printlogo


کد خبر: 157507تاریخ: 1395/2/26 00:00
چهارگوشه

رئیس‌جمهور جدید برزیل «خبرچین آمریکا»
پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس رئیس‌جمهور موقت برزیل را «خبرچین سفارت آمریکا» معرفی کرد. این پایگاه، جمعه اعلام کرد میشل تمر اطلاعات سیاسی برزیل و سایر کشورهای آمریکای جنوبی را به دیپلمات‎های آمریکایی منتقل می‎کرده است.  براساس اسنادی که در این پایگاه اطلاع‌رسانی منتشر شده است، تمر 2بار در سال 2006 با کریستوفر مک مولن، کنسول آمریکا در سائو پائولو و یک مقام دیگر کنسولگری آمریکا در این شهر درباره اوضاع سیاسی کشور در آستانه انتخابات عمومی آن زمان مکالمه تلفنی داشته است. تمر در آن زمان نماینده پارلمان برزیل بود و اوضاع سیاسی برزیل را در آستانه برگزاری انتخابات عمومی که لولا داسیلوا، متعاقب آن رئیس‌جمهور برزیل شد، در اختیار مقامات آمریکایی قرار می‌داد. براساس مکاتبات به‎ دست آمده از کنسولگری آمریکا در برزیل که در ژانویه 2006  ثبت شده است، تمر «از دیدگاه محدود لولا و توجه بیش از حد وی به اجرای برنامه گسترده تامین اجتماعی که کمکی به رشد و توسعه اقتصاد نمی‌کند»، انتقاد کرده است.  تمر روز پنجشنبه و در پی موافقت سنای برزیل برای استیضاح دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل به‌عنوان جانشین وی معرفی شد.

وضعیت فوق‌العاده در ونزوئلا
رئیس‌جمهوری ونزوئلا، جمعه در واکنش به آنچه توطئه‌های آمریکا و توطئه‌های داخلی برای براندازی دولت چپگرای این کشور نامید، به مدت
60 روز حالت فوق‌العاده اعلام کرد.  وی به جزئیات این وضعیت فوق‌العاده 60 روزه اشاره نکرده است. در دی ماه 1394 نیز مادورو برای یک دوره 2 ماهه در این کشور «وضعیت فوق‌العاده اقتصادی» اعلام کرده بود.  مخالفان ونزوئلا نیز با توجه به بحران فزاینده از جمله کمبود غذا و دارو، قطع مکرر برق، غارتگری پراکنده و تورم، به دنبال عزل رئیس‌جمهور هستند.

جنگ لفظی اوباما و پوتین
رئیس‌جمهوری آمریکا پس از نشست سران 5 کشور حوزه اسکاندیناوی به اظهارات همتای روسی‌اش درباره افزایش حضور نظامی در شمال اروپا واکنش نشان داد.  این در حالی است که مسکو و واشنگتن یکدیگر را به افزایش حضور متجاوزانه نظامی در شمال اروپا متهم می‌کنند. کل‌کل‌های سیاسی و امنیتی روسیه و آمریکا پس از آن تشدید شد که آمریکا سپر دفاع موشکی خود را در رومانی و لهستان مستقر کرد.  باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به انتقادات شدید ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش نسبت به این اقدام، به مسکو نسبت به افزایش حضور نظامی‌اش در شمال اروپا هشدار داد.


مردم یمن به انصارالله اختیار تام دادند
شلیک موشک قاهر به جیزان
گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از شهروندان یمنی با برگزاری تظاهراتی در صنعا، حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و ادامه تجاوزات عربستان را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات به عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله برای اتخاذ تدابیر مناسب جهت مقابله با اشغالگری جدید آمریکا اختیار کامل دادند. مردم یمن در پایان تظاهرات روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای، مقابله با تجاوز جدید آمریکا به یمن را خواستار شدند. آنان از علما و اندیشمندان نیز خواستند با این تجاوزگری جدید مقابله کنند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات صنعا همچنین جنایت ترور شهید مصطفی بدرالدین از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در سوریه را محکوم کردند. سخنگوی جنبش جنوب یمن نیز در این تظاهرات از مردم جنوب، مقابله با اشغالگران آمریکایی را مانند آنچه اجدادشان در برابر استعمار بریتانیا انجام دادند، خواستار شد. پیش‌تر محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله گفته بود، جنوب یمن در معرض اشغالگری مستقیم آمریکا به بهانه مقابله با القاعده قرار دارد. در تحولی دیگر، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به نقض آتش‌بس، یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر 1» را به منطقه جیزان در خاک عربستان شلیک کردند. منبع یمنی اعلام کرد: یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر 1» به منطقه جیزان شلیک شد. نیروهای سعودی تاکنون بارها آتش‌بس اعلام شده در یمن را نقض کرده‌اند.


Page Generated in 0/0053 sec