printlogo


کد خبر: 157479تاریخ: 1395/2/25 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از حاشیه‌های این روزهای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
مسابقات قرآن با حال و هوای مطالبه پیگیری فاجعه منا

علی تهرانی‌فرد: باد و باران شدید چند روزی است که در ساعات بعد از ظهر میهمان پایتخت‌نشین‌ها و چند کلانشهر کشور است، باد و بارانی که در برخی روزها آنقدر شدت می‌گیرد که خیابان‌ها و معابر پایتخت در اثر این پدیده جوی به سرعت خلوت شده و شهروندان برای در امان ماندن از خطرات و آسیب‌های احتمالی به نقاط سر پوشیده و امن پناه می‌برند.  در شرایطی که به طور میانگین هر روز آسمان تهران در ساعات بعد از ظهر با باد و باران شدید همراه است، اما روز چهارشنبه گذشته در همین ساعات خیابان‌های منتهی به مصلای تهران مملو از جمعیتی بود که از نقاط گوناگون تهران و شهرهای دیگر برای حضور در مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رهسپار محل برگزاری مسابقات شده‌ بودند. این روزها مصلای تهران، شاهد حضور پر شور و شعور زنان، مردان، دختران، پسران و خانواده‌هاست. این حضور نشان از قرآن‌دوستی، قرآن‌پژوهی و زندگی قرآنی اقشار گوناگون جامعه دارد، در حقیقت امسال طلوع خورشید قرآن در آسمان بارانی پایتخت اتفاق افتاد و قرار است در روزهای آینده تا پایان این دوره از مسابقات شاهد بارش رحمت قرآن از آسمان پایتخت باشیم.
حاشیه‌های این روزهای مسابقات قرآن
از قدیم بی‌دلیل نگفته‌اند که در برخی موارد حاشیه‌های یک نمایشگاه، یک گردهمایی یا همایش از جذابیت‌های خبری و رسانه‌ای بیشتری نسبت به متن اصلی برخوردار است یا اگر هم از متن اصلی مهم‌تر نباشد از نظر دربرگیری و جذب مخاطب پایین‌تر نخواهد بود. حال و هوای این روزهای سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هم از این قائده مستثنا نیست و  حاشیه‌های این دوره از مسابقات به صورت پررنگ این روزها خودنمایی می‌کند. در کنار اهمیت بالای مسابقات بین‌المللی قرآن امسال، موضوع فاجعه منا و ضرورت پیگیری مستمر این فاجعه انسانی یکی از حاشیه‌های مهم مسابقات قرآن کریم در مصلای تهران است. امسال علاوه بر نامگذاری اولین روز مسابقات به نام «یک امت در سوگ یک فاجعه»، در نمایشگاه جانبی در ضلع غربی مصلای تهران هم به صورت ویژه به این موضوع پرداخته شده است. این در حالی است که  بنابراظهارات مدیران و دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، این موضوع و انتخاب نام با محوریت فاجعه منا به این دلیل است که امسال جامعه قرآنی کشور داغدار چند تن از قاریان جوان و بین‌المللی ایران است که در حادثه منا شهید شده‌اند.
نماد خانه خدا و تصاویری از فاجعه منا
شاید بتوان اولین و مهم‌ترین بخش نمایشگاه جانبی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را نماد کعبه‌ای دانست که به زیبایی در ورودی نمایشگاه نظر هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند. در نمایشگاه به ابتکار دست‌اندرکاران، هنرمندان و قرآن‌دوستان نماد کعبه در کنار نمایشگر‌های بزرگی قرار گرفته است که در نگاه اول هر مخاطبی را به یاد فاجعه غمبار و دردناک منا می‌اندازد. فاجعه‌ای که امسال  حال و هوای مسابقات بین‌المللی قرآن را تحت تاثیر خود قرار داده است و جامعه قرآنی کشور هم همصدا با آحاد مردم خواستار مطالبه جدی و پیگیری وضعیت جان‌باختگان منا هستند. جالب اینجاست که هنوز کام ملت از اتفاقات حج و فاجعه عید قربان در منا تلخ است و باز ماندن طولانی‌مدت این پرونده و کارشکنی‌های مداوم عربستان هم خود موضوع دیگری است که بر نگرانی‌های موجود می‌افزاید!
تصاویری از قاریان شهید
این در حالی است که علاوه بر نصب نمایشگرهای بزرگ که تصاویر، فیلم‌ها و نماهنگ‌هایی را با موضوع فاجعه منا برای بازدیدکنندگان پخش می‌کنند، تصاویرگوناگونی از 2 قاری ایرانی شهید در این فاجعه هم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
منتظر پیگیری حقوقی این فاجعه هستیم
«علی معماریان» که  کارمند و صاحب 2 فرزند است و به همراه خانواده برای حضور در مسابقات و بازدید از نمایشگاه عازم مصلای تهران شده است، درباره فاجعه منا به «وطن‌امروز»  می‌گوید: «همه منتظر هستیم که دستگاه‌های مسؤول با وجود راهکارهای گوناگون حقوقی و سیاسی و روش‌های متنوع برای به فرجام رساندن این پرونده، پاسخگویی مناسبی به افکار عمومی و بویژه خانواده‌های جان‌باختگان منا داشته باشند. بنابر اظهارات این کارمند، کوتاهی دولت عربستان در برابر اتباع دیگر کشورها که به عنوان میهمان در این کشور حضور داشتند از طریق نقض تعهدات بین‌المللی حقوق بشر و درباره زائران ایرانی قابل طرح و پیگیری است.
همه راهکارهای پیگیری را به کار گیرید
اما از قضا از آنجا که اقشار گوناگون جامعه از طیف‌ها و مشاغل متنوع به همراه خانواده در نمایشگاه و مسابقات حضور پیدا می‌کنند، در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی 
سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با یکی از کارشناسان حقوقی کشور هم‌صحبت می‌شویم که به همراه خانواده برای حضور در مسابقات در مصلای تهران حضور پیدا کرده است. «محمد بدیعی»، کارشناس حقوقی و استاد دانشگاه درباره پرداختن نمایشگاه جنبی قرآن به موضوع فاجعه منا به  «وطن‌امروز» می‌گوید: «در حال حاضر در جامعه و در بین افکار عمومی و بویژه خانواده‌ها مطالبه جدی برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی ایجاد شده است که پرداختن به این موضوع در حاشیه نمایشگاه‌ها و مسابقات مهمی همچون قرآن کریم می‌تواند از جهات گوناگون به افزایش این مطالبه مردمی کمک کند». به باور «بدیعی» برای پیگیری حقوقی فاجعه منا یک بسیج همگانی برای جمع‌آوری مستندات لازم است، جمع‌آوری مستندات از راهکارهایی است که باید از سوی دستگاه دیپلماسی دنبال شود. از آنجا که عربستان در تلاش است این واقعه را تنها یک حادثه جلوه دهد نیاز است دستگاه دیپلماسی که پیگیری این ماجرا را عهده‌دار شده برای جمع‌آوری مستندات علیه این ادعای سعودی‌ها با همکاری سازمان حج و زیارت وارد عمل شود. بنابر اظهارات این کارشناس حقوقی، مردم می‌توانند با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن، علاوه بر حضور در یک محیط معنوی و قرآنی ضمن آشنایی با زندگینامه و سوابق ارزشمند قاریان ایرانی شهیدی که در فاجعه منا جان خود را از دست دادند،  با ارائه پیشنهاد و راهکار عملی، زمینه مطالبه از مدیران و مسؤولان و دست‌اندرکاران پیگیری حقوق جان‌باختگان فاجعه منا را فراهم کنند. 

Page Generated in 0/0054 sec