printlogo


کد خبر: 157488تاریخ: 1395/2/26 00:00
رتبه علمی ایران در دولت یازدهم تنزل پیدا کرد
سقوط 4 پله‌ای رشد علمی کشور

گروه اجتماعی: وزیر علوم دولت دهم از 4 رتبه پسرفت رشد علمی کشور خبر داد و تأکید کرد حاشیه‌سازی جای خدمت‌رسانی را گرفته است و عده‌ای با سیاهنمایی می‌خواهند برای خودشان آبرو جمع کنند. کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم در واکنش به اظهارات چندی پیش وزیر علوم که اعلام کرد ایران از نظر رشد علمی توانسته در جهان مقام چهارم را کسب کند، اظهار داشت: این یک پسرفت است و نه پیشرفت، چرا که ما در سال تحصیلی
 92-91 با درصد رشد علمی بی‌نظیر و چشمگیر یعنی 32/3 و نرخ رشدی بین 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمی جهان، از نظر رشد علمی در دنیا رتبه اول را داشتیم. وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب دولت یازدهم توانسته رتبه علمی ایران در جهان را در طول 3 سال گذشته 4 رتبه تنزل بدهد! اینکه افتخار ندارد بلکه مایه تأسف است.
دانشجو درباره دلایل این افت علمی یادآور شد: از همان ابتدا قبل از اینکه فرهادی وزیر شود تیمی که در وزارت علوم مشغول به کار شد دنبال حاشیه بود و متن را رها کرد و به حاشیه‌سازی پرداخت.
وزیر علوم دولت دهم به فارس عنوان کرد: گویا تصمیم گرفته بودند به جای کارآمدی خودشان همه چیز و همه کارهای دولت‌های نهم و دهم را سیاهنمایی کنند.  وی با اشاره به حاشیه‌سازی‌های دولت تصریح کرد: نتیجه دولتی که به جای پرداختن به متن یعنی خدمت‌رسانی به مردم، تمام مدت دنبال حاشیه‌سازی برای دولت قبل از خودش و سیاهنمایی آن باشد همین می‌شود. نه‌تنها در زمینه رشد علمی بلکه در زمینه اقتصادی، رکود، گرانی، وضعیت معیشتی، عزت ملت و اقتدار کشور و ارزش پاسپورت ایرانی  دچار اشکال خواهد شد. دانشجو در پاسخ به این پرسش که آیا زبان انگلیسی تنها زبان علمی دنیاست، بیان داشت: واقعیت این است که بیشتر مقالات و مستندات علمی به زبان انگلیسی منتشر می‌شود اما موضوع این نیست. به نظر من موضوع این است که یک موقع زبان یک کشور ابزاری برای نفوذ در فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت می‌شود.
به گفته وی، اگر تشخیص این شد که یک زبان خارجی ابزاری است برای نفوذ به فرهنگ آن ملت، برای ایجاد انحراف در فرهنگ یا بدتر از آن تغییر فرهنگ آن جامعه، باید فکری برای آن کرد.
 وزیر علوم دولت دهم تصریح کرد: تغییر فرهنگ یک جامعه یعنی تغییر هویت آن جامعه. اگر قرار باشد در مؤسسه‌های زبان خارجی به بهانه تدریس زبان انگلیسی، سبک زندگی آمریکایی، فرهنگ خانواده انگلیسی و آداب و رسوم آنها را در کتاب‌ها و منابع درسی بیاورند و به این ترتیب آنها را ترویج کنند، باید فکری به حال آن کرد.
دانشجو افزود: موضوع بعدی این است که همه ملت‌ها نسبت به زبان مادری خودشان حساسیت و تعصب دارند. این تعصب هم از آن تعصب‌هایی است که باارزش و مفید است.


Page Generated in 0/0046 sec