printlogo


کد خبر: 157574تاریخ: 1395/2/27 00:00
اخبار

اعتراف وزیر ارشاد به کاهش یافتن تیراژ کتاب در دولت یازدهم
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است، گفت: نمایشگاه کتاب تنها جایگاهی برای عرضه کتاب نیست بلکه مکانی است برای تبادل افکار و محل ارتقای نویسندگان و اهل فکر و اندیشه و قلم.  وی ادامه داد: میانگین انتشار کتاب در سال 93 بالای 2 هزار نسخه بود و در سال 94 از این میزان کاسته شد. طی 2 سال اخیر نیز اقدامات خوبی برای حمایت از ناشران و کتابخوانان انجام شد که از جمله این موارد می‌توان به حذف بن کارت کاغذی و جایگزین شدن بن‌های الکترونیک اشاره کرد. بن‌های کاغذی فروخته می‌شد اما امسال بن‌ها با نام افراد صادر شده است. این بن‌ها محدودیت زمانی دارند تا در نمایشگاه یا در نهایت تا پایان اردیبهشت‌ماه مصرف شود تا ناشران مورد حمایت قرار گیرند. جنتی در پایان فعالیت‌های امسال بخش‌های سرای اهل قلم، غرفه پایتخت کتاب ایران و نامگذاری هر روز از نمایشگاه به نام یک استان را از ویژگی‌های این دوره نمایشگاه برشمرد.

برگزاری نکوداشت حمید سبزواری
«آیین نکوداشت حمید سبزواری» در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.  به گزارش ایسنا، انجمن شاعران ایران در نظر دارد روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت ساعت 17 آیین نکوداشت این شاعر را با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار کند.  در معرفی انجمن شاعران از سبزواری عنوان شده است: حسین آقاممتحنی مشهور به حمید سبزواری، شاعر معاصر ایران و دارنده نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر است. سبزواری زاده 1304 در سبزوار است که قبل از مدرسه قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود. وی سرودن شعر را از 14 سالگی آغاز کرد.  از آثار استاد حمید سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.  سبزواری در نتیجه مبارزات جانانه انقلابی، سال‌ها تلاش صادقانه شغلی و ذوق و قریحه بالای شاعری تاکنون افتخارات متعددی را کسب کرده است.  علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه می‌توانند در تاریخ و ساعت یادشده به آدرس: خیابان ولی‌عصر، روبه‌روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 35، موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) مراجعه کنند.

محمود عزیزی:
وقتی خیابان انقلاب تعطیل‌ است از شهرستان‌ها چه انتظار داریم
محمود عزیزی می‌گوید وقتی شما در شهر تهران که پایتخت کشور است شاهد تعطیلی روزافزون کتابفروشی‌های قدیمی و معتبر در خیابان انقلاب هستید دیگر چه انتظاری از شهرستان‌ها دارید؟  به گزارش مهر، محمود عزیزی، مدرس دانشگاه و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان این نکته که دولت‌ها در ایران پس از دوران جنگ اولویت خود را بر بهبود مسائل اقتصادی گذاشته‌اند، گفت: اگر در راستای بهبود اقتصاد به مقوله فرهنگ توجه نشود، اقتصاد نیز رشد چندانی نخواهد یافت. متاسفانه چندین دهه است که در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی غفلت کرده‌ایم.  وی افزود: مساله کم بودن ساعات کتابخوانی ایرانیان نیز به همین مساله باز می‌گردد. اکنون سبد اوقات فراغت مردم پر از هیچ است و دلیل این امر هم به مشکلات اقتصادی آنها بازمی‌گردد. به عبارتی وضعیت اقتصادی مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوانند برای اوقات فراغت خود برای تهیه کتاب یا مثلا رفتن به تئاتر وقت و هزینه بگذارند.  بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی را ناکافی و غیرکاربردی خواند و اشاره کرد: وقتی نهاد خانواده نمی‌تواند تاثیری بر کتابخوان کردن بچه‌ها بگذارد وظیفه مدارس سنگین‌ می‌شود اما متاسفانه در مدارس نیز برنامه‌های اصولی برای این مهم وجود ندارد.  بازیگر فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» وضعیت کتاب در شهرستان‌ها را نیز نابسامان خواند و گفت: وقتی شما در شهر تهران که پایتخت کشور است و بیشتر امکانات در آن متمرکز شده و البته ۱۴ میلیون جمعیت نیز در آن رفت و آمد می‌کنند، شاهد تعطیلی روزافزون کتابفروشی‌های قدیمی و معتبر در خیابان انقلاب هستید دیگر چه انتظاری از شهرستان‌ها دارید؟


Page Generated in 0/0058 sec