printlogo


کد خبر: 157480تاریخ: 1395/2/25 00:00
نبض جامعه

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد
زابل، آلوده‌ترین شهر جهان
 
شهر زابل در استان سیستان‌وبلوچستان به دلیل توفان‌های شنی در ماه‌های تابستان آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت. به گزارش «وطن‌امروز» براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی شهر زابل ایران آلوده‌ترین شهر جهان ثبت شده است که در آن مردم از وجود توفان‌های گرد و غبار در تابستان رنج می‌برند. براساس این گزارش 4 شهر آلوده دیگر جهان در هند قرار دارند که اسامی آنها به ترتیب گوالیور، الله‌آباد، پاتنا و رایفور است. این در حالی است که دهلی‌نو در سال 2014 آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده بود که از  آن زمان مدیران این شهر توانستند تا حدود زیادی آلودگی را کاهش دهند که مهم‌ترین شگرد آنها محدود کردن تردد خودروهای شخصی در این شهر بوده است. گفتنی است، در استان سیستان‌وبلوچستان و منطقه زابل باد 120روزه از اوایل اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای 120 روزه مشهور است. حداکثر سرعت باد در تیرماه تا 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. متوسط سرعت باد در ماه‌های تابستان در حدود 26 کیلومتر در ساعت و  در ماه‌های زمستان 13 کیلومتر در ساعت  است. 
 
قائم‌مقام وزیر بهداشت مطرح کرد
تداوم طرح تحول سلامت با حرکت دست به عصا!
 
 «کاهش قیمت نفت از یک سو و طولانی شدن تحریم‌ها و انتظار برای نتایج برجام باعث شد درباره اجرای بسته‌های جدید طرح تحول سلامت دست به عصا حرکت کنیم». ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره طرح تحول سلامت و تعلل در اعلام بسته‌های جدید این طرح با بیان این مطلب به«وطن‌امروز» گفت: بخش اعظم برنامه‌های مطرح شده در قالب طرح تحول سلامت پوشش داده شد اما گسترش طرح‌ها به سطح بالاتر هنوز انجام نگرفته است. حریرچی با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت تعریف بسته‌های جدید در طرح تحول بود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت، تداوم تحریم‌ها و همچنین طولانی شدن نتایج برجام مجبور شدیم درباره بسته‌های جدید طرح تحول سلامت دست به عصا حرکت کنیم. به گفته وی، علاوه بر مشکل کمبود بودجه برخی افراد نیز با تغییر نگرش سیاستمداران رده میانی سنگ‌اندازی‌هایی را در مسیر تحقق اهداف طرح تحول سلامت انجام داده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره مشکلات ایجاد شده در مسیر تامین اعتبارات طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان که به زعم خود دلسوز نظام سلامت هستند موضوعاتی مانند هدررفت منابع در حوزه سلامت را به جامعه القا می‌کنند. حریرچی افزود: این افراد با بیان اینکه تامین اعتبار برای حوزه سلامت ریختن پول در چاه ویل است نگرش سیاستمداران رده میانی را نسبت به حوزه بهداشت و درمان تغییر داده و وزارت بهداشت را در دستیابی به منابع مالی تعیین شده ناکام گذاشتند.
 
80 درصد داروهای قاچاق تقلبی است
 
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به رتبه دوم ایران در مصرف دارو نسبت به تقلبی بودن 80 درصد داروهای قاچاق در بازار کشور هشدار داد. به گزارش فارس، حمید خیری، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران در این باره عنوان کرد: مشکلات زیادی در حوزه دارویی کشور وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب آنها را اصلاح کرد. به گفته این عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، ایران در زمینه مصرف دارو پس از چین رتبه دوم را در جهان دارد و هر ایرانی در سال 340 بار دارو مصرف می‌کند. خیری با اشاره به اینکه میزان قاچاق دارو در کشور ما نسبت به کشورهای همجوار کمتر است، تصریح کرد: 80 درصد داروهای قاچاق در  بازار دارویی کشور تقلبی است. وی با بیان اینکه برخی داروهای کمیاب که مردم برای دستیابی به آنها سر از بازار سیاه در می‌آورند تقلبی است، افزود: داروهایی که از سایر کشورها وارد می‌کنیم، باید پس از گذشت مدت کوتاهی در داخل کشور ساخته شود. این عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران درباره اقدامات این انجمن در بحث فرهنگسازی برای درست مصرف کردن داروها، گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور ما عمری تاریخی دارد و مهم‌ترین دلیل آن بحث فرهنگ است. وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگسازی و اقدامات فرهنگی است و رسانه‌ها باید بیش از پیش به این موضوع بپردازند.

Page Generated in 0/0053 sec