printlogo


کد خبر: 157554تاریخ: 1395/2/27 00:00
سردار جزایری: کوتاه ‌آمدن در برابر آمریکایی‌ها در قاموس جمهوری اسلامی ایران نیست
برخورد با تفنگداران آمریکایی می‌توانست قهرآمیز باشد

گروه سیاسی: «برخورد ایران با تفنگداران‌ آمریکایی مسالمت‌آمیز بود و می‌توانست برخورد قهرآمیز نیز باشد». این بخشی از سخنان سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان در واکنش به عزل فرمانده تفنگداران بازداشت شده آمریکایی در ایران است.  به گزارش
«وطن امروز»، ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی به 23 دی ماه سال گذشته بازمی‌گردد. در این عملیات که شهید محمد ناظری، فرمانده یگان تکاوران دریایی سپاه نقش ویژه‌ای در آن داشت، دو فروند شناور رزمی آمریکایی که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران شده بودند، متوقف و 10 خدمه آن را که شامل 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بود، دستگیر کردند. بلافاصله پس از آگاهی نیروی دریایی آمریکا از دستگیری تفنگدارانش، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» که در نزدیکی محل بود، دچار دستپاچگی شد و پی‌درپی هواپیماهای خود را به پرواز درمی‌آورد. شناورهای سپاه نیز در واکنش به این اقدامات به طرف آمریکایی پیام دادند اگر دست به اقدامی بزند، پاسخ کوبنده‌ای از ایران دریافت خواهد کرد. پس از واکنش محکم ایران به تحرکات انفعالی آمریکا بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش تماس گرفت و با غیرعمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی آمریکایی، از ایران درخواست کرد تفنگداران آمریکایی را آزاد کند. ایران نیز پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی و مشخص شدن سهوی و غیرعمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی و تعهد آنان برای عدم ارتکاب چنین اشتباهی، تفنگداران آمریکایی را در آب‌های بین‌المللی رها کرد.
اولین دستگیری آمریکایی ها  پس از 70 سال
اینکه پس از گذشت چندین دهه از جنگ دوم جهانی، به گفته سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یگانه کشوری بود که توانست بدون هیچگونه اعمال خشونتی، تفنگداران آمریکایی را دستگیر کند، ضربه سنگینی به هیمنه نظامی آمریکا وارد کرد. نیروی دریایی آمریکا که تاب این فضاحت نظامی را نداشت در نهایت جمعه گذشته، طی بیانیه‌ای فرمانده تفنگداران آمریکایی را عزل کرد. عزل این فرمانده، محور سوال خبرنگاران از سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح بود.  وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عزل فرمانده تفنگداران بازداشت شده آمریکایی چیست، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به لحاظ نوع برخورد ایران با متجاوزان دچار چالش شدند؛ آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند کدخدا و بزرگ محله باشند و هر زمانی که اقدامی کردند، همه در مقابل آنها کوتاه بیایند. وی ادامه داد: کوتاه‌ آمدن در برابر آمریکایی‌ها در قاموس جمهوری اسلامی ایران نیست و برخورد ما با تفنگداران‌ آمریکایی مسالمت‌آمیز بود و می‌توانست برخورد قهرآمیز نیز باشد لذا آمریکایی‌ها از این اتفاق عصبانی هستند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی درباره نگرانی آمریکا از تحویل سامانه اس300 به ایران، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند از نحوه مجهز شدن جمهوری اسلامی ایران عصبانی باشند و از این عصبانیت نیز بمیرند.
مذاکره با روسیه برای خرید تجهیزات نظامی
اظهارنظر سردار جزایری درباره عصبانیت آمریکا از تجهیز جمهوری اسلامی ایران، مربوط به روند کارشکنی‌های این کشور برای عدم تحویل سامانه پیشرفته اس 300 به ایران است. ایران سال 2007 قرارداد خرید این سامانه را با روسیه منعقد کرد ولی طی این سال‌ها طرف‌های غربی‌ همواره مخالف واگذاری این سامانه به ایران بودند. در نهایت فروردین سال گذشته رئیس‌جمهور روسیه فرمان لغو ممنوعیت فروش اس300 به ایران را صادر کرد و این سامانه طی هفته‌های گذشته وارد ایران شد و در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد این پایان تجهیز نیروهای نظامی ایران به جنگ‌افزارهای نوین توسط روسیه نیست.  پیش از تحویل این سامانه، برخی اخبار حکایت از تمایل مسکو برای فروس هواپیمای سوخو30 و تانک تی90 به ایران داشت. اکنون نیز امیر دریادار غلامرضا بی‌غم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش از مذاکره با روسیه برای خرید تجهیزات جدید نظامی گفته است.  او در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سفر اخیرش به همراه یک هیات نظامی به روسیه گفت: فرمانده نداجا در نخستین جلسه فرماندهان نیروی دریایی ارتش‌های کشورهای ساحلی دریای خزر که تیرماه سال گذشته در شهر سن پترزبورگ برگزار شد، شرکت کرد و براساس برنامه‌ای که در سطح سران کشورها تنظیم شده بود قرار شد تفاهمنامه‌ای به منظور برقراری امنیت بیشتر، هماهنگی و تعامل گسترده‌تر در دریای خزر به امضا برسد. وی افزود: حسب دستور فرمانده نداجا، بنده در دومین جلسه فرماندهان نیروی دریایی ارتش‌های کشورهای ساحلی دریای خزر حضور یافتم. جلسه فشرده خوبی برگزار شد و توافقات اجلاس اول مورد بررسی مجدد قرار گرفت و درباره بند بند آن مذاکراتی انجام شد و به دلیل اینکه نظرات جمهوری اسلامی ایران جامع و کامل بود مورد قبول کشورهای عضو این اجلاس قرار گرفت. جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در این اجلاس مباحث برقراری امنیت، امداد و نجات در دریا، دید و بازدید، تعاملات آموزشی و تبادلات تجربه و اطلاعات مطرح شد و در تفاهمنامه آورده شد و مقرر شد وزارت خارجه کشورهای عضو، بررسی دیپلماتیک خود را بر روی آن انجام دهند و ما پیشنهاد کردیم اجلاس بعدی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و همگی با آن موافق بودند اما هنوز زمان آن مشخص نیست. دریادار بی‌غم اضافه کرد: ما در حاشیه اجلاس، مذاکراتی با کشورهایی که بیشتر مدنظرمان بودند، مثل روسیه و بویژه آذربایجان که همسایه قدیمی ما است، داشتیم که در مذاکرات بحث‌ خرید تجهیزات جدید نظامی را به طور خصوصی و دوجانبه ادامه دادیم و سعی کردیم بتوانیم اینها را برنامه‌ریزی کنیم که هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا بگذاریم، بویژه در حوزه امداد و نجات. وی با بیان اینکه بحث تجهیزات نظامی در برخی کشورها مثل روسیه به وزارتخانه‌های دفاع‌‌شان بازمی‌گردد، گفت: وزرای دفاع دو کشور ایران و روسیه از این جهت، حتما صحبت‌هایی کرده‌اند اما ما به‌عنوان نیروی دریایی در حد اینکه نیازهای‌مان را معرفی کنیم، نیازها را مطرح کردیم تا طرف روسی مدنظر داشته باشد و در بحث‌هایی که جدی‌تر بین وزرای دفاع انجام می‌شود، بتوانند دنبال کنند که ظاهرا انجام هم شده است.


Page Generated in 0/0057 sec