0051 sec