printlogo


کد خبر: 157489تاریخ: 1395/2/26 00:00
آژیر

سخنگوی سازمان امداد و نجات عنوان کرد
آسیب‌دیدگی هزارو400 نفر در سیلاب لرستان
سخنگوی سازمان امداد و نجات از وقوع سیل و آبگرفتگی در منطقه پل‌دختر لرستان و آسیب‌دیدگی هزارو 400نفر به دلیل این حادثه خبر داد. سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات با اعلام این خبر به فارس اظهار داشت: سیل و آبگرفتگی از روز جمعه  منطقه پل‌دختر در  استان لرستان را تحت تاثیر قرار داده و بیش از 13 روستا را در این منطقه دچار حادثه کرده است. وی یادآورشد: روستاهای دره خزینه، بریان مله، باغ جایدر، تولکش، روستای ولیعصر، خرس دره علیا، چل جای در، بادامک، بابازید، چم‌مهر، مورانی، معمولان و عشایر کوچ‌ور به دلیل سیل و آبگرفتگی آسیب‌دیده است. سخنگوی سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: بیش از هزار و 424 نفر در این روستاها دچار آسیب شده‌اند که 985 حادثه‌دیده توسط نیروهای امدادی اسکان اضطراری داده‌شده‌اند.

200 روز فوق بحرانی در سیستان‌وبلوچستان
سیستان به دلیل توفان‌های شن و ماسه بیش از ۲۰۰ روز از سال را در شرایط فوق‌بحرانی به سر می‌برد. سیدباقر حسینی، نماینده مردم زابل در مجلس با تایید گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر معرفی زابل به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، عنوان کرد: شهرستان زابل در بیشتر ماه‌های سال به دلیل توفان‌های شن و ماسه در شرایط بحرانی قرار دارد به طوری که مردم این شهرستان از 365 روز سال بیشتر از 200 روز آن را به دلیل توفان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به تثبیت شن‌های روان هزار هکتار از اراضی سیستان،  به خانه ملت گفت: سیستان به دلیل توفان‌های شن و ماسه بیش از ۲۰۰ روز از سال را در شرایط فوق بحرانی به سر می‌برد. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، افزود: طی 4 سال گذشته بارها از تریبون قوه مقننه این موضوع به مدیران دولتی تاکید شد که برای کاهش آلودگی‌های زابل تدابیر ویژه اتخاذ کنند، حتی از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست شد حق ریزگرد برای کارمندان سیستان درنظر گرفته شود اما به این موضوع هیچ ترتیب اثری داده نشد. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت برای کاهش آلودگی‌های سیستان تثبیت شن‌های روان است، تصریح کرد: در سفر استانی سال 93 اعضای هیات دولت به استان سیستان مقرر شد تثبیت شن‌های روان هزار هکتار از اراضی سیستان در دستور کار قرار گیرد اما متاسفانه از آن سال تاکنون حتی تثبیت یک هکتار از شن‌های روان نیز در دستور کار دولت قرار نگرفته است؛ بنابراین با توجه به تداوم خشکسالی در این استان تثبیت شن‌های روان باید توسط دولت پیگیری شود.

افزایش ۵۰ درصدى حریق در مراتع
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزدارى کشور از افزایش ۵۰ درصدى حریق در مراتع در سال گذشته خبر داد. سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزدارى کشور درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع در فصل‌های گرم سال گفت: ما در استان گیلان نشست کارگاه بین‌المللی اطفای حریق را با حضور رئیس سازمان مرکز پایش جهانی مقابله با حریق و کارشناسانی از کشورهای گوناگون برای ایجاد آمادگى، به‌روزرسانی اطلاعات و اقدامات لازم در حین حریق و مقایسه کشور با سایر کشور‌ها در این زمینه داشتیم. سبزعلى به ایلنا بیان داشت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با توجه به افزایش پوشش گیاهی از نظر سطح در جنگل‌ها کاهش حریق را داشتیم اما در مرتع با مشکلاتی روبه‌رو هستیم به طورى که نزدیک به ۵۰ درصد افزایش آتش‌سوزى در مراتع را داشتیم. وى با اشاره به اینکه چالش‌های اصلی ما در حوزه مبارزه با حریق مشکلات مربوط به اعتبارات مستمر و تامین نیروی کافی است، تصریح کرد: لایحه جامع منابع طبیعی را  به دولت تقدیم کرده‌ایم که اگر عملی شود؛ بسیاری از مسائل مربوط به اعتبارات، تجهیزات و نیرو حل می‌شود و خلأ موجود در زمینه مقابله با حریق نیز از بین می‌رود. سبزعلى درباره وضعیت حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور در سال ٩۵ اظهارداشت: امسال با توجه به میزان رطوبت و بارش‌ها وضعیت به طوری بوده که نسبت به سال گذشته کاهش حریق را شاهد بودیم.
 


Page Generated in 0/0047 sec